FIDELITATEA IMAGINILOR
RENÉ MAGRITTE ŞI FOTOGRAFIA
Durata: 1 mai 2009 – 19 iulie 2009
Locul: Muzeul Naţional de Artă al României, Sălile Kretzulescu
Program vizitare: miercuri- duminică (11.00- 19.00)
Gratuit: prima miercuri din lună
Bucuresti
Expoziţia cuprinde 59 de fotografii realizate de pictorul suprarealist René Magritte în perioada 1925 - 1955. Subiectele fotografiilor sale sunt îndeosebi familia şi prietenii, printre care scriitorii Louis Scutenaire, Paul Nougé, Marcel Mariën, Paul Colinet, Irène Hamoir şi, bineînţeles, soţia sa Georgette Magritte şi fratele său Paul.
Louis Scutenaire a fost cel care a constituit acest ansamblu de fotografii, pe care l-a prezentat în 1976 într-o expoziţie intitulată Fidelitatea imaginilor - aluzie la titlul tabloului Trădarea imaginilor pictat de Magritte în 1929, prin care artistul aminteşte faptul că imaginea unei pipe, chiar redată realist, într-o manieră aproape fotografică, nu este realitatea, ci o reprezentare.
Realizate cu un aparat Kodak obişnuit, în locuri alese intenţionat pentru banalitatea lor, fotografiile uimesc prin stranietatea compoziţiilor, prin punerea în scenă a personajelor. După cum evidenţia chiar Scutenaire, Magritte se amuza punând oamenii - soţia, prietenii - în situaţii inventate înainte de a-i fotografia, în acelaşi mod în care aranja elementele tablourilor sale pentru a crea o altă lume.
Complicitatea care il unea pe Magritte de apropiaţii săi ridică probleme de atribuire a fotografiilor, deoarece nu întotdeauna declanşa el însuşi aparatul de fotografiat şi nici nu developa pelicula. Spre deosebire de Man Ray sau Paul Nougé, Magritte nu se arată interesat să exploreze posibilităţile tehnice ale acestui mediu de redare a imaginilor. Relaţia lui cu fotografia este mai degrabă ludică şi spontană.
O parte din fotografiile prezente în expoziţie au fost folosite de artist drept etape în elaborarea unor picturi. Magritte se foloseşte de fotografie pentru a imortaliza o idee, înainte de a o transpune în registrul pictural, creând astfel un „joc al ecoului” între versiunea fotografică şi pictură.
În toate fotografiile din expoziţie - fie ele creaţii autonome sau etape ajutătoare pentru realizarea unor picturi, regăsim aceea atmosferă de mister, de enigmă vizuală sau de scenetă burlescă specifică operei lui Magritte.