Luni, 2 aprilie, a avut premiera proiectului de teatru neconventional The Window (Vitrina), prezentat de Institutul Cultural Roman din New York in spatiul galeriei sale de pe Third Avenue din Manhattan, in lunile aprilie si mai. Proiectul, creat si regizat de Ana Margineanu, ofera trecatorilor si iubitorilor de teatru ocazia de a redescoperi spatiul ICRNY prin doua spectacole care pleaca de la colaborari intre cunoscuti artisti romani si americani, schimband conventia clasica de dezvoltare a spectacolului si de raportare a spectatorului. Scenograful construieste mai intai spatiul teatral iar dramaturgul scrie un text bazat pe creatia scenografului, in timp ce publicul priveste din exterior. Primul spectacol din cadrul proiectului, care are reprezentatii in fiecare zi intre 2 si 8 aprilie, reprezinta o colaborare intre doi castigatori ai premiului Obie: scenograful roman Nic Ularu si dramaturgul american Samuel D. Hunter. In luna mai, un nou spectacol va fi creat de scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis si autoarea Saviana Stanescu. Ambele spectacole sunt regizate de Ana Margineanu.
Pe 2 aprilie 2012, intre orele 19.30 – 22, a avut loc prima reprezentatie din cadrul proiectului The Window, fiind urmarita de cateva sute de trecatori de pe Third Avenue. Pentru acest spectacol Nic Ularu a creat in luna martie un spatiu teatral in galeria institutului, pe baza caruia Samuel D. Hunter a scris textul I Was Just Thinking… (Ma gandeam ca…). Coregrafia productiei este asigurata de Melanie S. Armer (membru fondator al companiei The Nerve Tank), luminile sunt create de Christopher Weston, iar designul video de Igor Molochevski si Masha Pekurovsky. Din distributie fac parte actorii Jake Roa, Calaine Schafer, Jessie Komitor si James “Face” Yu. Spectacolul se joaca in fiecare zi, pana pe 8 aprilie, intre orele 19.30 si 22. Piesa dureaza 15 minute si se repeta de 7 ori in intervalul amintit. In luna mai, scenografa Daniela Kodarcea Camiliotis si dramaturgul Saviana Stanescu vor crea un nou spectacol in cadrul proiectului.
The Window sparge conventia potrivit careia spectatorul de teatru cumpara bilet si intra in sala pentru a urmari, așezat comfortabil in scaun, un spectacol pe scena. In cazul acesta, spectatorii, urmarind din exterior, sunt singurii in masura sa decida pentru cat timp privesc reprezentatia. Trecatorii pot vedea spectacolul ca pe o “vitrina vie”, pentru doar cateva momente, sau se pot opri sa-l vada in totalitate, ca pe o reprezentatie teatrala.
Cu acest proiect de teatrul site-specific ICR New York continua direcția sa de sprijin a artelor emergente. “Transformarea vitrinei si spatiului galeriei noastre de pe Third Avenue intr-o experienta de laborator teatral, care pune accentul pe colaborarea creativa dintre artisti romani si americani, face parte din dorinta noastra de a fi o parte vie a New Yorkului”, a declarat directorul ICRNY, Corina Suteu.
Regizorul Ana Margineanu s-a impus prin spectacole care ofera publicului o experienta unica. In anul 2010 The New York Times remarca spectacolul ei, The Blind Trip, pe care publicul il experimenta fiind legat la ochi, intr-un articol dedicat productiilor site-specific din New York. Anul acesta, spectacolul ei Targoviste de jucarie, gandit ca un parc de distractii teatrale, a fost selectionat sa participe la prestigiosul Festival al Noii Dramaturgii de la Wiesbaden iar Hotel Project, un alt concept creat de regizorul roman ca pe o experienta destinata unui singur spectator, in camere de hotel, s-a materializat deja in spectacole in Mexic, New Jersey si New York, toate de mare succes. “Sunt foarte fericita ca pot re-imagina vitrina Institutului Cultural Roman din New York si ca pot crea o experienta teatrala neasteptata pentru new yorkezi”, a spus Ana Margineanu.
Nic Ularu este scenograf, regizor si dramaturg american de origine romana, castigator al premiului Obie in 2003 si al Premiului Uniunii Artelor Plastice din Romania pentru scenografie in 1992. Are la activ numeroase spectacole in Europa, Canada si Statele Unite. Lucrarile sale au fost expuse de trei ori la Cuadrienala de Scenografie din Praga in 1998, 2003 si 2007. Nic Ularu a predat scenografie la mai multe institutii de prestigiu din Europa si SUA, fiind in prezent seful masteratului de scenografie a Universitatii din Carolina de Sud.
Samuel D. Hunter a castigat premiul Obie in 2011 pentru cea mai buna piesa cu A Bright New Boise, piesa care a fost nominalizata si la Drama Desk Award. Este absolvent al universitatii New York University si are un master in dramaturgie la Juilliard. Are deja sapte piese produse la teatre prestigioase din SUA si Anglia si este membru al centrului de dramaturgie din New Yok.
Incepand din 11 aprilie, ICRNY co-prezinta a patra editie a festivalului de film european Disappearing Act, impreuna cu Centrul Ceh si in parteneriat cu alte 23 de institutii din reteaua EUNIC. Tot in luna aprilie, ICRNY sustine premiera mondiala a documentarului romanesc Turn Off The Lights in cadrul Tribeca Film Festival. Mai multe detalii si noutati despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe Facebook si pe siteul icrny.org.
Imagini:
1. Prima reprezentatie The Window, 2 aprilie 2012
2. Un trecator trage cu ochiul la ce se intampla in vitrina
3. Publicul numeros de pe Third Avenue
4. Curiozitatea invinge
5. Scena din The Window, pe coridorul construit de Nic Ularu
Credit foto: Piotr Redlinski / ICR New York.
Aprilie 2012