In perioada 1 - 30 noiembrie 2006 capitala franceza gazduieste expozitia de fotografie "Mois de la Photo", ajunsa la cea de a 14-a editie, si consacrata fotografiei publicitare in Franta, de la aparitia acestui gen in anii '30 si pana in prezent.
Organizatorii incearca sa redea acestui gen in egala masura artistic si comercial distinctia de odinioara si sa prezinte publicului povestea unui gen din istoria artei fotografice, adesea blamat si ignorat. Mai mult, prin "Mois de la Photo" fotografii care au realizat astfel de lucrari revin in actualitate, fiind pe nedrept considerati simpli executanti ai unor comenzi din partea firmelor. |
Incepand de la sfarsitul secolului XIX, fotografia a inceput sa fie tot mai folosita in campaniile publicitare, in diverse forme. Treptat, pe masura ce tehnica evolua, iar preturile de realizare si reproducere in mii de exemplare scadeau, fotografia publicitara a devenit un gen de sine statator, care nu doar asigura fotografilor profesionisti castiguri adesea importante, dar le permitea sa se exprime in alt context. In special din anii '30 fotografia publicitara franceza a ajuns la varsta de aur, profesionistii genului fiind foarte cautati, putand adesea salva de la faliment, printr-o idee ingenioasa, firme importante.
Expozitia "Mois de la Photo" este organizata cronologic, introducerea fiind facuta de lucrarile marilor fotografi care au dat nastere genului, precum Francois Kollar sau Emmanuel Sougez, dar si cele ale unor perfectionisti precum Draeger sau Deberny-Peignot, altadata nume celebre datorita reclamelor ilustrate de ei, dupa mii de ore petrecute in studiouri.
In perioada postbelica fotografia si-a facut intrarea si in paginile de mica publicitate din ziare, in paralel cu sectorul produselor de lux sau de uz cotidiana, adaptandu-se la cresterea cererii si la productia de masa. Introducerea fotografiei color in anii '60 a coincis cu aparitia unei noi generatii de artisti, precum Guy Bourdin, JeanLoup Sieff, Jean-Paul Goude sau Serge Lutens. Unii artisti si-au legat numele de unele dintre cele mai importante campanii publicitare ale vremii : Jean-Claude Dewolf (a lucrat pentru Perrier si Monsavon) sau Jean-Pierre Ronzel (timp de trei decenii a realizat imaginile pentru campaniile Porsche si Volkswagen).
In prezent fotografia publicitara a ajuns la un alt nivel, imbinand tehnica, perfectionismul, ineditul si provocarea, adesea in maniera socanta, dar perfect in consonanta cu ritmul cotidian, cum o fac fotografi tineri precum Jean-Marie Vives (a realizat fotografiile pentru campania Fondation Nicolas Hulot) si Dimitri Daniloff ("responsabil" pentru campania publicitara a consolei Playstation).
Octombrie 2006