Profit dublu fata de industria auto
Potrivit unui studiu comandat de Comisia Europeana, industria europeana a creativitatii artistice a avut, în 2006, un profit dublu fata de cel al constructorilor de masini. Aceasta înseamna ca industria culturii a contribuit prin taxe si impozite la cresterea economica a comunitatii europene mai mult decât au facut-o afacerile din domeniul imobiliar, cel alimentar sau decât industria alcoolului.
Sase milioane de angajati care creeaza Studiul facut de o echipa independenta de cercetatori si citat de cotidianul britanic "The Independent" arata ca cetatenii europeni aleg sa lucreze din ce in ce mai mult in domeniul televiziunii, al modei sau in alte sectoare "de nisa". Putini dintre europeni vor sa mai lucreze intr-o fabrica de asamblat automobile. Datele arata ca in domeniul culturii si a tot ce inseamna creatie artistica lucreaza aproape sase milioane de oameni, numar egal cu cel al populatiei active din Grecia si Irlanda laolalta. In timp ce somajul da dureri de cap majoritatii tarilor membre UE, in perioada 2002-2004 inregistrandu-se o scadere considerabila a nivelului de ocupare a fortei de munca, se pare ca domeniul culturii a reprezentat o gura de oxigen pentru piata muncii comunitara. Studiul amintit indica faptul ca sectorul creativ a crescut numarul de angajati cu circa doua procente, fata de anul 2005.
Forta de munca comunitara cu carte
O alta veste buna este ca lucratorii in domeniul creatiei sunt mai flexibili si au o pregatire mai buna decat cei din alte sectoare. Jumatate din angajatii din domeniul creatiei au studii superioare. Per total, doar un sfert din angajatii in alte domenii au terminat o facultate. Incurajator pentru artistii romani care, in general, sunt obligati sa desfasoare si alte activitati pentru a-si completa venitul, lucratorii europeni din domeniul creatiei au standard de viata de doua ori mai ridicat decat al celor care lucreaza in alte sectoare.
Turismul cultural si moda ingrasa bugetul UE
Studiul este desigur o veste buna la sfarsit de an pentru comisarul european al culturii si educatiei, slovacul Jan Figel. "Acest studiu confirma ca domeniul creatiei in general si cultura in particular sunt departe de a fi domenii neimportante in materie de contributie la economia Europei. Sectorul culturii este motorul creativitatii, iar creativitatea este premisa inovatiei in domeniul social si economic", a declarat Figel pentru "The Independent". Studiul comandat de Comisia Europeana a incadrat in domeniul cultura, in afara sectoarelor traditionale - cinematografie, teatru, industria cartii - si presa scrisa, radioul si televiziunea. Domeniul creativ-artistic a inglobat in afara domeniului moda si design de toate felurile, precum si turismul cultural si cel istoric.
Magda CRISAN