In deschiderea expozitiei, care se va aflala dispozitia publicului in perioada 8–29 mai 2017, de martea pana duminica, in intervalul orar 10,00–13,00 si 16,00–20,00, vor sustine alocutiuni Prof. univ. dr. Rudolf Dinu (Directorul Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia), Conf. univ. dr. Zamfir Balan (Directorul adjunct al Muzeului Brailei «Carol I») si Muzeograf Alina–Ruxandra Mircea (Sectia de Arta a Muzeului Brailei «Carol I»).
Reunind lucrarile «venetiene» ale celor trei artisti, expozitia isi propune sa infatiseze ecourile Venetiei in arta romaneasca a secolului XX.Octav Angheluta, Emilia Dumitrescu si Romeo Voinescu s-au numarat printre putinii artisti romani care au avut prilejul de a vizita Italia inainte de «dezghetul» politic si cultural din anii 1964–1971. Picturile si desenele lor, in mare parte aflate astazi in colectia Muzeului Brailei «Carol I», sunt marturii ale incercarii de recuperare a peisajului venetian si a motivelor lagunare in arta romaneasca contemporana din anii ‘60 ai secolului trecut.
Octav Angheluta a cautat sa infatiseze Venetia din unghiuri insolite, reusind sa depaseasca reprezentarile cliseizate si pitorescul facil. «Peisaj din Venetia, seara» si «Piata San Marco» sunt sugestive pentru viziunea artistica a pictorului. Focalizandu-si atentia asupra grupurilor de turisti si nu, asa cum ar fi fost de asteptat, asupra monumentelor care au adus faima Venetiei, «Piata San Marco» surprinde, in statu nascendi, o problema foarte actuala a orasului, care deja incepea sa se faca simtita in preajma anului 1960, anume turismul de masa si urmarile sale asupra spatiului urban.
Un important rol formator l-a avut, pentru Romeo Voinescu, stagiul de specializare efectuat in 1963 la Academia de Arte Frumoase «Pietro Vannucci» din Perugia, perioada care i-a prilejuit, printre altele, intalnirea cu peisajul italian si, in mod deosebit, cu cel venetian. Una dintre picturile realizate atunci, reprezentand celebrul palat Ca’ d’Oro, se numara printre cele mai frumoase omagii aduse vreodata orasului lagunar de un artist roman.
Emuland traditia vedutismului, desenele si grafica Emiliei Dumitrescu surprind o multitudine de aspecte ale Venetiei, de la Piata de Peste la Gradinile Bienalei, de la monumentele celebre la micile cafenele care aglomerau trotuarele. Variate din punct de vedere al subiectelor infatisate, dar unitare ca expresivitate artistica, desenele si grafica Emiliei Dumitrescu alcatuiesc o succinta monografie vizuala a Venetiei anilor ‘60 ai secolului XX.
Organizatorii expozitiei isi doresc sa contribuie la mai buna cunoastere a patrimoniului cultural national in Italia, a calitatii estetice a artei contemporane romanesti, prezentandu-l publicului din celebrul oras istoric italian, urbe vizitata anual de peste 20 de milioane de turisti din intreaga lume.
Mai 2017