Filmele romanesti n-au batut nici anul acesta Hollywoodul la numarul de spectatori, in ciuda premiilor internationale si a criticilor favorabile.
Daca un film ca "Piratii din Caraibe" a strans mai mult de 20.000 intr-un singur weekend, pelicula lui Catalin Mitulescu, "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", a adunat putin peste 16.000 de spectatori in opt saptamani.
Una dintre cele mai premiate productii romanesti, "Hartia va fi albastra", a lui Radu Muntean, a atins "performanta" de a avea doar trei spectatori intr-un weekend, care i-au adus incasari de 8 lei. Temerile regizorului Radu Muntean, care a anticipat la lansarea peliculei sale, pe 13 octombrie, ca filmul lui va avea parte de un public restrans, s-au dovedit, din nefericire, intemeiate.
"E un film romanesc si filmele romanesti sunt privite negativ, e despre Revolutie si e al treilea lansat in toamna cu acest subiect. Eu nu cred ca e intamplator faptul ca filmul lui Catalin Mitulescu, care a fost primul, a avut cei mai multi spectatori. A contat destul de mult asta. Corneliu Porumboiu a avut mai putin, iar eu si mai putin. E un calcul destul de precis, din pacate", a spus Radu Muntean.
"Legaturi bolnavicioase", cel mai vizionat
Potrivit informatiilor furnizate de Agentia Champions, cel mai vizionat film romanesc in 2006 - dupa numarul de spectatori la opt saptamani - a fost "Legaturi bolnavicioase", in regia lui Tudor Giurgiu, cu 20.674 de spectatori, urmat de "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii", cu 16.541 de bilete vandute.
Pe locul al treilea s-a clasat "Lacrimi de iubire", produs de MediaPro, care a fost vazut de 14.353 de persoane. In ciuda recunoasterii internationale, "A fost sau n-a fost?", de Corneliu Porumboiu, si "Hartia va fi albastra", regizat de Radu Muntean, ocupa locul patru, respectiv sapte in box-office-ul pe 2006.
Cel mai putin vizionate filme au fost "Azucena", al lui Mircea Muresan, "Si totul era nimic", al Cristinei Nichitus, cu 751, respectiv 540 de spectatori.
Pe langa faptul ca numarul spectatorilor de cinema a scazut vizibil in ultimii ani, romanii merg la productiile autohtone cu aceleasi prejudecati de peste 17 ani.
"In momentul in care aleg filmul, deja au prejudecata ca filmul romanesc si cel european nu merita. Spectatorii romani au fost de foarte multe ori dezamagiti de filmele de dupa ‘89, pentru ca cele mai multe au fost nereusite si au lasat un gust amar. Deja se pleaca de la prezumtia ca filmul romanesc va fi slab", este de parere Constantin Fugasin, de la Agentia Champions.
"Ne lipseste o medie onorabila"
Si criticul Valerian Sava este convins ca filmul autohton a fost compromis de productiile de prost-gust, fie ele comerciale, gen MediaPro, fie cele cu pretentii culturale, semnate de vechea generatie.
"Nu au nicio vina aceste filme exceptionale ale tinerilor regizori ca aduc atat de putini spectatori, nu e un minus, dimpotriva, e o acuza adusa filmului subcultural si organismelor de resort, care nu sustin cum ar trebui filmul de calitate", a subliniat Sava.
Un alt punct slab este lipsa unei categorii "medii" in filmul romanesc: cele 12 premiere de anul acesta pot fi cu usurinta impartite in doua categorii complet diferite: productii foarte bune si productii foarte slabe.
"Recolta de anul acesta se imparte in doua, in mod categoric, si numeric, si calitativ, cu evidentierea dramei dintotdeauna a filmului romanesc, adica lipsa unei medii onorabile", apreciaza criticul de film Valerian Sava.
Pentru Alex Leo Serban, mersul la cinema tine de mentalitati si de o practica sociala pe care romanii, care prefera televizorul si filmele descarcate de pe interent, nu si-au insusit-o inca.
"Poate la anul nu vor mai fi contraste halucinante, balcanice si vom reintra in Europa", spera si Irina Nistor.
PREFERINTE CRITICI
PRO: Filme despre Revolutie
Cu variatii in alegerea primelor trei locuri in clasament, preferintele criticilor Irina Nistor, Magda Mihailescu, Valerian Sava si Alex Leo Serban se concentreaza in jurul acelorasi cinci filme: cele trei despre Revolutie, "Ryna", in regia Ruxandrei Zenide, si "Legaturi bolnavicioase".
CONTRA: "Lacrimi de iubire"
In categoria "a nu se vedea", criticii plaseaza "Si totul era nimic", al Cristinei Nichitus, "Azucena", al lui Mircea Muresan, "Happy-end", in regia lui Radu Potcoava, "Lacrimi de iubire", in regia lui Iura Luncasu, "Pacala se intoarce", al lui Geo Saizescu, "Margo", al lui Ioan Carmazan, si "Trei frati de belea", regizat de Theodor Halacu-Nicon.
Florentina Ciuverca