Festivalul Filmului European a incheiat joi cele doua saptamani de film din Bucuresti, cu proiectia peliculei care a castigat Cannes-ul in 2005, “Copilul”, la Cinema Studio. Cu o zi dedicata filmului romanesc, un numar record de pelicule, un premiu acordat distribuitorilor de film, in scopul de a-i ajuta sa aduca creatii europene in toata tara, festivalul a sarbatorit un deceniu dedicat filmului european, sub tutela Delegatiei Comisiei Europene in Romania.
De la un pliant alb-negru din care lipseau fotografii pentru cateva dintre cele 19 filme ce au rulat la Cinema Studio in 1996 (10-16 mai), la 41 de filme in 15 zile, cinci orase implicate in festival si un ambasador international in persoana lui Cristi Puiu, au trecut 10 ani. “Ideea a fost sa organizam un eveniment pentru tarile membre ale Uniunii Europene, reprezentate prin ambasade si institute culturale”, a povestit Iulia Deutsch, task managerul care a coordonat festivalul de la prima editie. “Pe langa ziua de 9 mai (Ziua Europei - n.r.), am vrut sa promovam si cinematografia europeana in Romania”, a explicat Deutsch.
Asa s-a nascut prima editie de festival, cu pelicula britanica “Patru nunti si o inmormantare” (1994), prezentata in gala de deschidere. Primul film romanesc, “Stare de fapt”, in regia lui Stere Gulea, a fost ales prin sondaj de opinie in randul studentilor la cinematografie. Au urmat “Asfalt Tango”, de Nae Caranfil (1997), “Faimosul Paparazzo”, cu Marcel Iures si Maria Ploaie, in premiera nationala (1999), “Filantropica” si “Dupa-amiaza unui tortionar” (2002) sau “Moartea domnului Lazarescu” prezentat in Gala de la Iasi, imediat dupa proiectia de la Cannes 2005.
Peste 260 de productii
Festivalul a adus de-a lungul celor noua editii (in 1998 nu s-a organizat - n.r.) peste 260 de filme europene dintre cele mai premiate de critici si public. In anul 1999, filmul de deschidere a fost “Viata e frumoasa”, al lui Roberto Benigni, premiat cu trei Oscaruri, un Cesar si doua distinctii European Film Award, iar gala a fost organizata, contrar obiceiului, la Cinema Studio.
“A fost un exercitiu extrem de frustrant sa triez numarul de cereri de invitatii si sa reduc numarul celor care au putut participa la 400. In mod sigur ar fi depasit si capacitatea Salii Palatului, de 4.000”, a povestit Iulia Deutsch.
Polanski, un invitat impresionat
Un fenomen asemanator s-a petrecut si in anul 2003, cand filmul de gala a fost “Pianistul” (trei Oscaruri, sapte Cesaruri si Palme d’Or la Cannes), iar invitatul, regizorul Roman Polanski. “A fost extraordinar de impresionant faptul ca Polanski a declarat ca pe scena Salii Palatului a fost mai frumos decat la Cannes, cand a vazut 4.000 de oameni in picioare, aplaudandu-l”, a adaugat Iulia Deutsch.
Anul 2006 a fost insa ultima ocazie pentru Delegatia Comisiei Europene sa investeasca in filmul european.
Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, delegatia se va transforma intr-o reprezentanta, care va avea un alt buget si un alt mandat. De-a lungul anilor, costul de transport si asigurare pentru pelicule a fost suportat de ambasade sau de institute culturale europene din Romania, iar partea de promovare, din bugetul de informatii al delegatiei, cu sume care s-au incadrat intre 30 si 50.000 de euro.
Organizatorul desemnat al editiei viitoare este Institutul Cultural Roman (ICR). “Am considerat ca ICR poate colabora cu diferiti parteneri romani, fara sa fie vazut ca reprezentand un anumit grup din cinematografia romaneasca”, si-a explicat Ficarelli alegerea.
ICR pastreaza formatul
Institutul isi propune sa nu schimbe nimic, cu atat mai mult cu cat vechea echipa le-a promis ajutor. “Avem tot sprijinul Iuliei si colegilor, vom merge pe formulele deja verificate”, a spus Irina Ionescu, membra in viitoarea echipa. “Ambitia ar fi sa nu observati ca festivalul si-a schimbat organizatorii”, a explicat Ionescu.
ICR va apela in continuare la ambasade si institute pentru propunerea si aducerea filmelor europene, iar promovarea va fi asigurata din bugetul institutului si din sponsorizari. Pentru selectarea filmului romanesc din festival, sarcina ce apartinea pana acum delegatiei, ICR va apela la specialisti, posibil chiar o comisie formata din critici de film. De-abia dupa terminarea festivalului insa cele doua echipe se vor aseza la discutii pentru a stabilii detaliile.
Festivalul din acest an continua cu editii locale la Timisoara (18-21 mai) si Iasi (25-28 mai).
Premiul pentru distribuitor
Filmul irlandez “Rory O’Shea a fost aici” a castigat prima editie a Premiului Publicului, organizat anul acesta in cadrul Festivalului Filmului European. Fiecare spectator a avut ocazia sa-si voteze filmul preferat la iesirea din sala de cinema. Castigatorul premiului de 2.500 de lei noi va fi, de fapt, distribuitorul care, in maximum trei luni, se va oferi sa cumpere filmul pentru a-l proiecta in mai multe cinematografe romanesti. Ideea concursului i-a apartinut lui Giorgio Ficarelli (foto), motivat de dorinta sa de a imbunatati distributia filmelor europene in Romania. “Premiul este un mod concret de a promova filmele, o oportunitate pentru distribuitor sa cumpere un film despre care stie deja ca a avut succes”, a explicat Ficarelli.