August 2006
La Muzeul Haus der Kunst din Munchen s-a deschis o interesanta expozitie retrospectiva dedicata creatiei pictorului Frans Post (1612-1680), sub titlul "Frans Post, pictorul Paradisului pierdut". Numit de critici "un Canaletto brazilian", Post a fost unul dintre cei mai interesanti si originali artisti ai secolului XVII, asigurandu-si gloria postuma prin creatiile sale.
Frans Post s-a nascut in Haarlem, iar primul sau profesor a fost, se pare, fratele sau Pieter Post, arhitect si pictor. Pleaca in Brazilia la varsta de 25 de ani, cu sprijinul printului Johann Moritz. In regiunea de coasta unde astazi se gaseste orasul Recife puterea nu mai era detinuta de cativa ani de portughezii catolici, ci de olandezi calvini, iar printul era noul guvernator, numit de puternicii negustori ai Companiei Indiilor de Vest. Era un centru comercial major, de unde erau trimise marfuri diverse in Europa, in special zahar si lemn, iar sclavii erau adusi de pe coasta de vest a Africii.
Dar printul vedea mai departe de simplele interese comerciale ale actionarilor. In primii ani ai guvernarii sale (1637-1644) a ajutat la dezvoltarea si extinderea in spiritul unui stat liberal, fiind si astazi o figura importanta in istoria Braziliei. Isi datoreaza aceasta reputatie postuma in special sprijinului acordat stiintelor si artelor. Acesta a angajat numerosi cartografi, naturalisti si pictori, care au venit in Brazilia pentru a cunoaste un teritoriu imens, cu o flora si fauna deosebit de bogate, care parea europenilor un adevarat paradis tropical, primitiv, pierdut.
Membrii expeditiei au publicat ulterior si o lucrare, "Rerum per octennium in Brasilia gestarum historia" (1647), la care Post a contribuit cu 32 de ilustratii, bazate pe schitele si notele realizate in Brazilia. Datorita realismului aproape fotografic, tablourile realizate sunt unele dintre cele mai importante marturii ale epocii.
In 1644, dupa intoarcerea din Brazilia, o tara a carei nostalgie o va pastra toata viata, Post a reusit sa gaseasca numerosi clienti pentru peisajele sale braziliene, toti fiind atrasi de exotismul si migala cu care erau realizate. Numarul comenzilor a fost in scurt timp atat de mare incat Post nu a mai depins de comenzile din partea Curtii si a putut sa se dedice exclusiv picturii. In Haarlem insa, unde peisajele erau foarte cautate, existand maestri precum Jacob van Ruisdael, Post si-a transformat schitele in lucrari decorative, pentru a veni in intampinarea preferintelor publicului olandez. A fost si primul care a introdus America in peisajul picturii europene.
In egala masura Post a continuat sa evolueze artistic. Intre 1644 - 1650 a folosit ca sursa de inspiratie desenele si schitele realizate in timpul expeditiei pentru a oferi unui public deja pasionat de subiect imagini cat mai realiste, realizate de un artist care cunoscute fascinatia Braziliei. Incepand din 1650 insa stilul sau a inceput sa fie influentat de cel al altor maestri, precum Cornelis Vroom, iar Post a inceput sa realizeze lucrari variate. In anii '60 a ajuns la apogeul carierei sale, perioada in care Olanda ceda colonia braziliana Portugaliei, iar numele de "Paradis pierdut" era cum nu se putea mai potrivit. Ca raspuns, Post a realizat nenumarate imagini cu flora si fauna braziliana, tinazand parca sa realizeze o adevarata enciclopedie in imagini, totul fiind plasat in cadre naturale deosebite. In ultima parte a vietii avea sa revina la un stil mai viu, mai alert, iar scenele rurale din aceasta perioada sunt marcate in special de atmosfera asfintitului.
Opera artistului a intrat ulterior intr-un con de umbra, pentru a fi redescoperita si reevaluata spre sfarsitul secolului XIX - inceputul secolului XX. Atunci tablourile sale, aproape uitate, au inceput sa fie cautate frenetic de colectionari si cercetatori, mai intai in Brazilia, apoi in Europa si SUA. Post a inceput sa fie studiat nu doar de istorici ai artei, ci si de botanisti, etnologi sau zoologi.
La Haus der Kunst vizitatorii vor putea vedea cea mai importanta expozitie europeana dedicata artistului. Evolutia acestuia este narata prin intermediul a 25 de tablouri si 10 schite, de cea mai buna calitate, cel mai mare numar de lucrari de Post prezentate in aceeasi expozitie. Printre lucrarile prezentate se numara tabloul "Mauritsstad and Recife", realizat in 1653, unul dintre cele mai reprezentative pentru creatia sa.