Muzeul de Arta din Brooklyn gazduieste o interesanta expozitie, dedicata fenomenului graffiti, deschis pana pe 3 septembrie. In cadrul manifestarii sunt prezentate 20 de graffiti de mari dimensiuni, semnate de unii dintre cei mai cunoscuti artisti in domeniu, precum Michael Tracy, Melvin Samuels, Jr., Sandra Fabara sau Chris Ellis.
"Graffiti" exploreaza felul in care un gen artistic, ce a inceput ca o forma subversiva de exprimare si comunicare publica, a dobandit in timp legitimitate in lumea artei - trecand de la strazile prafuite in colectiile particulare si in galerii. Originile acestui adevarat fenomen artistic se gasesc in vechea arhitectura romana si mayasa, si atunci fiind o forma de comunicare mai curand ilegala, dar si o forma de protest politic si public. In prezent graffiti este asociat de opinia publica mai ales cu hip-hopul si cultura infractionala, fiind prezent in mediile urbane, creatie a grupurilor de tineri, indiferent de etnie sau situatie economica. Explozia fenomenului a inceput la jumatatea anilor '60 in secolul trecut, ajungand sa se transforme rapid intr-un fenomen prezent in mediile urbane, la inceput doar in SUA, ulterior in intreaga lume. Tinerii desenau graffiti atat pe ziduri, cat si pe metrouri si alte mijloace de transport in comun, aceste spatii ample devenind noile "panze" pentru artisti, iar creatiile variaza de la simple insemne la compozitii ample si deosebit de migaloase, adevarate opere de arta. Nu mai este ceva neobisnuit ca pe zidurile cladirilor sa apara atat "tag"-uri (insemne putyernic stilizate ale numelor creatorilor sau ale grupului din care fac parte) cat si creatii ample, adesea reproduceri modificate ale unor lucrari celebre, de la "Cina cea de taina" la lucrarile lui Warhol.
Artistii graffiti sunt cel mai adesea auto-didacti, care transforma zidurile exterioare ale cladirilor publice si particulare in uriase panorame, strazile devenind astfel galerii in aer liber, cu toate eforturile autoritatilor de a stapani fenomenul. De la o forma de arta sub-culturala, simbol al distrugerii si protestului cu o nota anarhica, graffiti au devenit in ultimii ani o forma de arta cautata si acceptata. Nici artistii nu au ramas indiferenti la aceste schimbari, mutand compozitiile de pe ziduri pe panze uriase, care pot fi colectionate si expuse in galerii de marca, atragand astfel atentia colectionarilor si dealerilor.
Unul dintre primii dealeri interesati de graffiti, care a si cumparat primele lucrari, a fost Sindey Janis, caruia i se datoreaza in buna parte si impunerea graffiti in mainstream. Urmasii sai, Carroll si Conrad Janis, au donat aproape 50 astfel de compozitii Muzeului de Arta din Brooklyn in 1999. Cea mai mare parte a lucrarilor prezentate in expozitie provin din aceasta vasta colectie, restul fiind alese din arhivele institutiei. Ideea s-a bucurat deja de interesul publicului si criticilor, si chiar daca exista voci care condamna "comercializarea" graffiti, cei mai multi vizitatori prefera sa vada aceasta forma de arta urbana in galerii si muzee, acolo unde se pare ca merita sa ajunga multe astfel de lucrari.