Acum, el scrie si scenarii de film. Florin Lazarescu, singurul scriitor roman laureat la Viena, pentru romanul "Trimisul nostru special", in competitia pentru Marele premiu al literaturii est-europene, scrie si scenarii de film.
Scurtmetrajul "Lampa cu caciula", in regia lui Radu Jude, a fost selectionat pentru Festivalul International de Film de la Telluride. Un alt scenariu de scurtmetraj, "Poveste de Craciun", va participa luna aceasta la Festivalul "Anonimul". Autorul, domiciliat la Iasi, spune ca scrie din nevoia de poveste.
EVZ: Cum e sa treci de la roman la scenariu de film?
Florin Lazarescu: Simplu, ca si in cazul literaturii, scriu scenarii din nevoia de poveste. Vezi-auzi-citesti povesti aproape in fiecare zi. Daca te prinde pasiunea fata de ele, de aici si pana la a-ti dori sa spui si tu una nu e o cale lunga.
Despre ce e scenariul filmului care va merge la Telluride?
Inainte de toate, "Lampa cu caciula" e o poveste despre bucuriile si tristetile marunte ale existentei, care ne fac, pana la urma, viata mai mult decat marile realizari sau deceptii.
Faptul ca doi protagonisti, tata si fiu, merg de la tara la oras, cu un televizor in brate, nu are o relevanta aparte, ci conteaza drumul in sine, dus-intors, la capatul caruia reusesti sau nu sa faci ce ti-ai dorit. Televizorul e un obiect atat de banal, incat esti surprins sa descoperi cat de important poate deveni uneori.
Ce te-a inspirat sa scrii "Trimisul nostru special", cu care ai castigat la Viena premiul al doilea pentru literatura est-europeana, si ce inseamna un asemenea premiu?
Imi aleg subiectele ca un jurnalist, din realitatea imediata. Numai ca eu transfer intamplarile si personajele in zona fictiunii, acolo unde le pot lega intre ele, unde le pot da alte intelesuri. Toate detaliile despre premiul de la Viena le voi afla pe 4 octombrie, cand voi fi prezentat intr-o conferinta de presa, in cadrul targului de carte de la Frankfurt.
Pana acum, stiu sigur de la organizatori ca romanul va fi tradus in germana si va fi publicat, in primavara urmatoare, la Editura austriaca Wieser. Cel mai important lucru pentru mine in legatura cu acest premiu este siguranta ca pasesc pe un drum bun.
Romanele tale sunt scrise in stil "cinematografic", secvential. Te ajuta exercitiul scenariilor?
Literatura-i una, filmul e alta. N-ar avea nici haz si nici sens sa fie totuna. Doar imaginatia mea e aceeasi. Eu o adaptez in functie de regulile fiecarui registru in care scriu. Ma consider doar un scriitor care se vrea profesionist, indiferent de criteriile de varsta si de modelele vremii.
Cum explici faptul ca in tara nu ai fost premiat pentru niciunul dintre cele doua romane publicate pana acum, dar ai obtinut un premiu international?
Am doar banuieli, nu si explicatii. Poate ca nu mi s-a acordat suficienta atentie, poate ca n-am fost eu suficient de bun, poate ca au fost altii si mai buni etc. Important e ca, premiat sau nu, eu imi vad de treaba.
Cum e sa fii scriitor la Iasi? Nu ai sentimentul de provincial fata de Capitala?
Scriitor esti sau nu esti. Punct. Nu conteaza unde traiesti, cum traiesti in viata de zi cu zi, ce mananci etc. Deocamdata, nimic nu ma impiedica sa fac in Iasi ceea ce as putea face la Bucuresti. Poate ca acolo as deveni mai vizibil, dar si prea multa vizibilitate strica. Cel putin unui scriitor.
Romane, scenarii si jurnal on-line
Florin Lazarescu a lucrat pentru Polirom, iar in prezent este redactor la Editura Universitatii "Al.I. Cuza" din Iasi. A debutat cu volumul de povestiri "Cuiburi de vasc" in 2000, si a publicat ulterior romanele "Ce se stie despre ursul Panda" (2003) si "Trimisul nostru special" (2005).
Scrie si scenarii pentru emisiunea de satira politica de pe Antena 1, "Animat Planet Show", si tine on-line un "Jurnal intim" pe site-ul personal http://lazarescu.reea.net. A castigat in 2005 finantare de la CNC pentru scurtmetrajul "Lampa cu caciula", in regia lui Radu Jude.