Muzeul de Arta Moderna si Contemporana din Strasburg a organizat o expozitie inedita, dedicata lucrarilor lui John Heartfield, cu titlul "John Heartfield - Fotomontaj politic 1930 - 1938", deschisa pana pe 23 iulie 2006. Au fost selectionate mai multe fotomontaje ale artistului german, publicate initial in revista AIZ (Die Arbeiter-Illustrierte-Zeitung) intre 1930 - 1938.
Imaginile sunt insotite de un bogat fond documentar, compus din coperti de carti si reviste, periodice si fluturasi, toate realizate de artist pentru editura Malik Verlag. Majoritatea pieselor expuse au fost imprumutate de la Instituto Valenciano de Arte Moderno, Spania, unul dintre principalii organizatori ai proiectului. In afara lucrarilor publicate sunt prezentate si o serie de fotomontaje inedite, din colectiile Akademie der Kunste.
La inceput Heartfield s-a alaturat grupului Dada din Berlin, implicat si in activitati politice, alaturi de fratele sau, Wieland Herzfelde - care a infiintat Malik Verlag - si George Grosz. In scurt timp Heartfield a devenit cunoscut pentru fotomontajele sale, continuand o adevarata traditie a satirei sociale si politice prin intermediul acestui suport artistic.
Heartfield a fost martorul unei serii de crize care au zguduit si in final distrus republica de la Weimar pana la ascensiunea nazismului. Prin intermediul lucrarilor sale, publicate in revista comunista AIZ, a fost un critic inversunat al compromisurilor politice si tacticilor folosite de Hitler pentru a prelua puterea. In egala masura a combatut mereu si propaganda nazista, ceea ce l-a facut sa primeasca nenumarate amenintari, care l-au fortat in final sa plece la Praga, gest imitat si de alti artisti si intelectuali.
Din acest refugiu a continuat sa trimita fotomontaje la AIZ, care din 1936 si-a schimbat numele in Volks Illustrierte (VI). Invadarea Cehoslovaciei de catre Wehrmacht in 1938 a fost si lovitura de gratie pentru publicatie, iar Heartfield a plecat intr-un al doilea exil, de aceasta data la Londra. Membru al Partidului Comunist din 1919, Heartfield nu a incetat sa creada in idealurile promovate de acesta, sloganul sau fiind "Foloseste fotografia ca arma".
Talentul pus in slujba satirizarii nazismului il plaseaza la egalitate cu unii dintre cei mai importanti caricaturisti ai epocii, precum Daumier, dar il face si un important reprezentant al avangardei artistice. Lucrarile sale isi pastreaza si astazi puterea de evocare, multe dintre ele fiind considerate astazi simboluri internationale ale rezistentei in fata opresiunii, fiind imitate si reproduse in repetate randuri.
Expozitia de la Strasbourg este si o ocazie unica de a vedea lucrari care, desi foarte cunoscute si apreciate, sunt in mod paradoxal foarte rar expuse in spatiul francez. In ciuda influentei sale, a implicarii politice si a freneziei cu care a slujit cauza in care credea, artistul este inca destul de putin cunoscut opera sa fiind pastrata in arhive foarte rar deschise, practic inaccesibile publicului.
Iunie 2006