5 mai, ora 18:00, Cinema Elvire Popesco, Bucuresti
7 mai, ora 20:00, Cinema Victoria, Cluj-Napoca
8 mai, ora 18:00, Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Eugen Todoran", Timisoara
GUINEEA-BISSAU
BASTIEN, Regizor: Welket Bunguét, 19 ′
„Bastien” este povestea unui tanar de 24 de ani, care a crescut intr-o institutie timp de sase ani si care se intoarce in sanul familiei adoptive. Locuieste cu fratele mai mic, Zezito, si bunica sa adoptiva, Dona Angustina. Traind la marginea subzistentei, Bastien depinde de o lume ingrata si degenerata. intre visele care se naruie si vietile care sunt salvate, cartierul steril este fundalul pe care se desfasoara povestea traita de cei doi frati.
CAPUL VERDE
PRAF sI POEZIE III, Regizor: Tambla Almeida, 3′
Un scurtmetraj experimental si poetic care infatiseaza viata si moartea unei mori de vant, element caracteristic in peisajul agricol al arhipelagului Capului Verde, care tine de zona arida a Sahelului. O metafora a rezistentei seculare in fata secetei.
SAO TOME SI PRINCIPE
NICI AL MEU, NICI AL TaU...E AL NOSTRU, Regizori: Nilton Medeiros si Magdalena Bialoborska, 25′
La inceputul secolului al XX-lea aproape intreaga suprafata a arhipelagului era ocupata de roças, structuri agrare care au fost create pentru a produce, la scara larga, doua culturi noi pe insule, cafeaua si cacaua. intre 1890 si 1910 cantitatile de cacao exportate din arhipelag erau semnificative, insa declinul productiei a inceput la putin timp dupa acest interval. Dupa castigarea independentei, aceste roças au fost nationalizate si in deceniile care au urmat productia a scazut si mai mult. „Nici al meu, nici al tau...e al nostru” inregistreaza polifornia de opinii cu privire la nationalizarea roças in São Tomé si Príncipe.
ANGOLA
SE-AUDE UN BAZAIT E UN TANTAR SUNT DOI, Regizor: Ery Claver, 8′
„Tantarul se-asterne incet pe mine si, in mine, bazaitul.” Apele statute ale zilei se transforma si ele in oglinzi putrezite in aerul sufocant, si obosit arunc o suspiciune, un regret fals si fugitiv.” Un om devastat incearca sa puna cap la cap zgomotul care se aude in jurul lui. Lucrul pe care il cauta si propriul destin il vor face sa isi dea seama ca nu merge niciodata singur pe drumul sau.
TIMORUL DE EST
MESAGERUL, Regizor: Francisca Maia, 16′
Inspirat dintr-o poveste reala, „Mensajeiru” („Mesagerul”) este o fictiune scurta, plasata in campurile de refugiati din muntii Timorului de Est. Loro, un baiat de doar 15 ani, este dispus sa se sacrifice pentru binele familiei sale, dupa ce trupul neinsufletit al fostului mesager este gasit de membrii comunitatii din care face parte.
MOZAMBIC
TATANA, Regizor: João Ribeiro, 14′
Adaptare a unei povesti traditionale Makonde, „Tatana” este povestea unei batrane si a nepotului sau, Sábado, in varsta de 12 ani, pe care il creste de cand tatal acestuia a murit. Posesoare a unei puteri oculte, batrana poarta cu sine amintirea membrilor decedati ai familiei care, din cand in cand, isi fac aparitia in timpul ceremoniilor fastuoase. Sábado porneste intr-o calatorie initiatica, condusa de bunica sa, si reuseste sa isi implineasca destinul odata ce intalneste spiritul tatalui sau.
PORTUGALIA
ZBORUL MACULUI, Regizor: Nuno Portugal, 15′
O simpla fotografie si un cantec unesc, pentru totdeauna, trei personaje: fotograful Sebastião, soldatul Joaquim si copilul Rui care devin, datorita unei fotografii, personaje simbol ale sperantei lunii aprilie, luna Revolutiei Garoafelor. Zborul macului este inspirat din cantecul Suntem liberi de Ermelinda Duarte, simbol al revolutiei din aprilie, care a pus capat regimului dictatorial al lui António Salazar.
GUINEEA ECUATORIALA
MARÍA ADÁ, Regizor: Rubén Monsuy. 7′
Acest scurtmetraj readuce la viata o legenda care continua sa fie prezenta in imaginarul multor generatii. María Adá spune legenda fantomei care voia sa rapeasca copiii din scoala in care obisnuia sa predea, in special in luna mai. Amintirea a doi prieteni care au trait sa vada aparitia fantomei este pusa la indoiala de nou lor coleg.
BRAZILIA
FERICIREA LOCUIESTE AICI, Regizor: Gladys Mariotto, 15′
In ce fel o ora despre filozofia fericirii in acceptiunea lui Aristotel este inteleasa in trei scoli diferite? si daca scolile se afla pe trei continente diferite? Raspunsul se regaseste in cuvintele copiilor portughezi, brazilieni si africani...