Hokusai, cel mai cunoscut artist japonez, ale carui compozitii sunt considerate definitorii pentru arta nipona, a fost si cel mai putin "japonez", stilul sau fiind radical diferit de traditia nationala. Cea mai cunoscuta dintre lucrarile sale, Marele Val, este la randul ei total diferita de stilul folosit atunci, si i-a adus artistului numeroase critici si atacuri din partea conservatorilor.
Hokusai (1760-1849) a trait in epoca Tokugawa (1600 - 1867), intr-o Japonie feudala in care valorile confucianiste erau la mare pret, in timp ce artistul era exemplul tipic al boemului arogant, nelinistit si dornic de inovatii senzationale, luand in deradere traditiile pe care le gasea ridicole si sufocante. Ajungea adesea la certuri si conflicte cu profesorii sai, fiind interesat mai curand de arta occidentala decat de cea japoneza, si ca atare a fost de mai multe ori dat afara din scolile de arta.
Obsedat de arta si convins ca este genial si ca trebuie sa revolutioneze arta japoneza, a fost un artist deosebit de prolific, realizand peste 30.000 de lucrari, pe diverse suporturi, de la picturi pe matase la stampe, ilustratii de carte, manga, pictura, desene si schite.
Unele dintre compozitiile sale au socat nu doar prin stil, ci si prin dimensiuni, fiind lucrari monumentale, adevarate spectacole publice, de peste 200 de metri patrati. Nu ii pasa deloc de recunoasterea publica si de onorurile destinate artistilor, semnandu-si una dintre ultimele sale lucrari ca "Batranul innebunit de arta".
In cei 89 de ani de viata, dedicati artei, Hokusai a facut o adevarata pasiune si pentru pseudonime, schimbandu-si numele de peste 30 de ori (nici macar Hokusai nu era numele sau adevarat). Mai mult, a locuit de-a lungul timpului in peste 90 de locuri, plictisindu-se repede si plecand in cautarea altor surse de inspiratie. Hokusai a jucat un rol major in dezvoltarea artei nipone ca primul pictor important care a introdus tehnicile si temele occidentale in Japonia.
Hokusai a inceput sa deseneze inca din copilarie, dar obisnuia sa spuna ca nimic din ce crease inainte de 75 de ani nu merita mentionat, abia atunci fiind multumit de cum desena. Artistul spunea ca dupa 80 de ani va fi un artist bun, la 90 va incepe sa inteleaga misterele vietii, iar dupa ce va deveni centenar va fi in sfarsit un artist extraordinar. La 110 ani tot ceea ce va desena va fi viu, mai mult ca oricand. Hokusai nu avea sa traiasca decat 89 de ani, asa ca insemnarile sale ironice nu au mai apucat sa fie puse in practica.
La inceput Hokusai a realizat stampe si picturi, invatand sub indrumarea mai multor maestri ai vremii, fiind de fiecare data dat pur si simplu afara din cauza incapatanarii si felului de a fi. In acea epoca Japonia era un spatiu inchis, unde orice influenta occidentala era respinsa cu inversunare, iar in domeniul artistic aceasta pretinsa autarhie era de-a dreptul sufocanta. Cu toate acestea, sfidand traditiile si legea, Hokusai a descoperit si studiat lucrari de arta occidentala, mai ales prin gravurile aduse ilegal de contrabandisti. Foarte valoroase si dorite, acestea i-au permis sa descopere tehnicile din Vest, in special in peisaje si portrete, precum si culorile folosite acolo. Avea sa introduca toate aceste elemente in arta japoneza, in special in stampe, revolutionand traditia nipona. Pe atunci erau deosebit de populare stampele ukiyo-e, foarte apreciate de nobili, care isi doreau scene din viata cotidiana, din luptele de sumo sau din universul geishelor, in timp ce scenele rurale si cele din viata oamenilor simpli erau strict interzise, fiind considerate vulgare si de prost gust. |
Principala influenta artistica a venit din Olanda, unde la sfarsitul secolului XVI artisti precum Claes Jansz Visscher sau Willem Buytewech puneau bazele picturii peisagistice, incercand sa redea in compozitii natura cat mai realist, aproape topografic. Intre 1630 - 1660 peisajul a devenit noul gen la moda, datorita lui Rembrandt van Rijn, Jacob van Ruisdael sau Jan van Goyen, pentru ca in scurt timp astfel de compozitii sa fie reproduse ieftin ca gravuri. Negustorii olandezi aduceau astfel de gravuri in Japonia, marfa de contrabanda foarte valoroasa, cel mai adesea ca ambalaje pentru alte marfuri. In pofida prezentarii derizorii, pentru Hokusai si alti tineri artisti aceste hartii de ambalat, decorate cu gravuri, aveau o valoare enorma, pentru ca permiteau in sfarsit descoperirea tehnicilor si ideilor vestice. Iar peisajele pastorale olandeze si franceze s-au dovedit o adevarata mina de aur pentur Hokusai, care a deprins astfel tehnicile de lumina realiste si a fost primul artist care a introdus in arta populara nipona sentimentul de liniste si unitatea dintre om si natura. In locul figurilor razboinice si geishelor, Hokusai propune oameni comuni, simpli, si peisaje fabuloase. Marele Val, capodopera sa, este o astfel de lucrare, o stampa ce avea sa schimbe radical pictura japoneza. O alta lucrare, poate cea mai cunoscuta din pictura japoneza, este cea inspirata de Muntele Fuji, subiect simbolic pentru spiritualitatea si traditiile japoneze.
Pentru occidentali, stampa era in esenta imaginea japoneza tipica, iar lucrarile de gen erau foarte apreciate si greu de obtinut. Iar Hokusai distrugea o traditie veche de secole, personajele sale fiind pescari si oameni de rand, dispretuiti de samurai, facand parte dintr-o Japonie umila si ignorata. Marele Val este asadar o lucrare cat se poate de ne-japoneza, un subiect occidental, privit prin ochii unui artist nipon. Dar pentru Hokusai arta occidentala nu era doar o simpla influenta, preferand sa adapteze stilul olandez in Japonia. La sfarsitul secolului XIX astfel de lucrari aveau sa fie in voga in Europa, mai ales cele semnate de Hokusai, care au fost studiate de artisti precum Van Gogh si care au declansat o noua moda.
Martie 2007