Free Academy isi doreste sa fie o platforma informationala, o alternativa informala/nonformala la sistemul educational romanesc (neperformant) fara pretentia de a fi pusa intr-un context oficial. Plusand pe o maniera neoliberala de predare ne dorim prin acest proiect sa urmarim beneficiile individuale si mai putin cele de grup. Fiecare individ are sansa la cultura/culturalizare si, in extenso, sansa la o alternativa ce-i poate determina cresterea valorica. Nu credem ca o diploma poate oferi un exemplu de competenta si, mai ales, de calitate a individului care o poseda si de aceea cursurile structurate in Free Academy nu ofera diplome si alte tipuri de hartii.
Fiind adversarii "societatii acreditarilor" credem ca nu exista tangente remarcabile intre o diploma si competenta profesionala a unui individ. Ceea ce face diferenta intre sistemul formal propus de parghiile oficiale ale statului prin ministerul de resort si educatia informala, propusa de proiectul Free Academy, este faurirea a ceea ce apare in discursul despre educatie ca fiind "cetateanul activ" - acel tip de cetatean care participa la discursul social, care este agent al schimbarii, care propune termenii dezvoltarii, care are resursele atitudinale si competentele de a se implica.
Daca este adevarat ca omul devine ceea ce este prin educatie atunci cursurile propuse in Free Academy trebuie
sa insoteasca, sa modeleze si sa spiritualizeze fiinta facand-o apta sa participe si sa actioneze. Propunem ca subiect adecvat al proiectului nostru actiunea singura activitate care se petrece de-a dreptul intre oameni, fara mijlocirea obiectelor sau a materiei, corespunde conditiei umana a pluralitatii, faptului ca oamenii si nu Omul, traiesc pe pamant si populeaza lumea (H. Arendt).
Propunem actiunea in spatiul informatiilor in detrimentul acumularii de informatii care, de cele mai multe ori, nu presupune cunoasterea. Cunoaşterea este unul din procesele definitorii, fundamentale ale spiritului uman. Procesul prim prin care constienta de realitate si de sine apare in subiect raportandu-l la sine si la lumea sa....O realitate in care poate actiona, experimenta, evalua si conclude asupra consecintelor. Starea procesanta a unui sistem informaţional cuplat cu un ambient realitate, care işi poate construi reprezentari modale si strategii predictive asupra dinamicii ambientului şi poate dezvolta acţiuni transformante, utilizante si evaluante in ambientul modelat. in aceasta perspectiva interactiva, cunoaşterea poate fi o relaţie perceptuala, gestuala, lingvistica sau mixta a sistemului cu realitatea.
Realitatea poate fi definita ca spaţiu obiectual-interactiv, caracterizat prin alcatuire, corelare cauzala, proprietate si eveniment....Cunoaşterea de tip uman presupune intenţionalitate, rationalitate si evaluare. Intentionalitatea defineste predeterminarea actiunii in real prin constructia unui model de actiune in mintea subiectului, Rationalitatea defineste cautarea, identificarea, explicitarea cauzala si utilizarea tuturor formelor, proprietatilor si relatiilor intre proprietati, care permit subiectului sa realizeze o anume transformare de stare in realitate, sau sa explice cauzal o anume stare observata ori construita experimental.
Valorizarea este consecinta evaluarii utilitatii rezultatelor dobandite printr-o anume cunoastere, printr-o actiune configuranta sau explicanta cauzal de modalitate. Calitatea cunoaşterii depinde de instrumentele conceptuale si experientiale utilizate pentru dobandirea şi folosirera ei. ...Fiecare domeniu al cunoasterii are obiecte proprii, reguli generative proprii si strategii evaluante si utilizante proprii, unele accesibile majoritatii altele extrem de tehnice formal, sau subtil realizante estetic...Cunoasterea culturala,opereaza cu variabile ambigue precum valori, atitudini, , emotii, contacte, cooperari si conflicte umane.
Ultima etapa a ratiunii si rationalizarii fiind abstractizarea Free Academy doreste sortarea informatiilor pe principii subiective, elaborate de catre cei care se erijeaza in profesori. Ne delimitam clar prin modalitatea de predare precum si prin principiile ce ar trebui sa guverneze un bun exemplu de educatie de pozitia formala a profesorului, cea de magistro. Exludem indoctrinarea, imbecilizarea si proiectarea personalitatii magistrului catre discipolii sai, studentii, care preiau involuntar din incapacitatea profesorului de a se exprima si gandi liber. Nu suntem importiva sistemului insa nici nu-l sustinem.
Pentru a va incrie la cursurile FREE ACADEMY trimiteti un email ce va contine numele si prenumele, cursul/cursurile la care doriti sa participati si datele de contact (email, numar de telefon), la adresa silvia.vasilescu@pavilionmagazine.org
01.10.2009