Romanii prefera in mult mai mare masura sa vada filme acasa, cel putin pe cele bune, in loc sa mearga la cinematograf. Acest fapt este valabil si pentru filmele straine cu succes comercial, dar mai ales pentru cele romanesti. In ultimii ani, se poate vorbi si la noi despre un veritabil boom al formatului DVD, in detrimentul clasicului format VHS.
Ca si casetofonul, videocasetofonul aproape ca a iesit din uz. Contexul este unul al imputinarii salilor de cinema de stat, dar si cvasi-inexistentei actiunilor de marketing care promoveaza filme. De fapt, este o tendinta fireasca care o `copiaza" pe cea din Europa occidentala si din SUA. In Romania, vanzarile de DVD-uri au crescut de circa doua ori si jumatate in 2005 fata de anul precedent. Anuarul statistic al Centrului National al Cinematografiei (CNC) arata o crestere de aproximativ 100% a tirajului de DVD-uri si de casete video din Registrul Cinematografiei: 1,62 milioane in 2005, fata de 662.000 in 2004. Datele CNC sunt confirmate si de distribuitori. Euro Entertainment Enterprises spune, de pilda, ca in cazul titlurilor editate pe DVD, cresterea a fost de 45% pe segmentul rental (inchiriere) si de 178% pe segmentul sell-through (vanzare).
Un proiect grandios
Robin Williams este singurul nume celebru de pe afisul filmului ... Digitalizarea filmelor romanesti a inceput in sens metodic in decembrie 2002, prin programul Consiliului National al Cinematografiei intitulat "Videoteca pentru toti". Acest program continea o lista cu peste 60 de "filme nationale de referinta": pelicule istorice, ecranizari, filme de aventuri, comedii, filme pentru copii. Numitorul comun al acestor filme, precum si unul dintre criteriile de alegere au constat in faptul ca ele au inregistrat un mare numar de spectatori de-a lungul timpului, in salile de cinema.
Intr-adevar, exista filme romanesti care inainte de ’89 au adus in salile de cinema un numar record de spectatori ce pare nerealist chiar si pentru block-busterele americane de azi. Printre principalele cauze se numara insa si lipsa altor surse de divertisment, un circuit cinematografic foarte lung (ceea ce americanii numesc `re-release"), precum si vizionarile `obligatorii" care se organizau in scoli sau in unitatile militare, alaturi de pretul simbolic al biletului de film : intre 3 si 6 lei, cat o paine sau un pachet de tigari ieftin. Pe vremea aceea era mai simplu si mai la indemana sa `educi" tineretul si sa-l inveti istoria neamului prin intermediul filmelor, desi Piedone sau `Lancea de argint" reprezentau o ocazie de evadare pentru adolescentii, dar si copiii si adultii satui de cele doua ore de program politic pe zi ale Televiziunii Romane si puricii bulgarilor.
Filmele cu spectatori la sala au dat kix pe DVD
Jamie Elman si Armand Assante, in "California ... Conform statisticilor CNC, din topul celor mai vazute filme romanesti la cinema fac parte superproductii istorice, comedii sau filme de aventuri din perioada 1963-1979. Sergiu Nicolaescu figureaza cu nu mai putin de trei pelicule: `Nea Marin miliardar" : cel mai vizionat film romanesc al tuturor timpurilor (14.650.000 de spectatori), `Mihai Viteazu" (13.330.000) si `Dacii" (13.112.000), secondat de Mircea Dragan, cu trei filme istorice: `Neamul Şoimarestilor" (13.050.000 de spectatori), `Columna" (10.510.000) si `Ştefan cel Mare" (7.380.000). In top mai sunt prezente si filme ca `Pacala" in regia lui Geo Saizescu, cu 14.640.000 de spectatori, precum si `Tudor" al lui Lucian Bratu, cu 11.450.000 de spectatori.
Datorita acestor cifre, Consiliul National al Cinematografiei a considerat indreptatit transferul acestor filme in format DVD si readucerea lor in atentia spectatorilor (posibil sa fi mizat pe nostalgici). Au insa acelasi `succes" de odinioara? Se pare ca nu. Astazi printre preferintele publicului care cumpara filme romanesti pe DVD se numara Toma Caragiu cu ale lui "Momente de Aur", Nae Caranfil cu "Filantropica" si Elisabeta Bostan cu "Veronica", DVD achizitionat probabil de catre parintii care simt nevoia sa-si aminteasca de cantecele copilariei alaturi de propriii lor copii.
