Desi in primavara se anuntau mai multe premiere, unii producatori nu au scos filmele pentru public, chiar daca acestea au fost terminate si prezentate in festivaluri. Unii spun ca succesul fulminant inregistrat de '4, 3, 2' i-ar fi determinat pe anumiti cineasti sa-si amane lansarile filmelor, pentru 2008. Era evident ca filmul lui Mungiu eclipsa orice alt eveniment cinematografic romanesc, odata cu obtinerea trofeului Palme d'Or.
Filmele prezentate pe marile ecrane romanesti sunt plasate, de criticul Irina Margareta Nistor, in doua categorii. La 'succese' se inscrie, desigur, '4,3,2', dupa care vine 'California Dreamin' (nesfarsit)' de Cristian Nemescu, un film cu foarte multe premii internationale si nationale si care 'a facut fata onorabil intr-o situatie extrem de complicata'. La polul opus sunt celelalte productii - 'Ticalosii' de serban Marinescu, 'Dupa ea' de Cristina Ionescu, 'Logodnicii din America' de Nicolae Margineanu si 'Ingerul necesar' de Gheorghe Preda.
In 2007 a fost realizat si filmul, apreciat deja de specialisti, 'Cocosul decapitat' de Radu Gabrea, care a deschis Festivalul Transilvania la Sibiu si care a fost prezentat si in Italia, dar este inca tinut departe de public. Mult asteptat este si filmul lui Nae Caranfil, 'Restul e tacere', terminat, prezentat la Locarno, dar programat pentru 2008. Si coproductia romana-germana 'Offset', regizata de Didi Danquart (producator roman Cristian Mungiu, prin Mobra Film), ar fi trebuit sa apara pe ecranele din Romania in 2007. Mircea Daneliuc a terminat filmul 'Legiunea straina', care va fi prezentat in 2008.
La anul ar putea fi o 'inflatie' de filme romanesti, pentru ca, alaturi de cele 'amanate', vor fi lansate si cele aflate acum in productie. Unele vor fi regizate de debutanti pe platou, precum Horatiu Malaele. Este asteptat si un film de Alexa Visarion. Au in productie filme si regizorii de teatru Silviu Purcarete sau Alexandru Darie.
'4 luni, 3 saptamani si 2 zile'
'4, 3, 2', vandut pana acum in aproximativ 60 de tari ale lumii, este filmul care a reusit sa intre in topul celor zece pelicule lansate in premiera in Romania in 2007, aflandu-se, in acest moment, pe pozitia a cincea. Intrarea in acest top se face pe baza numarului de spectatori si a incasarilor. Este pentru pentru prima data in ultimii cinci ani cand un film romanesc apare in acest top, realizat de Agentia Champions.
Filmul '4, 3, 2', premiat cu Palme d'Or, nominalizat la Globul de Aur si declarat cel mai bun film european pe 2007, a avut premiera romaneasca la mijlocul lunii septembrie. Incasarile si numarul de spectatori in plan national sunt substantiale, daca se tine cont ca in Romania se merge mai rar la cinema.
Un bilant al incasarilor ca urmare a prezentarii filmului in intreaga lume inca nu este cunoscut. Cert este ca '4, 3, 2' a fost distribuit in Franta, Italia, Spania, Elvetia, Germania, Austria, Marea Britanie, Irlanda, Portugalia, tarile scandinave, Polonia, Cehia, Ungaria, tarile din Balcani, Rusia, tarile CSI, tarile baltice, SUA, Canada, Australia, Noua Zeelanda, Coreea, Japonia, India, Taiwan, Hong Kong, Israel, Siria, zece tari din America de Sud etc.
Primul mare succes a fost cel din 27 mai - Palme d'Or la Cannes. La acelasi eveniment, i-au fost acordate Premiul Ministerului Educatiei din Franta, Premiul criticii de la Cannes 'FIPRESCI', dupa care a urmat Marele Premiu 'FIPRESCI' pentru cel mai bun film al anului, decernat la Festivalul de la San Sebastian.
In palmares s-au adaugat 'Hollywood Film Award', Premiul pentru Cea mai buna actrita (Anamaria Marinca) si trofeul 'Calul de bronz' pentru cel mai bun film, acordate la Stockholm. A venit apoi Oscarul european, decernat de Academia Europeana de Film, la cele mai mari categorii - Cel mai bun film european al anului si Cel mai bun regizor european 2007.
Asociatia Criticilor din Los Angeles a declarat '4, 3, 2' cel mai bun film realizat intr-o limba straina, iar pe Vlad Ivanov - cel mai bun actor in rol secundar. Premiile vor fi decernate doar cu o zi inainte de Globurile de Aur.
De asemenea, criticii de film din Chicago au acordat Premiul pentru cel mai bun film intr-o limba straina, acelasi titlul fiind obtinut si din partea Asociatiei criticilor de film din Toronto.
