Filmul românesc:
cea mai "hot" mişcare cinematografică a Europei
în retrospectivă la Lincoln Center, New York
Începând din 16 aprilie 2008, Film Society of Lincoln Center şi Institutul Cultural Român din New York oferă publicului american şansa de a pătrunde în straturile sedimentare ale tradiţiei filmului de artă românesc prin sezonul Shining Through a Long, Dark Night: Romanian Cinema, Then and Now, la Walter Reade Theater (16-27 aprilie).
Urmare a avalanşei de aprecieri critice din ultimii ani datorate unor filme precum Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost, Hârtia va fi albastră şi câştigătorul de anul trecut de la Cannes, 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, România s-a poziţionat drept una dintre cele mai creative şi îndrăzneţe culturi cinematografice pe plan internaţional. Aşa cum observa în ediţia de ieri cotidianul The New York Sun (într-un amplu articol intitulat "Chemarea Cortinei de Fier"), "cultura cinematografică a unuia dintre cele mai întunecate state satelit ale Uniunii Sovietice e departe de a fi o senzaţie de pe-o zi pe alta. Într-adevăr, succesul internaţional al României pe marile ecrane nu ar trebui să ne surprindă, tocmai fiindcă meritele sale artistice nu sunt nici recente, nici o anomalie".
Sezonul găzduit de Lincoln Center, cea mai importantă retrospectivă a filmului românesc în Statele Unite ale Americii, aduce argumente puternice în sprijinul afirmaţiei de mai sus. Sezonul alătură opt dintre filmele recente ale regizorilor contemporani cu zece filme esenţiale dinainte de 1989, toate proiectate în copii refăcute şi cu noi subtitrări, special pentru acest eveniment, cu sprijinul: Centrului Naţional al Cinematografiei, Arhivei Naţionale de Film, Ministerului Afacerilor Externe şi al Ministerului Culturii şi Cultelor. La eveniment vor lua parte: Dan Piţa, Elisabeta Bostan, Iosif Demian, Gabor Tarko, Florin Mihăilescu, Andrei Both, Dan Nuţu, Ruxandra Zenide, Tudor Giurgiu, Manuela Cernat, Alex. Leo Şerban, Mihai Chirilov. Publicul din New York îi poate întâlni joi, 17 aprilie, la ora 19.30 în Auditoriul ICRNY, unde vor discuta despre tradiţia cinematografică românească.
În paralel, Film Forum din New York va proiecta pentru două săptămâni, între 23 aprilie şi 6 mai, primul lung-metraj al lui Cristi Puiu, Marfa şi banii (2001).
Lucrând de mai bine de jumătate de an la organizarea acestui sezon de film, echipa ICRNY a descoperit pelicule extraordinare într-o stare precară, unele aproape distruse de vreme şi de condiţiile dificile de păstrare. Institutul a iniţiat procesul de refacere a peliculelor, gest de pe urma căruia va profita din plin nu numai publicul din New York. Ne dorim ca aceste filmele să circule la festivaluri din întreaga lume şi să o facă în cea mai bună stare posibilă. Create într-o perioadă nefastă, aceasta poate fi şansa lor de a-şi duce la capăt traseul. ICRNY a considerat că filmul românesc poate profita de atenţia extraordinară care i se acordă şi s-a folosit de aceste pârghii pentru a pune în mişcare, cu mijloace minime, o forţă de promovare majoră - atenţia criticilor şi a publicului american.
Dan Piţa vine din România, Iosif Demian din Australia, iar Gabor Tarko din Canada. Au făcut parte din aceeaşi promoţie a şcolii de film româneşti şi au lucrat împreună o lungă perioadă. Se întâlnesc pe "teren neutru", la New York, după mai bine de 15 ani, graţie ICRNY. "O ocazie excelentă pentru discutarea unor noi colaborări", a declarat Iosif Demian. Dincolo de activitatea sa regizorală prodigioasă, Elisabeta Bostan şi-a pus puternic amprenta asupra şcolii de film de la UNATC. La rândul său, Tudor Giurgiu profită de venirea la New York pentru a o întâlni pe Nina Cassian, care îl va asista în documentarea sa pentru un nou film de lung-metraj.
Chiar dacă între regizorii consacraţi ai noii generaţii şi cei care au devenit cunoscuţi înainte de Revoluţie există deseori tensiuni, succesul primilor aruncă o nouă lumină asupra operei celor din urmă. Faptul că acest sezon a fost posibil se datorează în primul rând lui Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cristian Mungiu, Cristian Nemescu şi altora. În acelaşi timp, se datorează sentimentului de continuitate prezent în linia de conduită creatoare a şcolii de film românesc de la începuturile ei.
Pentru programul detaliat al evenimentului, accesaţi www.filmlinc.com.
Sursa : ICR New York