Alt imprumut este cel al lucrarii "Invierea" de la Muzeul de Arta din Sao Paolo. Acesta lucrare nu a fost expusa niciodata intr-o expozitie monografica. O expozitie, mai mica, cu lucrari ale lui Rafael, intitulata "Gratie si frumusete" s-a tinut la Muzeul Luxembourg din Paris in perioada 2001-2002. Muzeul este administrat de Senatul Frantei si politicieni de rang inalt au facut demersuri pentru imprumuturi ale lucrarilor din galeriile italiene.
Rafael (Raffaelo Sanzio, 1483-Roma, 1520) a facut intotdeauna ceea ce altii visau sa faca" (Goethe). Fiu al lui Giovanni Santi, artist la curtea din Urbino, a inceput sa picteze si si-a continuat ucenicia la Timoteo Vitti, care se intorsese la Urbino in 1495. Rafael se afla alaturi de Perugino la Colegio del Cambio din Perugia in 1500, unde se presupune ca a pictat "Puterea si Justitia".
Intre 1500 si 1504, se afirma prin compozitii religioase la scara mare: "Logodna Fecioarei" (Brera) semnata si datata 1504 si o serie de Madone: "Madona Conestibile" ( Hermitage), "Fecioara cu rodia" (desen la Viena ). Este epoca "Portretului de barbat", atribuire certa dupa inalaturarea stratului de zugraveala in 1911 (Roma, Galeria "Borghese") si a lui "Isus binecuvantat in vesmant rosu" ( Brescia) si a portretelor familiei princiare din Urbino.
Rafael descopera opera lui Leonardo si acest nou stimulent este sensibil in Madonna del Granduca (Florenta, Pitti), Madonna del Prato (Viena) si numeroase panze cu Madone in care o expresie suava se imbina armonios cu originalitatea. In anul 1508 este invitat de Iuliu al II-lea la Vatican sa decoreze vechile apartamente ale lui Nicolae al V-lea ("Stanze"). Prima decoratiune este aceea a incaperii "Stanza della Segnatura". Terminarea ei se realizeaza in 1511 si i se incredinteaza decorarea salii "Stanza di Eliodoro" unde sunt glorificate marile evenimente ale pontificatului. Este pictat atunci portretul marelui pontif.
Intr-o uimitoare febra creatoare, in ultimii ani din viata, Rafael a produs o serie de capodopere. In 1514 incepe "Stanza dell'Incendio"; frescele vor fi terminate in 1517, executia lor fiind incredintata unor elevi, in principal lui Giulio Romano, maestrul realizand cartoanele tapiseriilor destinate Capelei Sixtine. Aceste tapiserii monumentale ce ilustreaza "Faptele apostolilor" au avut un foarte mare succes incat cartoanele au fost imprumutate de ducele de Mantova pentru a scoate dupa ele o a doua editie, apoi de ducele de Urbino care a pus sa fie tesute pentru a treia oara. Taine, comparandu-l cu Mozart observa intr-o generozitate naturala si o umanitate fara slabiciuni, secretul acestei arte atat de savante, dar atat de precise, incat nu poate fi admirata decat pentru simplitatea ei.