40 de pelicule romanesti circulau pe piata acum un an in format digital
Faptul ca o parte din filmari au avut loc in ... Este meritorie incercarea recuperarii unui "trecut" cinematografic, insa inutila atunci cand aceasta se face doar de dragul recuperarii. Şi ca sa va faceti o imagine completa asupra acestui "proiect", cu asa-zise motivatii culturale, iata cum apar descrise filmele care completeaza seria initiala a colectiei "Sergiu Nicolaescu", lansata pe DVD in toamna anului trecut: 'Veti avea si de aceasta data posibilitatea vizionarii unor filme unice: "Mihai Viteazul", "Nemuritorii", "Un comisar acuza" si "Atunci i-am condamnat pe toti la moarte..." Cele mai impresionante momente sunt desprinse si relatate din istoria romanilor, onoarea si devotamentul devin cele mai de pret cai de urmat.' Conform acestei viziuni asupra filmului romanesc nu mai este de mirare ca acelasi Sergiu Nicolaescu castiga concursul de proiecte CNC cu note maxime.
Dragos Bucur si Dorina Chiriac au fost interpretii ... De altfel, CNC-ul lucreaza inca din 2005 la trecerea tuturor filmelor romanesti de arhiva de pe pelicula in format digital. Este vorba de un total de 1.000 de lungmetraje, 2.000 de documentare si 1.500 de filme de animatie, realizate in Romania din 1911 si pana in prezent. Pana acum mai bine de un an, doar in jur de 40 de pelicule romanesti circulau pe piata in format digital, DVD-uri realizate de CNC, Pro Video sau TVR Media. Asa ca proiectul se pare ca va dura inca cel putin cinci ani. Intre timp au aparut noua cineasti care au cerut CNC-ului concesionarea drepturilor de multiplicare a propriilor filme, printre care Sergiu Nicolaescu si Elisabeta Bostan.
Cine vinde si mai ales cine cumpara
Pe piata romaneasca activeaza trei distribuitori de filme in format DVD, cota de piata a fiecaruia fiind in jurul cifrei de 30%: Pro Video (parte a grupului Media Pro), Euro Entertainment Enterprises (parte a grupului RTC) si Prooptiki. Pentru ca fiecare firma este licentiata, pe o perioada determinata, a uneia sau a mai multor case de productie, fiecare nominalizeaza un alt titlu ca fiind "filmul anului" din punctul de vedere al vanzarilor. Astfel, la Pro Video, cel mai bine vandut film in 2006 a fost "Harry Potter si Pocalul de Foc", in timp ce la Euro Entertainment Enterprises a fost "King Kong".
In ceea ce priveste vanzarea de pelicule romanesti, in reteaua "Libraria Noi", din seria "Videoteca pentru toti", au mers bine de-a lungul timpului "Veronica", urmat de catre "Mama", tot un film al Elisabetei Bostan, apoi "Pacala" a lui Geo Saizescu, "Padurea spanzuratilor" a lui Liviu Ciulei si "Morometii" a lui Stere Gulea.
Compania Euro Entertainment distribuie un pachet de 15 filme romanesti pe DVD, dintre care cel mai bine se vinde "Dumbrava Minunata" (1980), regizat de Gheorghe Naghi, urmat de "Glissando"(1982), al lui Mircea Daneliuc, apoi de filmul lui Sergiu Nicolaescu "Noi, cei din linia intai" (1985). Iar in topul filmelor romanesti pe DVD distribuite de Pro Video conduce Nae Caranfil, cu "Filantropica" (2001), urmat de Sergiu Nicolaescu cu "Orient Express" (2004) si Sam Irvin cu "Garcea si Oltenii" (2002).
Toma Caragiu, cel mai important produs al TVR Media
TVR Media a scos mai intai pe piata "D’ale Carnavalului" (1958), la pretul de 45,90 lei noi, iar acest DVD a fost urmat de inca doua filme de istoria cinematografiei romanesti: "Mofturi 1900" (1964), in regia lui Jean Georgescu si "Telegrame" (1959) de Gheorghe Naghi. Aceasta serie de colectie, cu lungmetraje din arhiva postului national de televiziune este realizata conform unei intelegeri cu CNC. Insa cel mai bine cotat si cel mai important produs romanesc al TVR Media ramane in continuare Toma Caragiu : "Momente de Aur", DVD care s-a vandut in aproximativ 6.000 de exemplare. Asadar, cumparatorul alege si in functie de actori si de gen, preferandu-i pe mostrii sacri ai comediei si sketch-ului de televiziune cum ar fi Caragiu sau Amza Pellea, dar si filmele de animatie sau cele pentru copii.
