Muzeul National Kyoto prezinta pana pe 17 iunie 2007 una dintre cele mai interesante expozitii dedicate lui Leonardo da Vinci, intitulata "Mintea lui Leonardo. Geniul universal la lucru", un eveniment exceptional in lumea artei nipone. Spre deosebire de alte expozitii dedicate lui Leonardo, cea de la Muzeul National Kyoto incearca sa exploreze, cu ajutorul operelor si documentelor, creatorul din spatele imaginii, pentru ca publicul sa poata intelege cum lucra, gandea si traia Leonardo, fiind o calatorie in imagini in lumea unui geniu.
Centrul de interes al expozitiei il reprezinta cu siguranta lucrarea "Buna Vestire", una dintre capodoperele lui Leonardo, expusa pentru prima oara in Japonia. A fost prima lucrare realizata de Leonardo ca maestru independent, intr-un stil sigur si matur, pictura fiind emblematica pentru maniera artistului. In egala masura, compozitia ofera curiosilor sansa de a descoperi elementele specifice, influentele si tehnicile folosite de Leonardo, unele dintre ele inedite.
Buna Vestire, Leonardo da Vinci
Lucrarea este tributara stilului folosit de Andrea del Verrocchio, Leonard lucrand in adolescenta in atelierul acestuia. In epoca nu existau scoli de pictura in sensul modern al termenului, ci fiecare maestru avea pe langa el mai multi ucenici, care incepeau prin a-l limita, formandu-si mai tarziu un stil propriu. Un alt exemplu al acestei influente este o masa din marmura din "Buna Vestire", plasata intre personaje, care imita sarcofagul realizat de Verrocchio in Basilica San Lorenzo in aceeasi perioada.
Leonardo da Vinci a incercat in permanenta sa isi perfectioneze stilul, preluand si dezvoltand tehnici de lucru care erau atunci foarte noi si inca obscure, precum simetria si perspectiva. Acordand o deosebita atentie unor astfel de tehnici renascentiste, perfectionandu-le si respectandu-le in fiecare lucrare, Leonardo a reusit sa se impuna printr-un stil in egala masura ordonat si artistic. A fost si unul dintre primii artisti care a folosit perspectiva aeriana, una dintre cele mai avansate tehnici ale vremii, dificil de stapanit, utilizata de artist mai ales in peisajele sale. Chiar daca abia mai tarziu aceasta tehnica avea sa fie teoretizata, Leonardo da Vinci s-a dovedit si in acest domeniu un pionier, folosind-o spre exemplu in compozitia Mona Lisa.
Dar in "Buna Vestire" se remarca si o alta calitate artistica si stiintifica a lui Leonardo, respectiv atentia acordata de acesta naturii si observarii celor mai mici detalii. Florile existente in compozitie, de exemplu, sunt surprinzator de reale, dovedind ca artistul le studiase in amanunt in natura. Varietatea acestora, completata de o interpretare realista (complet diferita de cea simbolica de pana atunci) sunt si o trimitere la pasiunea lui Leonardo pentru stiinta si descoperiri. Chiar daca la nivel compozitional in "Buna Vestire" exista si anumite stangacii, datorate lipsei de experienta a artistului, acesta a reusit sa foloseasca o reprezentare tridimensionala, foarte dificila, vizibila chiar in cele mai mici detalii.
Dar nu este singura surpriza pregatita de organizatori iubitorilor de arta. O sectiune speciala a expozitiei este dedicata chiar celebrelor carnete ale lui Leonardo, din pacate prezente doar sub forma de reproduceri. Din aceste insemnari s-au pastrat peste 8000 de pagini, raspandite prin diverse colectii din intreaga lume, dar se pare ca ar fi existat peste 16.000, astazi pierdute.
Continutul acestor carnete, pline de insemnari si desene, este ametitor de variat : de la studii tehnice si proiecte ale unor inventii surprinzatoare, la studii de astronomie, anatomie, schite si desene pentru diverse tablouri, notite diverse, fiind cea mai importanta sursa de informatie pentru a patrunde in intimitatea geniului renascentist. |
Leonardo prefera adesea sa insoteasca textele cu desene, majoritatea minutioase si surprinzator de amanuntite, incercand sa redea atat natura si fenomenele ei, cat si chestiunile care il preocupau. Pentru ca vizitatorii sa poata intelege mai bine proiectele lui Leonardo, organizatorii au realizat si mai multe machete ale proiectelor acestuia, de la cladiri si monumentele la imaginarele sale "masini de zburat".
Expozitia de la Muzeul National Kyoto ofera astfel sansa de a descoperi cum gandea si cum crea Leonardo da Vinci, care au fost influentele, tehnicile si temele care l-au atras si mai ales ce il pasiona.
Foto : tnm.go.jp
Mai 2007