al succesului acestuia. Afirmatia,
pe cale de a deveni un truism,
se verifica, in mod paradoxal,
atat in cazul marilor festivaluri (Cannes, Venetia, Berlin), cat si, in chip surprinzator, desigur,
si cand este vorba de manifestari cinematografice lipsite
de anvergura organizatorica si mediatica a celor din prima serie semnalata. Printre cele din
a doua categorie se numara,
as spune la loc de cinste, si Internationales Filmfestival Mannheim-Heidelberg, ajuns acum, iata, la a 55-a editie
si care s-a desfasurat anul acesta intre 16 si 25 noiembrie.
Cu atat mai meritorie ne apare o atare performanta a germanilor cu cat scopul acestui instrument bicefal, antrenand energiile a doua orase vecine, Mannheim, ca punct central, si somptuosul Heidelberg. La aceasta editie Mannheim-Heidelbergul aduce un omagiu lui Krzysztof Kieslowski, cineast polonez a carui retrospectivare confirma originalitatea, asa cum regizorul ales ca oaspete de onoare, ca "Master of Cinema", rusul Aleksandr Sokurov, sa reprezinte unul din punctele de atractie cele mai interesante ale cinematografului contemporan.
Revenind la obiectivul principal al festivalului, legat de descoperirea noilor talente, se impun cateva precizari. Pe ecranele celor doua orase sunt proiectate filme din 25 de tari (Romania, de pilda, are aici o participare mai mult simbolica, fireasca, sa zicem, dupa recenta explozie de la Cottbus). Programul international se constituie in principal din premiere ale anului 2OO6 si include, atentie, cinematografia din sudul si vestul european, dar si premiere nord si sud-americane, nord-europene, chiar, o ampla panorama asiatica si cateva flashuri africane.
A 55-a editie a festivalului inseamna si zece ani de "intalniri" consacrate filmelor in lucru. Se pare ca succesul da curaj acestei formule ce vizeaza autori si filme din toata lumea. Deci si din Europa de Est si implicit din Romania. Pana una-alta, fara a acuza pe cineva, trebuie sa regretam ca din tara noastra nu participa la aceasta competitie nici un proiect. Cu atat mai mult ar fi de stiut, de pilda, cam cu ce subiecte se prezinta la Mannheim-Heidelberg ceilalti est-europeni, printre care si vecini de-ai nostri. De retinut ca proiectele apartin unor cineasti la inceput de cariera, gata a demara operatiunile pentru un al doilea titlu. Pentru a o face cat mai repede au nevoie de sprijinul financiar oferit de un festival precum Mannheim-Heidelberg-ul.
Se iau in discutie la aceasta editie 64 de posibile noi filme propuse din cinci regiuni ale lumii: Europa (Vestul, Sudul, Nordul), Europa Centrala si de Est, Canada, America Latina si Africa. Cum am aratat, deocamdata Romania nu este prezenta la acest concurs de proiecte, dar speram sa participe la editiile viitoare. Sunt 14 proiecte din 9 tari: Ungaria (2), Georgia (2), Lituania (2), Serbia (2), Polonia (2), Bulgaria, Cehia, Estonia, Slovacia.
S-a vorbit in ultimii ani despre revigorarea cinematografului romanesc datorata, altminteri cat se poate de firesc, noului val de regizori. S-a asociat la aceasta si aparitia catorva tineri autori de scenarii, insa ma tem ca numarul lor este prea mic spre a nu-l reduce la unu-doi. Iata ca debuteaza ca scenarist o femeie, care este in primul rand actrita, deja un nume in cinematografia noastra. Cititorul leaga numele ei de un film cu mare priza la public, "Filantropica" lui Nae Caranfil. E vorba de Mara Nicolescu, remarcabila partenera a lui Gheorghe Dinica in filmul mai sus mentionat. Nimeni nu banuia inca in interpreta de atunci si un autor de dramaturgie filmica. La Festivalul International al Filmului de la Mannheim-Heidelberg am vazut in avanpremiera mondiala, noul film al regizorului Adrian Popovici, "Un acoperis deasupra capului". De fapt, metafora este a cerului instelat si, cu parafraza de rigoare, a legii morale ce se cuvine instituita intr-o lume, romaneasca, parand de la capatul pamantului, dintre apele Deltei, cum si indica, in planul realitatii, povestea propriu-zisa.
Filmul va avea premiera abia in 2OO7, cu prilejul unui festival de film international, intitulat "Bucuresti". Vom avea, asadar, posibilitatea de a reveni pe larg. Deocamdata semnalam evenimentul, de aici din Germania.
Ioan LazAr, Mannheim