Museo Nacional del Prado din Madrid prezinta in periaoda 30 ianuarie - 13 mai 2007 o importanta expozitie dedicata pictorului Jacopo Tintoretto, care include peste 70 de lucrari, majoritatea imprumutate din colectiile unor muzee prestigioase din intreaga lume. Este o premiera pentru publicul spaniol, care are astfel sansa de a descoperi unul dintre cei mai importanti si originali pictori din istoria artei, fiind prima expozitie Tintoretto de asemenea amploare organizata in Spania si una dintre cele mai ample de la cea de la Venetia, din urma cu sapte decenii. Incercand sa realizeze o prezentare monografica a personalitatii lui Jacopo Tintoretto, curatorii au ales lucrari care prezinta in detaliu diversele teme si perioade din cariera artistului. |
Jacopo Tintoretto a fost unul dintre marii artisti ai vremii, si in acelasi timp un pictor de succes, cu numerosi discipoli si imitatori. Ulterior lucrarile sale aveau sa fie prezentate in numeroase expozitii, fiind foarte apreciate de colectionari si ajungand adesea sa se vanda pentru sume impresionante. Dar cum artistul prefera compozitiile de mari dimensiuni, monumentale, care ii permiteau sa detalieze compozitiile asa cum dorea, astfel de expozitii s-au dovedit dificil de organizat. Mai mult, Tintoretto a fost un pictor prolific, cu un regim de lucru intens, dar multe dintre compozitiile sale au fost terminate de elevi, iar zeci de imitatori au lucrat in aceeasi maniera cu maestrul, ceea ce a facut adesea autentificarea dificila.
Pentru expozitia de la Museo del Prado curatorii au ales 49 de tablouri, 13 desene si trei sculpturi, incercand sa redea o imagine a diverselor teme si subiecte care l-au atras pe Tintoretto, acesta dovedindu-si inca de la inceput fascinatia pentru diversele genuri artistice. A stralucit in special in compozitiile religioase, tema care i-a inspirat marile sale capodopera, unele dintre cele prezente in cadrul expozitie. Un exemplu - si o premiera - este alaturarea a doua dintre cele mai cunoscute compozitii religioase realizate de Tintoretto, "Cina cea de Taina" si "Hristos spaland picioarele apostolilor", prezentate pentru prima data impreuna dupa secole. Alaturi de acestea se gasesc si numeroase scene mitologice, dar si portrete sau autoportrete.
Organizatorii au pus accent si pe pretuirea pe care o acorda Tintoretto desenului, care era considerat instrument de creatie si invatare, dar si de experimentare si descoperire. "Designo" era cea mai importanta dimensiune a artei, care permitea unui artist sa creeze adevarate capodopere, iar pentru a evidentia aceasta dimensiune au fost selectate si lucrari pe hartie, de la studii dupa sculpturi realizate de Michelangelo la desenele pregatitoare facute pentru compozitiile de anvergura sau studiile infatisand personaje marcante ale compozitiei, care aveau sa fie folosite in mai multe tablouri semnate de Jacopo Tintoretto.
Sursa foto: museoprado.mcu.es
Aprilie 2007