ICRNY prezintă impresionanta reacţie critică la filmele româneşti ale lunilor ianuarie-februarie în SUA
ilustraţia publicată de revista The New Yorker în recenzia dedicată „California Dreamin” / credit Owen Smith
NEW YORK, 19 februarie 2009: La începutul acestui an, filmul românesc a avut o prezenţă extrem de vizibilă în SUA. Participarea la festivalul de la Palm Springs a filmelor „Restul e tăcere” şi „Pescuit sportiv”, lansarea pe ecrane a „California Dreamin’ (nesfîrşit)”, premiera documentarului „Podul de flori” la Muzeul de Artă Modernă (MoMA), proiecţia filmului „Marele jaf comunist” la Universitatea Columbia au constituit, fiecare, evenimente bine primite de către mediile profesionale, dar şi de către publicul american în general.
Institutul Cultural Român din New York a continuat să susţină şi să încurajeze în mod constant prezenţa cinematografiei româneşti peste Ocean. Reacţia publicului şi vizibilitatea de care filmele mai sus menţionate s-au bucurat merită o consemnare detaliată. Astfel:
„A Night in Bucharest” la Palm Springs
„Restul e tăcere” de Nae Caranfil, candidatul României în cursa Oscarurilor pentru film străin, a înregistrat un extraordinar succes de public. La proiecţiile filmului (16-17 ianuarie) şi la petrecerea „A Night in Bucharest”, care le-a urmat, au participat, între mulţi alţii: Darryl Macdonald, directorul Festivalului de la Palm Springs; Guillermo Arriaga, regizor şi scenarist „Babel”, „21 Grams”; actriţa Zsa Zsa Gabor, lansată de John Huston în 1952, în „Moulin Rouge”.
La secţiunea „New Voices/ New Visions”, filmul „Pescuit sportiv”, de Adrian Sitaru, a cîştigat marele premiu, care i-a fost înmînat actriţei Maria Dinulescu. Actriţa a avut o prezenţă extrem de remarcată în festival şi răspunsurile sale la sesiunile de întrebări şi răspunsuri au atras atenţia presei. Los Angeles Times, Hollywood Reporter cuprind referinţe la film în relatările dedicate festivalului, în timp ce Variety preia şi comentariul făcut de juriul festivalului, care a acordat această distincţie specială pentru scenariul, jocul actorilor şi regia extraordinare, realizate cu un buget foarte redus.
„Americanii au venit – ciocnire între culturi”
Mult aşteptat în America după extraordinarul succes repurtat în 2007, „California Dreamin’ (nesfîrşit)” a intrat în circuitul cinematografelor din New York pentru două săptămîni, între 23 ianuarie – 5 februarie, fiind distribuit de IFC Center. O proiecţie specială a avut loc cu participarea actorului Armand Assante, care s-a declarat fericit că a avut ocazia să lucreze cu un regizor atît de special precum Cristian Nemescu şi că filmul se bucură în continuare de recunoaşterea cuvenită. Assante consideră că filmul este poate unul dintre cele mai relevante pentru preocuparea actuală a publicului american pentru rolul şi responsabilitatea SUA pe plan mondial, mai ales din perspectiva războaielor din Irak şi Afganistan.
Deşi îi dedicase cronici deja în 2007-2008, presa americană a primit cu mult entuziasm intrarea filmului pe ecrane. Prezentăm în continuare o selecţie de fragmente din articolele de întîmpinare apărute (o listă mai amplă este disponibilă laicrny.org
New York Times - A.O. Scott
„California Dreamin’ este o comedie a ciocnirii între culturi, o farsă zgomotoasă şi atent derulată, aruncînd o privire satirică atît asupra idiosincraziilor româneşti, cît şi asupra absurdităţii generate de jocurile geopoliticii, care au uneori consecinţe fatale.”
„Temele [filmului] sînt dintre cele mai serioase, dar abordarea regizorului e plină de o exuberanţă jucăuşă care sugerează plăcerea nemăsurată a tînărului creator pentru toate aspectele cinematografiei. Acelaşi spirit care traversează şi minunatele sale scurt metraje „Poveste de la scara C” şi „Marilena de la P7”.”
„...[filmul] are tot timpul ceva interesant de spus; în special pentru publicul american... Văzută din perspectiva războiului din Irak – care era cu siguranţă în mintea lui Nemescu în 2006 – pelicula pare o ciudată şaradă asupra ‚erei Clinton’, o poveste plină de rezonanţe neliniştitoare.”
The New Yorker – Antony Lane. Americans at large (include un desen special dedicat personajelor din film)
„Acesta a fost primul film de lung metraj al lui Nemescu, şi nu vom şti niciodată cu precizie cum ar fi aratăt filmul terminat; regretul, deşi adînc, nu este copleşitor – ‚California dreamin’ nu are nimic dintr-un film de începător.”
„[Filmul] are un apetit pentru diferenţele dintre oameni, şi un ochi special pentru şocurile bruşte ale culturilor care se izbesc una de alta şi ricoşează periculos.”
Village Voice - J. Hoberman. America the (Not Always) Beautiful Chugs Through Small-Town Romania in California Dreamin'
„Ambiţios şi cumva alegoric sub forma unei adevărate ‚comedii de situaţie’.”
„Faptul că finalul deschis al acestui film postum pare în mod precaut optimist îl face cu atît mai pătrunzător.”
Time Out New York - Ben Waiters. California Dreamin'
„California Dreamin’ este o fabulă abilă care, cu încredere şi inteligenţă, oferă prin intermediul unei poveşti locale o perspectivă asupra unor probleme globale.”
„Nemescu exploatează potenţialul carnavalesc al subiectului cu mare efect, dar ţine lucrurile bine ancorate folosind o tehnică naturalistă şi o estetică sofisticată.”
„Podul de flori” la „Documentary Fortnight”, Muzeul de Artă Modernă (MoMA)
Documentarul semnat de Thomas Ciulei a fost prezentat în premieră americană în 13-14 februarie la festivalul anual de film documentar al MoMA, făcînd parte din selecţia oficială a acestuia, alături de alte 34 de filme din întreaga lume. Un public numeros a luat parte la cele două proiecţii ale filmului, iar regizorul a fost asaltat de întrebările publicului la finalul proiecţiilor. Filmul a fost inclus între „evenimentele săptămînii” în selecţia realizată cu privire la festival pentru The New York Times de către criticul David Kehr.
foto: Corina Suteu si Thomas Ciulei la încheierea primei proiecţii a „Podului de flori” / credit ICRNY
„Marele jaf comunist” la Universitatea Columbia
După prezentarea la Festivalul de Film Românesc de la Tribeca în 2007, urmată de participări la alte festivaluri din SUA, filmul lui Alexandru Solomon a avut o proiecţie specială la Universitatea Columbia din New York. Publicul prezent, preponderent unul academic, deopotrivă român şi american, de toate vîrstele, a profitat de prezenţa regizorului, adresîndu-i, după proiecţie, numeroase întrebări. Pe de o parte, observaţiile făcute au relevat interesul viu al spectatorilor născut de felul în care personajele documentarului s-au supus voluntar exerciţiului de adevăr propus de Solomon. Regizorul a explicat motivaţia sa aparte în alegerea subiectelor prin grija şi preocuparea pe care le are faţă de temele tecutului recent, un teritoriu îndepărtat şi necunoscut, în special pentru publicul tînăr. Regizorul a angajat un dialog extrem de pasionat cu publicul prezent.
Institutul Cultural Român de la New York
Martie 2009