Delaware Art Museum va fi incepand din 23 septembrie 2007 gazda unei fascinante expozitii dedicate pictorilor englezi pre-rafaeliti, lucrarile provenind din Colectia Bancroft, aflata in posesia muzeului si fiind rareori expuse pana acum. Tablourile din expozitia itineranta "Waking Dreams" au fost deja prezentate in mai multe orase din SUA si Europa, revenind in Delaware pentru marele final, care se anunta deja o manifestare de succes.
Povestea curentului pre-rafaelit incepe in 1848, cand un grup de sapte tineri artisti si scriitori britanici a decis ca este momentul unei schimbari radicale in arta contemporana britanica, o ruptura decisiva de institutiile si numele consacrate. Acest grup era alcatuit din Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt, John Everett Millais, James Collins; sculptorul Thomas Woolner; scriitorii William Michael Rossetti (fratele lui Dante Gabriel) si Frederick George Stephens. Prezentandu-se drept continuatorii ai lui Rafael, pe care il considerau marele artist si model unic, pre-rafaelitii preferau sa lucreze in natura, intr-o maniera obiectiva, sincera, departe de stilul artificial si pretios foarte in voga la Academia Regala din Londra. Compozitiile artistilor grupului erau marcate puternic de maniera italiana, cu atentie la detalii, culori si tuse intense, dar au fost privite la inceput cu scepticism de catre public. Alte surse de inspiratie pentru pictorii si scriitorii pre-rafaeliti erau povestile si legendele Evului Mediu, legendele Mesei Rotunde, Shakespeare si chiar Biblia. Preocupati de lumea moderna si de problemele sau provocarile acesteia, incercau sa redea in lucrarile lor temerile si intrebarile societatii, avand o atentie aparte pentru cei "pierduti".
Ignorat la inceput, sfidand gusturile conservatoare ale publicului, pre-rafaelitii au reusit sa se impuna in lumea artistica datorita renumitului critic de arta John Ruskin, care i-a aparat public prin doua scrisori deschise, publicate in London Times. Chiar daca "Fratia Pre-rafaelita" (numele oficial al gruparii) a rezistat doar cativa ani, membrii acesteia preferand sa se dedice fiecare exclusiv carierei sale, stilul, maniera si temele aveau sa influenteze radical urmatoarea generatie de pictori si artizani englezi, formand nume precum Edward Burne-Jones sau William Morris, ecourile pre-rafaelite fiind inca vizibile in primele decenii ale secolului XX.
Muzeul din Delaware isi datoreaza vasta colectie de lucrari pre-rafaelite (una dintre cele mai importante din lume) muncii si pasiunii unui singur om, Samuel Bancroft Jr. Acesta a fost un bogat industrial din Wilmington, atras de pictura, care a descoperit prima sa lucrare pre-rafaelita la o expozitie, in 1880. Daca multi respingeau din start ideile si stilul nou, Bancroft a fost incantat si s-a decis sa inceapa o colectie de arta pre-rafaelita, decizie primita cu rezerve de prieteni si negustorii de tablouri. In ciuda dificultatilor, Bancroft avea sa isi dedice cea mai mare parte a vietii acestei pasiuni, fiind sprijinit intre altii de Charles Fairfax, negustor de arta si un apropiat al grupului pre-rafaelit, care i-a procurat numeroase piese deosebite. Bancroft avea sa cumpere primul tablou pre-rafaelit, lucrarea lui Dante Gabriel Rossetti "Salcia" in 1890, si a continuat sa achizitioneze ce ii placea, stabilind si prietenii durabile cu fosti membri ai "Fratiei" si cu urmasii acestora. In afara de tablouri, Bancroft a reusit sa adune si o impresionanta colectie de documente, piese de arhiva unice, pentru a construi o imagine cat mai complexa a valorilor si ideilor pre-rafaelite. Pret de 35 de ani pasionatul colectionar a reusit sa alcatuiasca cea mai importanta selectie de arta pre-rafaelita, iar dupa moartea sa colectia a fost donata catre Delaware Art Museum, in 1935.
Mai 2007