Cele mai vandute filme pe format DVD
Aceste date nu sunt insa concludente, decat in comparatie cu cele ale vanzarilor DVD-urilor cu filme straine. In topul celor mai bine vandute DVD-uri pana in prezent la Diverta, cel mai mare lant de magazine de specialitate, care actualizeaza prompt statisticile, conduc trei filme americane anonime, comerciale: `Un ascultator in noapte", pe primul loc, urmat de `Nazdravanii din padure", pe doi si de `Intuneric total", pe trei. Superpromovata comedie `Borat" este abia pe sase, iar filmul incununat cu mai multe premii Oscar al lui Martin Scorsese, `Cartita", pe locul zece. Primul film romanesc apare abia pe locul 18 si este unul extrem de recent : `California Dreamin’" al regretatului regizor Cristian Nemescu. Urmeaza, unul dupa altul, pe locurile 45 si 46, aparent fara nicio logica inca doua filme: `Doua lozuri" (un film realizat in anul 1957 de catre Jean Georgescu, Aurel Miheles si Gheorghe Naghi, dupa schita "Doua loturi" de I.L. Caragiale) si "Trei frati de belea" : un basm modern cu trio-ul Radu Pietreanu, Mugur Mihaescu si Mirela Stoian. Pe Caragiale il mai gasim inca o data pe locul 67 cu "O noapte furtunoasa", pe 97 este Radu Muntean cu filmul sau "Furia", iar pe 98, Toma Caragiu cu "Momente de aur". In sfarsit, Sergiu Nicolaescu cu al sau "Orient Express" se afla abia pe locul 207, intre "Stapanul Inelelor: intoarcerea regelui" (editie de lux) si comedia "Patru nunti si o inmormantare" a lui Mike Newell.
Cel dintai, dar nu si cel din urma
TVR Media a lansat pe 9 mai 2007, la Muzeul Militar din Bucuresti, in prezenta Altetelor Lor Regale, Principesa Margareta si Principele Radu, o noua serie de proiecte culturale intitulata "Raritati : Inceputurile Cinematografiei Romanesti". Primul film care face parte din aceasta serie este totodata si primul film romanesc care s-a pastrat in arhiva Centrului National al Cinematografiei: "INDEPENDENŢA ROMANIEI : Rasboiul Romano-Ruso-Turc 1877", film istoric realizat intre anii 1911 si 1912 care are drept subiect ilustrarea Razboiului de Independenta al Romaniei. Premiera filmului a avut loc pe 1 septembrie 1912, la cinematograful `Eforie" din Bucuresti. Filmul a reunit o distributie de exceptie, in majoritate actori ai Teatrului National din Bucuresti si ai celorlalte mari scene din oras. DVD-ul se poate achizitiona la pretul de 49,90 de lei si contine un film care merita cu adevarat pastrat intr-o colectie personala.
Comentariu
Doua circuite separate
Dupa `intunecatul deceniu" al zecelea al secolului trecut, in care Pita, Daneliuc, Veroiu si Nicolaescu au gonit spectatorii din salile de cinema, Romania a ramas fara un circuit tipic al lungmetajelor. Pe piata nord-americana si in Europa de Vest, un film apare pe DVD la mai multe luni dupa ce potentialul lui comercial, ca proiectie in sali, a fost epuizat. Dar, nu intamplator, la noi, `California Dreamin’" a lui Cristian Nemescu a ajuns pe rafturile cu DVD-uri la numai cateva zile de la premiera in sali (1 iunie), daca nu cumva in acelasi timp. De vina nu sunt numai Sergiu Nicolaescu si Mircea Daneliuc, ci si piratarea filmelor cu succes de box office, destul de frecventa la noi. Se profileaza ceva ce seamana a doua tipuri separate de circulatie a filmelor. Gunoiul hollywoodian e savurat in sala, cu cola si pop-corn, sau acasa, la televizoare second-hand, pe DVD playere fabricatie autohtona, care pot rula orice, inclusiv copii de un CD-Rom descarcate de pe internet si care au luat locul bunelor la orice PC-uri facute `din bucati". In acelasi timp, coltul DVD-urilor de la Carturesti e plin de Woody Allen, Fellini, fratii Coen sau Lars Von Trier. In acelasi colt incep sa apara si filmele noului val din cinematografia romaneasca (Caranfil, Muntean, Porumboiu), care, in ciuda meritelor incontestabile si a premiilor, nu umplu salile. Sau le umplu pe cele `speciale" precum Cinema Studio, unde ruleaza de putine ori.
Sa nu uitam ca Romania este tara al carei presedinte a sustinut ca programele Microsoft au fost promovate prin piraterie. Traian Basescu si-a asigurat o expunere nu foarte magulitoare in presa internationala cu amabilitatea servita lui Bill Gates la Bucuresti, insa in zicerea lui e ceva adevar. Explozia de download-uri mai intai ilegale, iar apoi legale de pe piata audio arata ca intr-un viitor oarecare acelasi produs ar putea fi disponibil (aproape) pe gratis in versiuni mai slabe calitativ si, in paralel, la parametri mai buni, contra cost, promovate implicit de copiile `artizanale". Anomaliile din circuitul salilor romanesti de cinema si deceniul lipsa din cinematografia autohtona ar putea insemna ca acest viitor oarecare ar putea veni mai repede la noi.