In memoria marilor cineasti Ingmar Bergman si Michelangelo Antonioni, a caror disparitie a lasat lumea filmului mult mai saraca, orasul New York va gazdui in perioada 2 octombrie 2007 - 31 ianuarie 2008, la Posteritati, o ampla expozitie de afise ale filmelor regizate de cei doi. Curatorii au ales 35 de afise din 13 tari, fiecare promovand un film realizat de Bergman sau Antonioni, toate afise originale, multe dintre ele fiind foarte greu de gasit, raritati ce ating sume fabuloase in cadrul licitatiilor, fiind considerate adevarate comori de catre colectionari. Afisele alese prezinta prin imagine si text o istorie ampla a carierei celor doi geniali regizori, de la peliculele de inceput din anii '50 pana la ultimele creatii, precum Saraband sau Eros.
In expozitie vor fi prezentate pentru prima oara : afisul original produs in Suedia pentru promovarea filmului lui Bergman Persona (1966) ; afisul filmului Fanny and Alexander ; o versiunea ceha a afisului Persona, infatisandu-le pe Liv Ullmann si Bibi Andersen imbratisate ; un afis belgian pentru Blow Up, cu ilustratii psihedelice, socante, realizate de Robert Detheux ; varianta ceha pentru acelasi film, realizata de Milan Grygar ca un foto montaj ce imbina senzualitatea personajelor si ideea de soc vizual. Nu sunt singurele pelicule prezentate in acest fel, practic toate creatiile importante ale celor doi si-au gasit locul in aceasta expozitie, de la Al Saptelea Sigiliu la Il Grido, de la L'avventura la Zabriskie Point, de la Pasagerul la Tacerea sau Eclipsa.
Galeria care va gazdui aceasta impresionanta manifestare, Posteritati, este unul dintre cei mai important jucatori pe piata colectiilor de afise cinematografice. Cu cele peste 13.000 de afise din 38 de tari, de la afise ale filmului mut la productii contemporane, Galeria Posteritati este un adevarat depozit de gen, unul dintre cele mai mari din lume. Dar colectionarii pot cumpara de aici, direct sau pe Internet, afisele preferate sau copii, in functie de bugetul de care dispun. Iar sumele care ajung sa fie platite pentru un afis al unei productii cinematografice clasice, mai ales daca au existat putine exemplare sau daca poarta semnaturi valoroase, sunt adesea uluitoare pentru un profan. Dar, in definitiv, orice colectie costa.
Foto : artdaily.com
Septembrie 2007