Acest portret al unui croitor, astazi la National Gallery din Londra, este un tablou de 74 pe 97 cm, ulei pe panza, una dintre cele mai cunoscute si admirate dintre creatiile sale, si potrivit istoricilor ar fi fost realizat intre 1565 si 1570, cel mai probabil spre finalul perioadei. Interesant este ca desi subiectul este de aceasta data un mestesugar si nu un nobil pentru pictor pare sa nu aiba importanta, reusind nu doar sa il transpuna cu migala si un realism impresionant, dar mai ales reusind parca sa surprinda esenta celui ales pentru a-i servi drept model. Croitorul, tinand un mana o foarfeca de mari dimensiuni si pozand ca si cand ar fi fost surprins in timp ce se pregatea sa taie o bucata neagra de material pentru o comanda, are noblete, demnitate, o eleganta nativa. Chipul este plin de personalitate, cu trasaturi masculine, bine definite, barba aranjata dupa moda vremii, hainele sunt si ele in ton cu gustul de atunci, asa ca putem presupune ca acel croitorul era unul foarte cautat, instarit, care lucra cel mai adesea pentru cei cu dare de mana. De altfel istoricii cred ca modelul provenea din familia Fenaroli, foarte respectata atunci. Felul in care Moroni face sa cada lumina asupra figurii, postura - cel portretizat se uita fix in ochii potentialului privitor, captandu-i atentia - sau micile detalii precum sclipirile de pe catarama de la curea sau pe lama taioasa a foarfecii sunt caracteristice pentru pictor. Pus pe un fundal gri, pe care se decupeaza clar si elegant, adoptand o postura in egala masura gratioasa si naturala, fara sa para ca pozeaza ci ca a fost imortalizat in timpul lucrului, Croitorul ar fi fost poate suficient pentru ca Moroni sa isi gaseasca noi si noi comenzi de portrete. Si exista marturii ca a fost apreciat la superlativ inca din timpul vietii artistului.
Foto: silverandexact.com