Un record pentru cinematografia romaneasca: trei premii la cel mai important festival din Europa.
Cred ca sunt regizori buni (in Romania). Cred ca exista acum un nou val de tineri regizori", a spus Corneliu Porumboiu in discursul de acceptare a Premiului Camera d’Or, acordat pentru debutul in lungmetraj, in Gala Festivalului de la Cannes, duminica seara.
Porumboiu a fost dublu laureat al celui mai important festival de film din Europa, castigand cu "A fost sau n-a fost?" si un premiu acordat de o retea de distributie internationala, "Label Europa Cinema". Un premiu important, cu atat mai mult cu cat nu se acorda anual, Cea mai buna interpretare a fost castigat de Dorotheea Petre, titulara rolului principal in "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", in regia lui Catalin Mitulescu, film ce a rulat in sectiunea "Un Certain Regard".
Chiar daca criticii se feresc sa numeasca participarea romaneasca din aceasta editie a festivalului cea mai buna performanta, cel putin de dupa Revolutie incoace, cinematografia autohtona si-a batut recordurile: a participat, in premiera, cu trei filme (inclusiv "Marilena de la P7", mediumetrajul lui Cristian Nemescu ce a rulat in sectiunea "Semaine de la Critique), si a castigat, tot in premiera, trei premii.
Premii romanesti in istoria festivalului
1957: Palme D’Or pentru scurtmetraj - "Courte Histoire", in regia lui Ion Popescu Gopo
1965: Premiu pentru regie la lungmetraj (Prix de la mise en scene) - "Padurea spanzuratilor", in regia lui Liviu Ciulei
1966: Premiul pentru debut (Prix de la premiere oeuvre) - "Rascoala", in regia lui Mircea Muresan (lungmetraj selectat in competitia oficiala)
1969: Marele premiu international al festivalului pentru scurtmetraj (Grand Prix International du Festival - court metrage) si Mentiunea speciala a Comisiei Tehnice Superioare (Mention speciale de la Commission Superieure Technique) - "Cantecele renasterii", in regia lui Mirel Iliesiu
2004: Premiul al doilea la sectiunea "Cinefondation" - "Calatorie la oras", in regia lui Corneliu Porumboiu
2004: Palme D’Or pentru scurtmetraj - "Trafic", in regia lui Catalin Mitulescu
2005: Premiul sectiunii "Un Certain Regard" - "Moartea domnului Lazarescu", in regia lui Cristi Puiu
Surprize la Gala: premii politice
Marele castigator al Cannes-ului, pelicula veteranului regizor britanic Ken Loach (foto), "The Wind That Shakes the Barley", laureata cu Palme d’Or, nu se afla pe lista favoritilor, condusa de "Volver" al lui Pedro Almodovar. "Si el (Almodovar - n.r.) si toata lumea se astepta sa ia Palme d’Or", a povestit criticul de film Alex Leo Serban, prezent la Gala. "Se vedea ca era destul de suparat", a adaugat el.
Anuntul castigatorului a surprins, cu atat mai mult cu cat presedintele juriului, Wong Kar-Wai, a spus ca, pentru prima data in istoria festivalului, decizia a fost unanima. "Cand s-a anuntat Palme d’Or, in camera ziaristilor, au fost unii care au aplaudat, dar si foarte multi care au huiduit", a povestit Serban.
Regizorul Loach a spus ca premiul acordat filmului sau, al carui subiect este lupta pentru independenta Irlandei, este un trimf al cinematografiei politice. In aceeasi categorie au intrat majoritatea premiilor mari ale festivalului. Al doilea premiu ca importanta, Marele premiu al juriului, a revenit regizorului francez Bruno Dumont, pentru "Flandres", un film ce are ca subiect tot un razboi, de data aceasta intr-un teritoriu neidentificat, dar pe care criticii l-au asimilat Irakului.
Premiile de actorie s-au dat, tot in premiera, colectiv: celor sase actrite si cinci actori din filmele "Volver", in regia lui Pedro Almodovar, respectiv "Indigenes", de Rachid Bouchareb.Premiul pentru cel mai bun scenariu a facut din filmul lui Almodovar singurul care a castigat doua trofee la aceasta editie a festivalului.
Porumboiu si-a automultumit
Primul premiant al serii a fost insa Corneliu Porumboiu, Camera d’Or fiind primul trofeu acordat in ceremonia de duminica seara, la ora 19.30 (20.30, ora Romaniei). Porumboiu a multumit tuturor celor care l-au adus la Cannes, iar la final a cerut voie sa-si multumeasca si lui insusi.
"E un rezultat pe care si-l dorea de mult, e mai mult decat o rampa de lansare", a povestit tatal cineastului, Adrian Porumboiu, fost arbitru international si actualul finantator al echipei de fotbal SC Vaslui. "Daca arbitram doua finale de campionat mondial, si nu echivalau cu succesul pe care-l are acum Corneliu", a explicat Porumboiu. Parintii regizorului aflasera inca de duminica dupa-amiaza de premiu, dar n-au avut voie sa spuna nimanui pana dupa ceremonie.
"Cand a luat premiul de distributie, l-am intrebat daca mai are vreo sansa pentru altceva. E foarte calculat. Imi tot zicea: "Filmul e bun, vedem, vedem", a povestit tatal regizorului. Premiul are insa o dubla-semnificatie pentru regizorul absolvent de ASE pe care tatal a vrut sa-l faca, de fapt, fotbalist. "Si-a facut cel mai frumos cadou, pentru ca sambata are nunta", a explicat Adrian Porumboiu. Regizorul a fost insotit la Cannes de viitoarea sotie, Arancia. Cei doi au plecat ieri de la festival pentru a petrece doua zile si la Paris.
Alex Leo Serban: "Suntem pe val"
Filmul care i-a adus lui Porumboiu cele doua premii la Cannes are ca subiect Revolutia din 1989, tema comuna cu filmul lui Catalin Mitulescu, de asemenea premiat. "Filmele sunt cu totul deosebite", a explicat criticul de film Magda Mihailescu. "Porumboiu merge in culoarul comediei, pe filiera lui Cristi Puiu, in stilul lui Pintilie, fara sa fie un epigon. Mitulescu ajunge intr-o zona estetica, mai melancolica, e un stil aparte, de mare fluiditate", a spus Mihailescu.
La randul sau, Serban lauda performanta romanilor, dar spune ca asteapta o selectie in competitia oficiala a Cannes-ului. "Cred ca se va intampla. Noi acum suntem pe val, s-a vazut asta. Anul trecut un premiu important, inca trei acum, e un semn ca europenii sunt deschisi si noi ar trebui acum sa speculam treaba asta", a spus Serban.