Schirn Kunsthalle din Frankfurt gazduieste pana pe 1 iunie 2008 o expozitie deosebita de pictura : "Femei in impresionism : Berthe Morisot, Mary Cassatt, Eva Gonzales, Marie Bracquemond". Curatorii incearca astfel sa prezinte publicului rolul important jucat de femei in dezvoltarea si maturizarea curentului impresionist, alaturi de numele arhicunoscute precum Manet, Degas, Renoir sau Pissarro. Berthe Morisot (poate cea mai cunoscuta din cele patru), fiind un artist de succes, foarte apreciata de colegii de generatie si de public, fiind numita de critici "cea mai impresionista dintre impresionisti".
La randul ei Mary Cassatt, desi venea din America, a reusit sa isi gaseasca stilul original, propriu, usor de recunoscut in perioada petrecuta la Paris, nu fara o puternica influenta venita din partea lui Degas.
Eleva lui Manet, Eva Gonzales a lasat posteritatii o opera variata si interesanta, din pacate lucrarile fiind in numar mic. Marie Bracquemond s-a dovedit la inceput un talent deosebit, a expus alaturi de impresionisti si chiar a inceput sa "rivalizeze" cu sotul ei, pictorul Felix Bracquemond, dar in final avea sa renunte definitiv la pictura. In total, pentru expozitia de la Schirn Kunsthalle au fost alese 150 de lucrari ale celor patru artiste, provenind din depozitele muzeului sau imprumutate de la galerii si colectionari privati din intreaga lume.
Chiar daca cele patru nume sunt mai cunoscute, in a doua jumatate a secolului XIX arta europeana a fost marcata de prezenta a numeroase femei, care s-au impus prin pictura, gravura, desen, sculptura, reusind sa atraga admiratia altor artisti si chiar sa influenteze generatiile de pictori si sculptori mai tineri. Fata de alte curente si scoli, impresionismul parea cel mai deschis la "cooptarea" femeilor, care si-au gasit in principiile noului curent un model de exprimare artistica. Sensibilitatea tuselor, culorile, liniile, temele abordate si mai ales modalitatea de tratare a luminii i-au facut adesea pe criticii vremii sa vorbeasca despre impresionism ca despre o "arta feminina". Chiar daca mai tarziu au fost aproape uitate, cele patru artiste (si multe altele, poate mai putin norocoase si talentate) au reusit sa influenteze surprinzator de mult arta, tendintele si gusturile secolului XIX - XX. Si de aceasta data nu in calitate de modele sau iubite ale pictorilor si sculptorilor, ci ca artisti respectati, cu expozitii si vanzari, vernisaje si prezentari in ziarele vremii, fiind admirate si chiar imitate. Expozitia de la muzeul din Frankfurt readuce asadar in atentia publicului un capitol pe nedrept neglijat din istoria artei moderne.
Berthe Morisot (1841-1895) a fost unul dintre membrii fondatori ai impresionismului. Provenea dintr-o familie destul de bogata, ceea ce i-a permis sa ia lectii particulare de pictura si desen. Dupa 1860 a fost si eleva lui Camille Corot, iar dupa succesul inregistrat de una dintre expozitiile sale este remarcata de Manet. Cu sprijinul acestuia, Morisot va participa la majoritatea expozitiilor grupului impresionist (cu exceptia uneia). Prefera scenele de familie, portretele, compozitiile cu femei si copii, tratate cu gratie si romantism, dar si scenele de interior sau peisajele. Se casatoreste in 1877 cu Eugene Manet, fratele celebrului pictor.
Mary Cassatt (1844-1926) initial avea sa fie considerata o "intrusa", venind in America, unde studiase pictura la Pennsylvania Academy of the Fine Arts din Philadelphia. Se muta la Paris in 1874 si in scurt timp se va alatura grupului impresionist, fiind influentata in principal de catre Degas. Atrasa mai ales de portrete si de compozitii mama-copil, cu accentul pus pe evocarea sentimentelor dintre ei, realizeaza numeroase pasteluri, foarte apreciate in epoca. In 1914 isi pierde insa vederea si este nevoita sa renunte, dupa ce lucrarile sale se bucurasera de succes si in America. De fapt, se poate spune ca datorita lui Cassatt impresionismul s-a bucurat de o scurta, dar intensa popularitate in America de Nord.
Eva Gonzales (1849 - 1883). Un nume mai putin cunoscut in istoria picturii, a jucat totusi un rol important in cadrul grupului impresionist, expunand adesea alaturi de Morisot si Cassatt. A fost eleva lui Manet si inainte de acesta, la doar 16 ani, a pictorului Charles Chaplin (o simpla coincidenta de nume). Nu a participat la expozitiile de grup ale impresionistilor, desi stilistic a fost incadrata de critica in acest curent. A murit din pacate in 1883, lasand prea putine lucrari.
Marie Bracquemond (1840-1916) este la randul ei un nume obscur, si doar cei pasionati de impresionism ii vor fi cunoscand operele. Sotia lui Felix Bracquemond, cunoscut ca pictor de portelanuri si decorator de interioare, Marie avea sa participe la mai multe expozitii impresioniste, bucurandu-se de mai mult succes decat sotul ei, ceea ce a facut ca situatia in cuplu sa devina tensionata. Pentru a evita certurile, alege sa lucreze tot mai putin si in jurul anului 1890 renunta definitiv la pictura. Expozitia de la Frankfurt prezinta in premiera numeroase dintre lucrarile sale, din pacate subevaluate pana acum.
Martie 2008