Nominalizarea, la 13 decembrie, pentru Globul de Aur, este considerat de specialisti un ultim pas pe drumul inspre Oscar. Niciodata nu s-a vorbit in lume despre filmul romanesc asa cum s-a intamplat in acest an.
Succesul lui Cristian Mungiu vine dupa o perioada buna a doua generatii de cineasti, care au deschis drumul spre piata filmului mondial.
Scandal la CNC
Dincolo de succesul filmului romanesc in plan international si de bucuriile romanilor pentru aceste reusite, acasa au fost, in 2007, dispute, contestatii, conflicte. Multe nemultumiri au fost legate de concursul de proiecte cinematografice organizat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) si, in special, de numirea membrilor comisiilor de jurizare aprobate prin hotararea ministrului Culturii si Cultelor.
Ca rezultat, in noua ordonanta de urgenta aprobata de Guvern, ministrul a trecut obligatiile pe seama directorului CNC, care va numi, pe viitor, comisiile de jurizare.
Tonul nemultumirilor l-a dat regizorul Cristi Puiu, chiar la inceputul anului, cand a anuntat ca refuza orice finantare de la stat pentru realizarea filmelor sale, 'cat timp situatia la CNC este confuza'. El critica modul in care s-au acordat subventii pentru filme si scenarii de dezvoltare la Concursul CNC din 2006, sustinand ca au fost selectate proiecte ale unor autori care au realizat filme proaste, fara succes la public si la critica de specialitate, in timp ce doua proiecte de dezvoltare ale sale - scenarii pentru filmele "Dupa blocuri" si "Tanti Geta" - au primit note mici din partea juriului CNC, fiind respinsa, astfel, finantarea.
Acest fapt l-a determinat pe autorul marelui succes international "Moartea domnului Lazarescu" sa renunte la finantarea obtinuta la concursul din 2005 - noua miliarde lei vechi - pentru noul sau film "Hrana pentru pestii mici".
Cristi Puiu sublinia "incompatibilitatea" intre anumiti regizori aflati pe lista castigatorilor concursului 2006. El afirma ca ii este greu sa vada pe aceeasi lista, alaturi de regizori apreciati, ca Radu Muntean, Catalin Mitulescu, Cristi Mungiu, Tudor Giurgiu, nume precum Adrian Popovici sau Catalin Saizescu.
Totodata, Cristi Puiu declara atunci ca nu recunoaste autoritatea, in materie de film, a directorului CNC, Eugen serbanescu. Nemultumiri au fost si din partea Asociatiei Cineastilor din Romania (ACRO) care sustinea ca proiectele prezentate la concursurile organizate de CNC trebuie desecretizate in timpul jurizarii, deoarece 'secretizarea lor nu este realista'. Se cerea din nou imbunatatirea sistemului de selectie a proiectelor cinematografice.
In ianuarie s-a cerut si suspendarea din functie a conducerii CNC, solicitarea fiind respinsa de MCC, pe motiv ca directorul general al CNC, Eugen serbanescu, a castigat concursul organizat, conform legii, de Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
Salile de cinema, motiv de disputa/b
Un alt conflict important a fost cel legat de Regia Autonoma de Distributie si Exploatare a Filmelor (RADEF) Romaniafilm, care are in administrare salile de cinema - multe dintre acestea fiind un dezastru.
Colegiul Director al MCC a decis modificarea intregii componente a Consiliului de Administratie al RADEF Romaniafilm, propunand ca viitorul CA sa ceara demiterea directorului general Mihail tintea, care, in final, a fost demis de noul consiliu. Mai tarziu, concursul pentru ocuparea functiei de director general la Romaniafilm a fost castigat de Maxim Meca.
Au venit cu nemultumiri sindicalistii RADEF, care nu erau de acord nici cu privatizarea salilor de cinema, nici cu transmiterea acestora autoritatilor locale. Daca privatizarea nu s-a infaptuit, trecerea cinematografelor in administrarea autoritatilor locale, la cererea acestora, se va realiza, pentru ca exista deja un act normativ in acest sens, la propunerea MCC.
Ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, tinta nemultumirilor sindicalistilor, a declarat de curand ca ei trebuie sa se adreseze Consiliului de Administratie RADEF Romaniafilm si nu ministrului.
Au fost valuri de nemultumiri si la Studioul Sahia Film, iesind cu declaratii directorul general interimar al studioului, Marius Iurascu, pentru ca MCC hotarase sa organizeze concurs pentru ocuparea acestei functii. Iurascu considera ca se vrea inlaturarea sa, printr-o 'miscare politica'.
In apararea lui Iurascu au sarit salariatii din Sindicatul Liber al Studioului Cinematografic Sahia Film, care sustineau, in toamna acestui an, ca MCC 'se grabeste cu organizarea unui concurs pentru ocuparea functiei de director general al studioului', desi Iurascu era interimar de mai bine de un an si jumatate.