O evocare plina de durere, nostalgie si iubire a unei lumi disparute, dar si o poveste de dragoste magnifica, irepetatabila, acest roman din ciclul Romanul Ferrarei avea sa devina repede una din acele carti ce aduc singure gloria unui autor pentru unii dintre cititorii sai, multi sau putini la numar. Sustinuta si de filmul lui Vittorio De Sica, povestea o are in centru pe Micol, una dintre cele mai frumoase si seducatoare femei din literatura epocii, tinta, misterul si esenta unei istorii de amor pe fundalul unei comunitati marcate de istorie si tragedie. Pe masura ce Bassani isi aminteste cu fervoarea indragostitului si prospetimea memoriei tinere ultimii ani de fericire, inainte de Holocaust, dar si clipele de tumult, suferinta si disperare, norocosul cititor traieste nu doar o noua biografie in doi, dar si trece pragul unui univers fabulos.
Domeniul Finzi-Contini, comunitatea evreiasca din Ferrara, strazile si sinagogile, pravaliile si figurile care dominau acea lume surprinsa in amintire ca intr-o capsula a timpului, unde captivitatea este singura nemurire posibila, totul intr-o scriitura eleganta, vie si deja clasicizanta. Nu intamplator acel capitol dintr-o istorie posibila are un cronicar a carui biografie, dupa cum aveau sa afle ulterior cititorii sai, era pe masura operei. Nascut la Bologna, victima a legilor antisemite care au inceput sa fie promulgate si in Italia din 1938, membru al rezistentei (avea sa fie de altfel si inchis in 1943), ulterior editor si prozator de succes. Fie si doar pentru ca avea sa fie director editorial la Feltrinelli pe cand aici aparea celebrul roman “Ghepardul”, capodopera lui Giuseppe Tomasi di Lampedusa, ar fi fost indeajuns. Martorul si creatorul unei lumi pline de culori, parfumuri si regrete.
Giorgio Bassani, Gradinile Finzi – Contini, editura Pandora M, 2023