Muzeul Hermitage a deschis pe 9 decembrie o interesanta expozitie dedicata artei heraldice in lumea cartilor si cum a fost folosita aceasta pentru a ilustra editii rare si deosebite. Manifestarea a primit numele inspirat de "Vulturi si lei impreuna - arta heraldica", si chiar daca astazi poate parea doar o sintagma de neinteles, este de fapt un vers din Corul pentru Pacea Suediei, scris de Derzhavin cu ocazia sfarsitului razboiului dintre Rusia si Suedia. In poem, vulturii sunt simbolul Rusiei, in timp ce leii reprezinta Suedia. In secolul XVIII insa aceasta alegorie era inteleasa cu usurinta de orice persoana educata, pentru ca vulturul era prezent pe stema rusa, in timp ce leul aparea pe cea suedeza, dar puteau fi asezati unul langa celalalt doar in poezii sau arta, pentru ca in domeniul heraldicii erau in vesnica opozitie.
Organizatorii au ales pentru aceasta expozitie peste 100 de volume, foarte bine pastrate, si datand de la jumatatea secolului XV pana spre primul deceniu al secolului XX. Pentru a ajuta vizitatorul, exponatele au fost impartite in doua categorii pe criterii geografice : prima include cartile ruse cu elemente heraldice, iar cea de a doua cartile tiparite in Europa Occidentala. In sectiunea dedicata cartii ruse sunt prezentate volume din secolele XVII - XIX, cu elemente heraldice pe pagina de titlu, frontispiciu, cadre, in timp ce in publicatiile din secolele XVIII - XX elementele heraldice sunt adesea prezente si pe coperta sau cotorul cartii, ca decoratiuni. |
Este prezentata evolutia blazonului rus, dar si prezenta blazoanelor unor bresle sau familii importante din acea vreme, care decorau copertile cartilor. In cea de a doua sectiune diversitatea si numarul mare al volumelor a dus la o noua impartire, fiind expuse cronici, atlase si carti despre diverse turniruri, in timp ce ornamentele heraldice sunt diverse, de la blazonul familiei la cel al statului, breslei sau cel al orasului. Pe frontispicii apar adesea stemele monarhilor europeni, adesea miniaturizate pentru un efect artistic mai puternic.
Nu sunt prezentate lucrari care se ocupa exclusiv cu blazoanele din acele secole, dar exista mai multe lucrari care abordeaza in trecere subiectul. Una dintre acestea este "Descrierea Catedralei Constance din 1414 - 1418", scrisa de Ulrich Richental si publicata in Augsburg in 1843.
In afara gravurilor, volumul include si blazoanele tuturor celor care aveau legatura cu catedrala, fiind astfel una dintre primele surse scrise privind heraldica si un predecesor important al lucrarilor si cataloagelor specializate de mai tarziu. |
Dar elementele de heraldica erau prezente si ca elemente decorative pentru harti si atlase geografice. In cadrul hartilor blazoanele erau folosite nu doar pentru a identifica regatele, provinciile, orasele, manastirile si proprietatile particulare, ci si pentru a trasa granitele teritoriilor si a arata carui stat ii apartine o anume colonie. Un astfel de exemplu, prezent la Hermitage, este primul volum din Marele Atlas al lui Karel Allard, tiparit la inceputul secolului XVIII. Nu lipsesc nici elementele de heraldica religioasa, unele volume purtand emblema unor personalitati ale bisericii, precum Papa Pius IX, Papa Innocent XII, Cardinalul Gualteri, Episcopul Auxierre Pierre de Brocq sau blazonul Manastirii Benedictine Tegernsee.
Volumele alese pentru aceasta inedita expozitie provin aproape exclusiv din colectiile muzeului Hermitage, fiind incluse in patrimoniul Bibliotecii de aici.
Decembrie 2006
www.artline.ro