De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România - Reclame interbelice şi din perioadaunistă, expuse la Institutul Cultural Român
Joi, 29 aprilie 2010, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38) a avut loc vernisajul expoziţiei De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România. Expoziţia, realizată de Ancuţa-Lăcrimioara Chiş şi Ucu Bodiceanu, profesori la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, cuprinde reproduceri ale unor afişe şi machete publicitare româneşti de la sfârşitul Primului Război Mondial până la căderea regimului comunist.
Întâlnirea dintre luxul interbelic şi utilitatea proletară, „invitaţiuni“ făcute de Bally, Sache sau Mociorniţa la achiziţionarea unor produse şi Ministerul Industriei, Petrolului şi Chimiei care „asigură aprovizionarea“, rime pline de umor şi sloganuri atrăgătoare – “Stomacul când ţi se-ntăreşte,/ Tablete tu le găseşte,/ Şi învaţă din Abecedar,/ Că doar Koprolu-i salutar.“ (Purgativ ideal de ciocolată) şi „Câtă vrajă are marea,/ Tot mai fermecată-i zarea!“ (Şampania, Elixir de bună dispoziţie şi tinereţe) – oferă o perspectivă de excepţie asupra modului în care generaţii diferite au fost ademenite să consume, şi nu doar atât: reclama spune poveşti despre oameni, mentalităţi şi atitudini care, privite peste timp, frapează sau stârnesc melancolia.
Branduri internaţionale versus întreprinderi cu denumiri înflăcărat-cutezătoare fac deliciul celor care îşi supun privirea unei experienţe cu adevărat contrastante: două tipologii artistice şi ideologice, desprinse parcă din două lumi. Şi, totuşi, este vorba despre aceeaşi Românie văzută de-a lungul a şapte decenii prin prisma reclamelor.
Expoziţia va fi deschisă în perioada 29 aprilie – 20 mai 2010. Intrarea publicului este liberă.
Institutul Cultural Roman
Aprilie 2010