James Sydney Ensor (13 aprilie 1860 - 19 noiembrie 1949) pictor belgian, precursor al expresionismului. Lucrarile sale au ramas celebre pentru universul fantastic si bizar, dar si pentru comentariul social sardonic din compozitii.
Ensor era deja considerat un maestru pana la varsta de 20 de ani. Dupa o perioada adolescentina in care a fost fascinat si influentat de lucrarile lui Rembrandt sau Rubens, Ensor a adoptat ulterior un stil ale carui tuse erau cele folosite de impresionistii francezi.
Cand lucrarile sale au fost respinse la Salonul de la Brussels in 1883, revoltat, Ensor s-a alaturat unui grup de tineri artisti avangardisti, cunoscut sub numele de "Les Vingt" (Cei douazeci). In aceasta perioada incepe sa realizeze compozitii de un fantastic grotesc - schelete, fantome, decoruri sumbre - si in special adopta tema centrala a universului sau artistic - masca, adesea hidoase. Aceasta fascinatie pentru masti isi are originile, se pare, in copilaria artistului, mama lui Ensor avand un mic magazin de suveniruri si maruntisuri, intre care se gaseau si masti de carnaval.
Artistul a provocat un imens scandal in 1888, cu lucrarea "Intrarea lui Hristos in Brussels", compozitie incarcata de masti de carnaval realizate in culori dense si grele. Indignarea a fost atat de mare incat i s-a pus in vedere sa paraseasca grupul Les Vingt, membrii caruia nu mai doreau sa aiba de a face cu asemenea viziuni. Respingerea vehementa nu l-a impiedicat pe Ensor sa continue in aceeasi directie, luptandu-se cu o critica tot mai dura.
Pe masura ce viziunile sale de cosmar erau transpuse pe panza, respingerea era tot mai vehementa, iar Ensor devenea tot mai cinic si mizantrop. In final a disparut din viata publica, zvonindu-se periodic in presa si in cercurile artistice ca ar fi murit. Abia dupa 1900 a inceput din nou sa revina in atentia publicului, triumful maxim fiind in 1929, cand "Intrarea lui Hristos in Brussels" a fost pentru prima data expusa in public. Atunci Regele Albert al Belgiei i-a oferit titlul de baron, dar era deja prea tarziu pentru Ensor, care ajunsese sa dispretuiasca si sa respinga tot ce tinea de lumea artistica, refugiindu-se in creatiile sale.