Primele doua filme „grele”, au ca tema lupta de independenta din Irlanda anului 1920 si reprimarea miscarii pentru democratie din China anului 1989.
„Vantul se ridica”, realizat de regizorul britanic Ken Loach, surprinde aspecte din lupta pentru independenta a Irlandei ocupate de englezi. Pelicula, sugereaza Loach, constituie un protest fata de faptul ca Marea Britanie are si acum trupe de ocupatie (referire la Irak - n.r.).
Singurul film asiatic in competitia de la Cannes, „Palatul verii”, regizat de Lou Ye, este tot „problematic” si „protestatar”: productia nu a trecut de furcile caudine ale cenzurii din China din cauza numeroaselor scene de sex si a referintelor politice.
Pelicula urmareste o poveste de dragoste foarte carnala, desfasurata in anii 1987-2003, avand ca fundal miscarea in favoarea democratiei din 1989 si episodul represiunii de la Tiananmen.
„Printesa”, un film de animatie danez despre industria pornografica si copii maltratati, realizat de Anders Morgenthaler, a bulversat prin tema apasatoare si deschiderea de la sectiunea „Quinzaine des realisateurs”.