Iar raspunsul e cunoscut de toti cei care au urmarit cat de cat activitatea celor doua: „foarte bine!”. Adevarul e insa ca din Romania e mai greu sa urmaresti activitatea Lisei Batiashvili si a lui Mitsuko Uchida, pentru ca, din pacate, vedete de aceasta talie internationala nu pot fi ascultate decat la Festivalul Enescu organizat doar odata la doi ani. Lisa Batiashvili a fost solista Orchestrei Regale Concertgebouw, dirijate de Mariss Jansons, la un concert din Festivalul Enescu 2013; Mitsuko Uchida nu a aparut insa niciodata pe o scena romaneasca – pacat, pentru ca o asemenea pianista rar poti asculta si din pacate, timpul nu iarta: Mitsuko are deja 65 de ani!
Scriu despre cele doua pentru ca in august amandoua au lansat doua discuri intrate deja in atentia presei internationale.
Bach cu Lisa Batiashvili
in 25 august a aparut un album Bach semnat de Lisa Batiashvili, anticipat de un foarte expresiv clip video de prezentare. (https://www.youtube.com/watch?v=uTQag_3G1mI) Bach cantat la Tbisili este o experienta inedita… si nu prea, daca ne uitam la CV-ul Lisei Batiashvili, o violonista de 35 ani cautata de marile orchestre ale lumii, cu aparitii pe cele mai mari scene, cu discuri publicate de Deutsche Grammophon, probabil cea mai relevanta casa din prezent dedicata muzicii clasice. Cand o asculti pe Lisa Batiashvili, iti dai seama de ce se bucura de atat de mult succes: pare fragila, dar nu este; interpretarea ei este interesanta, plina de miez, dar proaspata si cu o nuanta pasionala specifica estului european.
Iar discul Bach este pentru Lisa Batiashvili un pariu castigat. Aici am descoperit ceea ce este acum versiunea mea favorita pentru Concertul in do minor dedicat viorii, oboiului si orchestrei de Johann Sebastian Bach. Lisa Batiashvili canta alaturi de sotul ei, oboistul francez Francois Leleux, un nume de asemenea important, iar armonia casniciei se regaseste si in modul in care concep partitura acestui concert: nu un dialog, ci o simbioza mai curand, intr-un tempo destul de alert, cu admirabile constructii de fraze – totul finisat in cel mai mic amanunt.
Concertul pentru vioara, oboi si coarde este lucrare mea favorita de pe acest CD, insa discul cuprinde si alte binecunoscute lucrari ale aceluiasi Johann Sebastian Bach: Concertul nr.2 in mi major pentru vioara si orchestra, Sonata II-a pentru vioara solo, o transcriptie pentru vioara, oboi si orchestra a unei arii din Patimile dupa Matei. si avem chiar si o premiera: inregistrarea unei triosonate de Carl Philipp Emanuel Bach, cel mai cunoscut dintre fiii lui Bach, de la nasterea caruia s-au implinit in 2014 300 de ani.
Mozart cu Mitsuko Uchida
O exceptionala pianista britanica de origine japoneza – aceasta Mitsuko Uchida pe care am descoperit-o gratie numeroaselor ei discuri publicate de casa Decca. O pianista care seamana destul de mult cu Radu Lupu: acelasi repertoriu mai degraba restrans, centrat pe creatia compozitorilor Beethoven, Schubert si Mozart, aceeasi prezenta discreta din punct de vedere mediatic, aceeasi perfectiune a detaliului.
Mitsuko Uchida este detinatoarea unui premiu Grammy obtinut in 2011 pentru interpretarea Concertelor 23 si 24 de Mozart in compania Orchestrei Simfonice din Cleveland. De altfel, pianista a fost artist in rezidenta al acestei orchestre intre 2002 si 2007, iar proiectul principal a fost tocmai interpretarea concertelor pentru pian si orchestra de Mozart.
In 4 august, a aparut un nou disc din aceasta proiectata integrala a concertelor mozartiene, interpretate de Mitsuko Uchida si Orchestra Simfonica din Cleveland – discul contine concertele numerele 18 si 19. Este interesant ca asemenea lui Mozart in vremea lui, Uchida conduce orchestra de la pian; iar despre Uchida, ma gandeam ca cel mai potrivit ar fi sa o descriu drept „pianista haiku” pentru modul cum stie cu mijloace minime sa obtina efecte maxime – Mozart-ul ei este esenta pura.
Si ar mai fi ceva de adaugat despre orchestra din Cleveland, despre care noi, de aici, din Romania, stim prea putine. Exista asa numitul grup „Big Five Orchestras” – cele mai importante cinci orchestre americane, adica Filarmonica din New York si orchestrele din Cleveland, Philadelphia, Boston, Chicago; este cunoscut si faptul ca orchestrele americane in general, datorita resurselor umane si financiare, dar si concurentei (orchestrele se finanteaza privat, nu public) sunt de o calitate deosebita. intr-un top al orchestrelor lumii alcatuit in 2008 de revista britanica Gramophone, Orchestra din Cleveland se afla pe locul 7. si as vrea sa mai amintesc ca in prezent, dirijor asociat al uneia dintre cele 5 orchestre americane de top, Orchestra Simfonica din Philadelphia, este un roman: Cristian Macelaru, pe care romanii il pot admira in noiembrie la pupitrul Orchestrei Nationale Radio.
Asa ca daca vreti sa va relaxati intr-o dupa-amiaza si sa uitati de toate, va recomand aceste doua discuri: Bach cu Batiashvili si Mozart cu Uchida. Discurile sunt disponibile si in magazinele din Romania; fisierele audio pot fi downloadate contra cost de la www.itunes.com sau www.deutschegrammophon.com. Iar emisiunile in care aceste discuri au fost difuzate integral la Radio Romania Muzical sunt disponibile pe site-ul campaniei „Voteaza discul de muzica clasica al anului 2014” de pe www.romania-muzical.ro; discul Lisei Batiashvili poate fi ascultat la Radio Romania Muzical duminica, 7 septembrie, de la ora 13.20, iar cel al lui Mitsuko Uchida luni, 8 septembrie, de la ora 19 si in reluare duminica, 14 septembrie, de la ora 13.20. Cristina Comandasu
Septembrie 2014