Dan Bota – Pictura un vis intrupat
15 ianuarie – 15 februarie 2015, Salile Tancred Banateanu si Acvariu
Muzeul National al Taranului Roman va asteapta joi, 15 ianuarie 2015, ora 17, la Sala Tancred Banateanu, la vernisajul expozitiei Dan Bota – Pictura un vis intrupat.
Intr-o lume isterica, ale carei argumente sunt numarul decibelilor, retorica paroxista a gesturilor si, daca se poate, lovitura decisiva, argumente plasate insiduos inlauntrul unor categorii eroico-propagandistice cum ar fi terapia sociala, democratizarea limbajelor, accesabilitatea mesajelor, nondiscriminarea pe criteriul aptitudinilor si inlocuirea vechilor instrumente cu noile tehnologii, valorile elementare ale artei, acelea care au definit specia, si i-au conturat destinul, cum ar fi creativitatea, functiile imaginarului, meditatia existential-artistica si cercetarea specifica asupra formei, recluziunea in spatiu securizat al atelierului, in evidenta lui simbolistica matriciala, travaliul tenace si manifestarea discreta au devenit capete de acuzare si etape cu o eficienta garantata in ceremonialul lent al sinuciderii publice.
Intr-un asemenea scenariu, sfidand toate adversitatile clipei si urmand cu o fascinatie romantica mirajele unei alte realitati, transmundane si incoruptibile, s-a instalat si pictorul Dan Bota. Asemenea lui Florin Mitroi sau lui Mihai Cizmaru instalati, din pacate, prematur in varsta lor postuma, el traieste retras si cvasianonim, iar din cand in cand, cu o mult mai pregnanta vocatie de luptator decat acestia, iese in spatiul public cu expozitii mereu noi si se angajeaza direct in batalia cu lenea si cu promiscuitatea celor din jur.
Pictor format in cultura traditionala a imaginii, - aceea care se hraneste constant din structurile constituite ale lumii vizibile si care a sistematizat expresia in genuri, adica a identificat imaginea drept peisaj, natura statica, portret, compozitie etc. -, Dan Bota a cautat permanent solutii de evaziune din enunturile preexistente, dar a pastrat continuu distanta optima fata de logica lor elementara. Astfel, pictura lui se manifesta pe un interval larg, cand mai aproape de sursa obiectiva, de modelul in functiune la un moment dat, cand mai aproape de expresia suficienta siesi, de subiectivitatea in plina expansiune, insa mecanismele de reglare a distantei sunt atat de subtil manevrate incat imaginea evita spectaculos atat retorica realului nemijlocit, cat si dezagregarea, fuga in abstractiunea fara memorie, a purei subiectivitati.
Daca, din punct de vedere formal, Dan Bota este un analist voluptos al realului, o constiinta fascinata si sedusa de spectacolul enorm al culorii, un hedonist, pana la urma, care celebreaza frumusetea creatiei pe masura ce o descopera si o ia in posesie, din punct de vedere al angajarii morale si al filosofiei implicite, chipul artistului ia o alta infatisare. Pictura devine o forma necrutatoare de lupta, ea se naste dintr-o evidenta spaima de vid, exuberanta devine simptomul unei mari angoase in fata incremenirii si a mortii, iar pata de culoare se transforma intr-un vehicul al vietii care tinde sa se manifesteze exploziv, ca singura alternativa la neant. Pictand panze mari, suprafete care se substituie realului insusi, Dan Bota incearca o reproiectare a lumii, o reconfigurare a acesteia printr-un scenariu aproape mistic - adica prin mantuirea imaginii brute si prin transsubstantierea culorii. Pavel Susara
Expozitia va putea fi vizitata in Salile Tancred Banateanu si Acvariu, in perioada 15 ianuarie – 15 februarie 2015, de marti pana duminica, intre orele 10 si 18.
Intrarea este libera.
Muzeul Taranului Roman