Daca in general romanele ajung sa fie transpuse pe marele sau micul ecran, cu mai mult sau mai putin succes, in acest caz scriitorul francez Nicols d’Estienne d’Orves a ales calea inversa, mai rar intalnita, oferind publicului un roman adaptat dupa filmul “Eiffel” regizat de Martin Bourboulon, o biografie cinematografica incantatoare. Cei care l-au vazut si cei care si-ar dori sa stie mai multe despre Gustave Eiffel pot sa aleaga acum, in locul unei biografii conventionale si poate plicticoase, una romantata, dar care in egala masura nu doar ofera un Gustave Eiffel complex, complicat si viu, dar reuseste si o fresca istorica pasionanta. Pentru multi dintre conationalii sai Eiffel era pana sa inceapa noul proiect un anonim, unul din acei ingineri respectati si necunoscuti marelui public, insa din 1886 incepe sa proiecteze o veritabila nebunie, in raspar cu tot ceea ce insemnase pana atunci Parisul si prin extensie Franta, un monument din metal, de dimensiuni ce pareau imposibile si care, cel putin la prima vedere, era intr-o perfecta incongruenta cu toate celelalte repere ale metropolei.
In paginile romanului Eiffel se lupta cu neincrederea celor din jur, problemele financiare, mai tarziu atacurile in presa, dar merge mai departe in constructia colosului din parcul Champ-de-Mars, increzator ca aceasta este singura solutie corecta pentru monumentul dedicat Expozitiei Universale. Are nevoie de fonduri uriase, materiale de calitate, otet, atat de mult otel, muncitori dedicati, sefi de echipa in care sa aiba incredere, protectia si sprijinul autoritatilor. Si in tot acest timp, cand revine din nou si din nou asupra schitelor sale cu insistenta maniacala a celui care stie ca e la un pas de unica solutie corecta, Gustave Eiffel nu se poate gandi decat la Adrienne, marea sa iubire, care il va ajuta intr-un fel nesperat sa isi termine opera vietii.
Nicolas d’Estienne d’Orves, Eiffel, editura Trei, 2022