Cea de-a V-a editie a Festivalului Filmului Britanic la Iasi (a XI-a in tara), organizat de British Council Romania, a inceput ieri, la Cinematograful Republica, cu un spectacol de gala in cadrul caruia a fost prezentat filmul The Queen, dublu premiat la ultima editie a Festivalului International de la Venetia, pentru scenariu si pentru interpretare feminina (Cupa Volpi pentru Helen Mirren).
Vor urma, in cadrul "maratonului" de filme bune, alte patru lungmetraje: Tsotsi, o drama realizata in 2005 de regizorul Gavin Hood, bazata pe cartea celebrului scriitor si scenarist Athol Fugard, care a obtinut Oscarul pentru cel mai bun film strain in 2006, The Road to Guantanamo, cistigatorul Ursului de Argint, la Berlin, pentru regia lui Michael Winterbottom, documentarul Unknown White Male si Breakfast on Pluto, o fictiune semnata Neil Jordan. "Scopul nostru a fost sa scoatem filmul european din Bucuresti si sa il aducem in salile din tara. E vorba de productii cu o alta abordare, cu un alt spectru de subiecte fata de cele de la Hollywood, sint filme cu buget mic, care pentru a fi valoroase trebuie sa aiba idei si nu neaparat un sfirsit fericit. Prin eforturile celor de la British Council, acest festival a ajuns la a V-a editie cu interes si un succes din ce in ce mai mare pentru public", ne-a spus directorul RADEF Iasi, C-tin Hurjui.
Editia precedenta a Festivalului de Film Britanic a adus in sala Cinematografului "Republica" 350 de spectatori platitori de bilete la un spectacol, ceea ce a insemnat "o medie exceptionala", in opinia dlui Hurjui. La editia de anul acesta, preturile biletelor au preturi minime: 3 RON la stal si 4 RON la balcon si loja.
Se cauta salile mici si multiplexurile, in detrimentul cinematografelor
• interviu cu directorul RADEF Iasi, Constantin Hurjui
: Din 2007, se anunta vremuri noi pentru cinematografe. Ce viitor se rezerva Regiei Autonome a Distributiei si Exploatarii Filmelor (RADEF) "Romania Film"?
: Lucrurile nu par foarte roz, sint mai mult in tonuri de gri si negru intens. Daca se va merge in continuare pe drumul deschis de aparitia Legii Cinematografiei, RADEF se va desfiinta in 2007 si nu va aparea nimic in loc, nu va aparea acea societate comerciala pe care ne-am fi dorit-o. RADEF va disparea ca institutie, cinematografele se vor vinde, se vor transforma in altceva decit in sali de prezentare a filmului. In Iasi avem exemplul "Copoului", cinematograf unde nu reusim de doi ani sa determinam partenerii, chiriasii de acolo sa dea film, cu toate ca am avut un contract foarte ferm. Prin vinzarea tuturor cinematografelor, multe sali, printre care unele extrem de reprezentative, in care se prezinta film de calitate si pentru care interesul publicului este foarte mare, vor avea nesansa sa dispara. Viitorul este al salilor mici, al multiplexurilor. In Iasi, va mai fi deschis un multiplex in 2007, ajungindu-se astfel la doua, exista si oferte de prezentare de film din partea Casei de Cultura Municipale, exista si oferta Ateneului, ceea ce inseamna ca publicul iesean s-ar putea sa nu sufere de pe urma acestei transformari sau prabusiri a "Romaniei Film".
: Care este situatia cinematografelor in Moldova?
: Situatia in Moldova este ceva mai trista. Chiar daca si la Suceava si la Botosani se intrevede construirea unor mall-uri cu multiplex, situatia nu e foarte roz. Disparitia Romaniei film s-ar putea sa duca in criza filmul cel putin in zona Moldovei.
: Ce se va intimpla cu salile de cinema?
: Daca se vind, mi-e greu sa spun ce se va intimpla, pentru ca proprietarul, chiar daca are un contract destul de ferm cu Ministerul Culturii si Cultelor sa pastreze obiectul de activitate, din experienta noastra nu s-a intimplat asa. In Moldova sint mai multe sali care au fost inchiriate cu aceasta prevedere : Galati, Piatra Neamt, Copou : Iasi. Numai la Galati se da film in continuare, desi sala are locuri mai putine. La Piatra Neamt o perioada s-a dat film, apoi s-a renuntat, iar la Iasi, la "Copou" n-am reusit sa-i determinam sa dea film.
: Care este, totusi, motivatia pentru care nu se respecta contractul cu RADEF?
: Scuza e aceeasi pe care ar trebui sa o avem si noi, cei de la RADEF, sa nu dam film: numarul de spectatori e din ce in ce mai mic, filmele vin destul de tirziu, apar mai intii pe Internet si apoi in salile de cinema, exista oferta foarte diversa de petrecere a timpului liber in afara casei si poate e mai comod sa mergi la un bar, la o discoteca decit sa mergi la film... Insa experienta celor din Galati arata ca filmul aduce, inca, profit. Eu am insistat foarte mult pe ideea ca spectacolul cinematografic sa fie cea mai ieftina posibilitate de petrecerea timpului liber in afara casei, dovada pretul biletelor de la Festivalul Filmului Britanic la Iasi...