Eseurile eretice ofera o perspectiva fenomenologica de sorginte heideggeriana asupra istoriei Europei, incepand, intr-o masura oarecum cronologica, cu vechea Mesopotamie si ajungand pana in perioada europeana moderna.
Din punctul de vedere al lui Patocka, natura este un construct strain, iar istoria, care a inceput ca o cautare a unui sens superior, sfarseste prin a fi un element de consum ce se auto-perpetueaza. Patocka explica modul in care Europa s-a indepartat de mostenirea sa greaca pentru a cauta mai curand puterea decat adevarul, faramitandu-se in subdiviziuni etnice, si apoi felul in care Iluminismul a deplasat Europa de la o orientare etica la una materiala.
Jan Patocka
Jan Patocka (1907-1977) este considerat, datorita contributiilor sale din domeniul fenomenologiei si al filosofiei istoriei, unul dintre cei mai importanti filosofi ai secolului al XX-lea. Printre operele sale se numara: Lumea naturala ca problema filosofica; Introducere în fenomenologia lui Husserl; Aristotel, predecesorii si mostenitorii sai; Corp, comunitate, limba, lume; Platonismul negativ etc.
Are istoria sens? de Jan Patocka
Se vorbeste adesea despre sensul anumitor chestiuni omenesti, despre sensul vietii, al istoriei, al diverselor institutii, despre sensul democratiei etc., fara ca notiunea de sens in sine sa fie definita si fara sa se faca vreo incercare in acest sens – fireste pentru ca, desi, pe de o parte, se simte nevoia de a avea un asemenea concept, pe de alta parte se considera ca este ceva de la sine inteles.
Editura Herald
Iunie 2016