New York - 20 octombrie 2009: „Credeti-ne pe cuvint: un astfel de eveniment are loc o data la trei secole!” Cu acest argument zdrobitor se incheie cronica de intimpinare prin care saptaminalul new-yorkez Village Voice recomanda premiera americana din aceasta seara a temerarului experiment ENESCU Re-Imagined prezentat de ICR New York la Merkin Concert Hall. Proiectul prelucreaza intr-o inedita cheie jazz citeva dintre cele mai reprezentative si, totodata, subevaluate compozitii ale celui despre care elevul lui, violonistul Yehudi Menuhin, spunea ca „e cel mai mare muzician pe care l-am cunoscut vreodata”.
Proiectul ENESCU Re-Imagined este opera comuna a lui Lucian Ban, pianist si compozitor de origine romana, stabilit la New York, si a renumitului contrabasist de jazz american John Hebert, si porneste de la revelatia lui Ban ca „George Enescu nu e deloc departe de jazz” – de unde si acest surprinzator unghi din care cei doi muzicieni ataca muzica lui Enescu, alaturi de alti sase grei ai jazz-ului mondial: Mat Maneri, Tony Malaby, Joyce Hammann, Taylor Ho Bynum, Gerald Cleaver si, nu in ultimul rind, Badal Roy, legendarul colaborator al lui Miles Davis, John McLaughlin si Yoko Ono.
Desi muzica compozitorului roman este prezenta pe toate marile scene dedicate muzicii clasice, acest proiect reprezinta o prima incercare de reinterpretare si reorchestrare in stilul muzicii jazz si a muzicii contemporane a unor lucrari pentru muzica de camera si pentru orchestra. In plus, faptul ca un asemenea eveniment are loc la New York la exact o luna dupa premiera din cadrul Festivalului George Enescu de la Bucuresti nu face decit sa evoce, o data in plus, strinsa legatura dintre George Enescu si Statele Unite, unde romanul s-a bucurat de o apreciere diferita fata de reputatia lui in Europa: „Am fost teribil de incintat atunci cind America m-a invitat vazind in mine pe Enescu compozitorul si abia apoi, pe violonistul si dirijorul Enescu.”
Dincolo de ineditul experimentului din aceasta seara, mai trebuie spus ca protagonistii lui ENESCU Re-Imagined au luat in vizor nu doar lucrari consacrate (de calibrul Sonatei pentru vioara si pian nr. 3), ci si piese mai putin cunoscute din repertoriul enescian, unele chiar neterminate (cum ar fi Simfonia nr. 4), tocmai din dorinta de a reflecta intr-o cu totul alta lumina complexitatea muzicala a compozitorului roman si de a invita la redescoperirea lui.
Menuhin a spus ca „Enescu n-a fost descoperit in intregime”, de unde si flatanta profetie a aceluiasi: „Secolul XXI va fi secolul Enescu.” Muzicianul Lucian Ban insusi a declarat ca l-a descoperit cu adevarat pe Enescu in America si a avut ideea acestei reinterpretari originale cum nu se poate mai conforma cu demersurile inovatoare ale activitatilor ICRNY, care, la doi ani dupa parteneriatul de succes cu Ban la Suita de Jazz Romano-Americana, a facut posibil si evenimentul din aceasta seara.
ENESCU Re-Imagined intra in seria de proiecte dedicate promovarii muzicii romanesti si de concerte organizate de ICRNY la Merkin Concert Hall, una dintre cele mai prestigioase sali din Manhattan, a carei programare functioneaza ca o platforma internationala de lansare pentru muzicieni, repertoriul sau fiind urmarit de 60.000 de spectatori anual. Revista Time Out New York plaseaza concertul de asta-seara in Top 5 al evenimentelor muzicale de neratat in aceasta saptamina.
Institutul Cultural Roman din New York
20 octombrie 2009