Septembrie 2006
Art Gallery of New South Wales, Sydney, prezinta pasionatilor de arta, in premiera pentru Australia, o expozitie ce cuprinde 79 de lucrari realizate de Alberto Giacometti.
Renumit pentru viziunea sa artistica unica, dar si pentru insistenta si energia cu care a cautat ca prin arta sa sa exprime umanitatea in formele sale, Giacometti este alaturi de Picasso si Matisse unul dintre maestrii artei secolului XX.
Cele 35 de sculpturi, 22 de desene si alte 22 de lucrari prezentate acopera cele mai prolifice si intense perioade artistice din viata lui Giacometti : perioada suprarealista, din 1929 pana in 1934 si perioada postbelica, dintre 1947 - 1965, cand artistul incepe sa realizeze sculpturile cu forme prelungi si subtiri pentru care este cunoscut si astazi.
Cele mai multe lucrari selectate pentru expozitie provin din colectia Fundatiei "Marguerite and Aime Maeght", unde se gaseste cea mai importanta parte a lucrarilor lui Giacometii. In 1947 familia Maeght a deschis la Paris o galerie specializata in arta moderna franceza, iar membrii familiei erau avizi colectionari ai lucrarilor lui Giacometti, organizand in anii '50 si '60 mai multe expozitii dedicate acestuia. Colectia Maeght, care include si lucrari Bonnard, Braque, Matisse, Miro, Chagall, Calder, este astazi expusa la Fundatia Maeght Foundation, in Saint-Paul, in partea de sud a Frantei.
Sunt prezentate unele dintre cele mai cunoscute lucrari realizate de Giacometti, inclusiv cele noua sculpturi in bronz care compun seria "Femei din Venetia", dar si ansamblul monumental care era initial destinat montarii in Chase Manhattan Plaza din New York. In afara sculpturilor sunt expuse desene si litografii - portrete, peisaje, naturi moarte, studii - pentru a demonstra legatura stransa dintre desen si sculptura.
La inceputul anilor '20 Giacometti a fost influentat si stimulat de atmosfera artistica efervescenta din cartierul parizian Montparnasse, pe atunci centrul artistic al lumii, unde a avut sansa de a-i intalni pe cei mai importanti artisti ai vremii. La inceputul anilor '30 a facut parte pentru scurt timp din cercurile suprarealiste, dar interesul sau pentru reprezentare si arta figurativa l-a indepartat de acest stil. Avea sa ramana la Paris pentru tot restul vietii, cu exceptia perioadei razboiului, cand s-a refugiat la Geneva, si a calatoriilor in Stampa. In Parisul postbelic Giacometti va continua sa faca parte din lumea artistica, implicandu-se in dezbaterile pasionante ale vremii si fiind prieten cu personalitati precum Picasso, Samuel Beckett, Jean Genet, Jean-Paul Sartre si Simone de Beauvoir. Avea uneori sa colaboreze cu acestia, cum s-a intamplat in 1961, cand a creat un copac din gips pentru decorul piesei lui Samuel Beckett "Asteptandu-l pe Godot".
Stilul lui Giacometti de a reda figura umana era cu adevarat unic, in viziunea sa corpurile ocupand un spatiu mic, vertical, avand ceva de planta prin avantarea in planul superior, reprezentarile sale sunt siluete subtiri si inalte, fragile. In perioada de maturitate artistica Giacometti revine la arta figurativa, bazata pe studiul naturii si vietii. Cu o energie pe care nu o avusese in tinerete, ingemanata cu obsesia, lucreaza fara incetare, solicitandu-si atat modelele cat si propria rezistenta pana dincolo de limite. Fratele sau, Diego, dar si sotia sa Annette au fost nevoiti sa pozeze adesea timp de ore intregi, in fata unui artist dezlantuit si posedat de viziunile sale artistice.
Giacometti a devenit o legenda vie, admirat si invidiat, iar in 1962 castiga Marele Premiu pentru Sculptura la Bienala de la Venetia. Chiar daca inca din anii '50 - '60 au fost organizate numeroase expozitii retrospective la Zurich, Londra sau New York, Giacometti nu parea prea impresionat de propria celebritate, si cu atat mai putin de comenzi, bani sau pretuirea criticilor, fiind dedicat exclusiv artei sale. Avea sa ramana in micul sau atelier de pe strada Hippolyte-Maindron pana la moartea sa in 1966.