John William Godward (9 august 1861 - 13 decembrie 1922) pictor engelz, reprezentant al neoclasicismului.
A fost unul dintre cei cinci copii ai lui John Godward, un modest agent de asigurari, care isi dorea ca si fiii sai sa lucreze in domeniul asigurarilor sau in domeniul bancar. Cu exceptia lui John, care a rezistat doar putin timp in aceasta bransa, restul au ascultat sfatul tatalui, care isi dorea sa le asigure astfel o existenta linistita.
Viitorul artist avea sa ramana in casa parinteasca pana la varsta de 26 de ani, iar prima sa slujba a fost de agent de asigurari. In cursul serii lua lectii de desen de la arhitectul William Hoff Wontner, John fiind un prieten al fiului acestuia, pictorul portretist William Clarke Wontner. Primele sale lucrari sunt destul de modeste, desene si guase. Nu se stie cu cine altcineva s-a pregatit artistul, mai ales datorita impotrivirii familiei fata de o eventuala cariera de pictor. Una dintre cele mai cunoscute lucrari de inceput este un portret in ulei infatisand-o pe sora sa, Mary Fredeica Godward, realizat in 1883, care arata ca tanarul artist stapanea deja bine tehnicile picturale. In 1887 ii este acceptata si prima lucrare la Expozitia de Vara organizata de Academia Regala. Chiar daca acest debut nu a trezit interesul criticilor Godward a continuat sa expuna la aceste manifestari pana in 1905.
A colaborat mai intai cu Galeria lui Arthur Tooth si Fiii, pentru ca ulterior sa apeleze la competitie, dealerul Thomas Miller McLean. De la varsta de 26 de ani Godward paraseste casa parintilor si se muta intr-un atelier din Kensington. Cladirea avea nu mai putin de 27 de asemenea ateliere, care erau de regula impartite de cate doi-trei tineri artisti, fara posibilitati materiale prea bune. Godward s-a imprietenit cu aceasta ocazie cu alti tineri pictori, intre care Henry Ryland si George Lawrence Bulleid.
In 1889, dupa ce pentru o perioada s-a bucurat de succes comercial datorita lui McLean, Godward s-a mutat intr-o locuinta din Chelsea, la mica distanta de cea a romancierului Bram Stoker. A gasit in zona si un mic atelier, pe care s-a grabit sa il inchirieze. A fost un an prolific pentru Godward, care a realizat multe tablouri in ulei, majoritatea pentru McLean, infatisand de regula femei, multe dintre ele modele profesioniste. Continua sa lucreze, sa expuna si mai ales sa vanda, McLean neezitand sa isi promoveze cel mai important artist din galerie. Unele dintre lucrarile sale au fost reproduse sub forma de foto-gravuri si vandute de McLean.
Artistul se muta in 1894 pe 410 Fulham Road. Noua casa nu era doar o cladire, ci un spatiu artistic, iar Godward nu a ezitat sa o transforme potrivit preferintelor sale intr-o replica a unei vechi cladiri romane, cu o mica gradina. Era un loc de refugiu, artistul evitand sa primeasca vizitatori si parasind-o doar pentru a colinda galeriile.
La inceputul secolului XX Godward era deja considerat de dealeri si colectionari unul dintre cei mai importanti artisti britanici, un exemplu al clasicismului. Insa din cauza atitudinii sale retrase, Godward a respins mereu orice forma de promovare, asa ca in afara cercului celor care frecventau Academia Regala numele sau nu era inca prea cunoscut.
In 1905 Godward calatoreste pentru prima oara in Italia, unde realizeaza mai multe studii in ulei, desene si tablouri. Se stabileste la Roma in 1912, unde continua sa lucreze. Un an mai tarziu castiga medalia de aur la expozitia internationala de la Roma. Revine la Londra in 1921, tot mai bolnav. Isi impusese un stil de viata spartan, mananca putin si prost si sufera de dispepsie, dar si de tulburari psihice.
Rupsese relatiile cu familia, si dezgustat de viata artistica, se sinucide. Se spune ca in mesajul de adio ar fi afirmat ca nu poate trai intr-o lume prea mica pentru a-i cuprinde pe el si Picasso. A fost un personaj atat de retras, incat a refuzat cu inversunare sa se lase fotografiat, asa ca nu exista nici o fotografie a artistului.