Elena Tulcan a studiat n anii '70 artele decorative la coala clujean, avnd ca profesori de marc pe Ana Lupa, Rodica Sfiniu, Margareta Neme i Mircea Sptaru. Evoluia ei ulterioar s-a mplinit n Timioara, la Liceul de arte plastice, ca dascl, apoi la Universitatea de Vest, profesoar la Facultatea de arte decorative, dar mai ales n ambiana cultural a gruprii artistice Sigma, la care participa, n actions sau n cele 8 filme de art, alturi de soul ei, Doru Tulcan, nc de la primele manifestri. Expoziia de la Cuhnia, a asea personal, se adaug unui palmares impresionant: 15 prezene artistice n expoziii de grup din Romnia, 18 participri la expoziii de grup sau n selecii din Europa i Statele Unite, 6 premii naionale i 2 premii europene marcheaz o activitate nu doar remarcabil ca amplitudine ci i apreciat de publicul avizat.
ntre artitii decoratori, Elena Tulcan se distinge printr-o acut reflexivitate ce implic n fiecare obiect realizat (sticl) un important "bagaj cultural", o deschidere a operei ctre neateptate zone afine care asum sensuri nalte. Sticlarul a vizat perfeciunea n tehnic i a lucrat pe formele simple, primare, sfera, cilindrul, cupa, sau planul, obinnd subiecte i obiecte cu o evident valoare simbolic. Dei asociaz, uneori, i ludicul n actul decoratorului, nu jocul i nici aleatorul nu i sunt proprii. Este o lucid rigoare i rece, nalt fervoare n universul Catedralelor de sticl ale Elenei Tulcan, este o acut dorin de reflectare a totalitii, ca miracol al lumii, n sferele sale Cupole- i opace i transparente, este o evident greutate de simbol n cupele, n potirele sale.
Un profund angajament spiritual a definit artistul decorator i tocmai acest angajament este astzi responsabil de schimbarea de limbaj: trecerea de la sticl la pictur, ntmplat, n aparen, din cauze obiective, are, din punctul nostru de vedere, resorturi adnci, subiective. Elena Tulcan investigheaz pentru pictura sa mozaicul timpuriu bizantin i miniatura armean, surse de maxim importan ale spiritualitii cretine, sondnd n imaginarul medieval dup figurrile celestului.
Uneltele graficianului, linia i punctul, materia preioas a orfevrului, aurul i argintul, se ntlnesc n aceast pictur stranie cu procedeele tipice ale decoratorului: repetiia, alternana ori pluricentrarea motivului, dispersia ori concentrarea, vibraia ori simetria care, realizate n registrul cromatic, reverbereaz multiplu, pn la a sugera accederea n universul Parideisei , indicat de titlul expoziiei. Ridicarea motivului la simbol nu este un simplu artificiu tehnic sau de compoziie, ci o practic artistic prin care Elena Tulcan readuce vechi forme i nelesuri n actualitatea receptrii operei.
Doina Mndru
Mai 2007