Octombrie 2006
Muzeul Mauritshuis din Olanda prezinta din 25 octombrie o fascinanta expozitie dedicata personalitatii si relatiei dintre Rubens si Brueghel, cu titlul "Rubens & Brueghel - o colaborare prieteneasca".
Expozitia prezinta prin intermediul lucrarilor relatia dintre Peter Paul Rubens si Jan Brueghel cel Batran, cei doi artisti din Antwerp lucrand adesea impreuna si realizand adevarate capodopere. Cei doi maestri, foarte meticulosi si atenti, isi impartisera inspirat atributiile : Rubens picta personajele, iar Brueghel realiza peisajele si fundalul, detaliile fiind alese si realizate de ambii maestri. Nu a fost insa singura colaborare artistica a vremii, pentru ca era deja ceva obisnuit pentru pictori sa lucreze impreuna. Atat Rubens cat si Brueghel au lucrat cu numerosi dintre contemporanii lor, fiind celebra colaborarea lui Brueghel cel Batran cu Hendrick de Clerck sau a lui Rubens cu Frans Snijders.
Manifestarea a fost inspirata de celebra lucrare "Adam si Eva in Paradis", creata de cei doi si aflata in colectia permanenta a muzeului, iar lucrarilor au fost imprumutate de la unele dintre cele mai prestigioase institutii de gen din lume, intre care Muzeul Prado din Madrid, Gemaldegalerie din Kassel si Metropolitan Museum of Art din New York. Muzeul Mauritshuis s-a bucurat de sprijinul Muzeului J. Paul Getty din Los Angeles, unde expozitia va fi prezentata in vara lui 2007.
Antwerp, orasul unde au lucrat cei doi maestri si care a fost centrul artistic si cultural al Olandei pentru mult timp, a avut o spectaculoasa ascensiune si dezvoltare in perioada secolului XVI. Cu toate acestea, din cauza Razboiului de 80 de ani cu Spania, economia Antwerpului a fost serios afectata, iar spre finalul secolului orasul isi pierduse in mare parte stralucirea initiala. Dar dupa 1609 orasul a inceput sa isi revina din criza, viata culturala s-a revigorat, iar vanzarile de tablouri au revenit in atentie. Numai ca deja noii colectionari nu mai erau doar aristocrati, ci si negutatori, tot mai bogati si interesati sa aiba o colectie cat mai impresionanta, fiind urmati de reprezentantii serviciilor civice ale vremii. Incercand sa peproduca stilul de viata aristocratic, sa adopte valorile acestuia, sa ii sprijine financiar pe artisti, sa discute despre noile nume ale pietei de arta, ajutand astfel la dezvoltarea acesteia.
Rubens si Brueghel cel Batran erau deja considerati printre cei mai importanti si talentati artisti din Antwerp, in buna parte datorita ritmului infernal in care cei doi lucrau, dublat de meticulozitate, talent si o perfecta organizare a atelierelor.
La apogeul carierei sale, Rubens avea sa fie un maestru si o legenda in viata, cu zeci de elevi si asistenti care lucrau pentru el. Mai mult, cei doi artisti erau prezenti in aceleasi cercuri si aveau clienti nu doar din Olanda, cat si din intreaga Europa. Toate aceste asemanari i-au apropiat si i-au ajutat sa se imprieteneasca, ajungand in scurt timp sa lucreze impreuna. Primele sale eforturi comune dateaza din perioada 1599 - 1600, inainte ca Rubens sa plece in Italia, dar a fost mai curand o etapa de tatonare si cunoastere reciproca.
In 1608, la revenirea lui Rubens in Antwerp, relatia de prietenie dintre cei doi s-a consolidat, iar Brueghel l-a prezentat pe prietenul sau unui mic grup elitist de pictori, al carui membru era de ani buni. La randul sau, Rubens s-a revansat ajutandu-l pe prietenul sau sa ia legatura cu multi colectionari italieni, oferindu-se adesea sa traduca scrisorile lui Brueghel catre acestia. Rubens avea sa devina si nasul a doi dintre copiii lui Brueghel, iar cei doi maestri aveau sa ramana deosebit de apropiati pana in 1625, cand Brueghel a murit.
Dar cel mai important aspect al relatiei lor ramane creatia lor comuna, inca de atunci colectionarii si dealerii incercau din rasputeri sa cumpere macar una dintre lucrarile realizate de cei doi, care demonstrau ce pot face doi pictori deosebit de talentati atunci cand lucreaza impreuna. Se pare ca Brueghel era "creierul" colaborarii, el alegand cele mai multe dintre subiecte. Ce nu se stie sigur este cum acesti doi maestri, intre care ar fi trebuit sa existe o dura competitie, au lucrat atat de bine impreuna. Mutau oare panzele dintr-un atelier in altul ? Inchiriasera unul comun sau se plimbau de la unul la altul ? Sau, cel mai plauzibil, dupa ce Brueghel termina cadrul si detaliile, Rubens lua tabloul si adauga personajele, sub supravegherea prietenului sau ? In lipsa unor informatii sigure, este greu de raspuns, la astfel de intrebari, dar lucrarile sunt adevarate capodopere.
Jan Brueghel (1568-1625) a fost cel de al doilea fiu al celebrului pictor Pieter Bruegel. In 1589 a calatorit in Italia, unde a ramas pentru cativa ani, revenind in Antwerp in 1596. Zece ani mai tarziu era deja pictor al Curtii, realizand in special peisaje, flori, naturi statice. Felul unic in care colora panza i-a adus renumele de "Brueghel de catifea". Avea sa colaboreze cu numerosi artisti din Antwerp, dar cea mai reusita a fost cu Rubens.
Peter Paul Rubens (1577-1640) a fost ucenicul mai multor artisti ai vremii, dupa care, in 1598, a devenit maestru independent in cadrul Ghildei Sf Luca din Antwerp. Se stabileste in Italia intre 1600 - 1608, lucrand la Roma si Genova. Revine la Antwerp, unde este alaturi de Brueghel pictor al Curtii. Se remarca in opera sa altarele pictate, scenelor biblice si mitologice, dar si portretele.