Din 1990 incoace, la Radiodifuziunea Romana mocnesc conflictele, reaprinzandu-se din cand in cand cu flacari marunte sau intr-o valvataie. Din orice parte a esichierului politic ar veni conducatorii Societatii Romane de Radiodifuziune (SRR), ei nu reusesc, firesc, sa-i impace niciodata pe toti angajatii si colaboratorii institutiei. Dar motivele nu sunt numai politice. Unele tin de inlocuirea unei echipe cu una fidela noului sef, altele de incompetenta, de invidie, de lipsa de profesionalism. Recent, la un avizier al SRR am gasit o samanta de scandal, pe care era si pacat ca un reporter sa nu o ia in seama. "Este total ilegal" Scandalul cu pricina este rezumat intr-un afis cu titlul "Concursuri la Radio Romania Cultural", avand urmatorul mesaj: "Dragi colegi,/ Daca ati crezut ca s-a schimbat ceva in modalitatea de organizare si sustinere a concursurilor sub actuala conducere a SRR, v-ati inselat! Aceleasi metode ale "regimului" Seuleanu se regasesc si in "noua" desfasurare a lor. Organigrama SRR este ilegala si nefunctionala. La RRC este o totala ambiguitate. Postul este impartit in cinci "sectii": Actualitate culturala, Literatura, Arte, Stiinta, Educatie-Invatamant, ce urmeaza a fi conduse de doi redactori-sefi adjuncti. Care sunt "sectiile" de care ar urma sa raspunda unul dintre redactorii-sefi adjuncti, care - celalalt? Ce cuprinde fisa postului pentru fiecare redactor-sef adjunct? Nu se stie! Mai mult: pentru ocuparea ambelor posturi, proiectul managerial are aceeasi tema: Coordonarea activitatii sectiilor Actualitate culturala, Literatura, Arte, Stiinta si Educatie-Invatamant in cadrul postului Radio Romania Cultural. Structurarea emisiunilor postului RR Cultural. Ca si cum, la sfarsitul concursului, ar fi admis doar un singur candidat, pentru un singur post. Dar stupefactia este si mai mare cand iti pui intrebarea: De ce nu sustine mai intai examenul de redactor-sef al postului Radio Romania Cultural? Ei bine, pentru ca - cititi bine! - directorul actual al RRC trece automat pe postul de redactor-sef. Este total ilegal, pentru ca postul de director s-a desfiintat, conform "organigramei". Este inca o dovada a incompetentei si necinstei actualei conduceri a SRR! Si a RRC! Initiativa Profesionala Radio Romania respinge asemenea practici si cere anularea "noii" organigrame si, prin urmare, a concursurilor." "Cantec de adormit Mitzura" Am inceput investigatiile prin SRR, in cercuri concentrice, de la unii redactori si pana la unii directori, afland ca nu a reactionat nimeni din conducerea SRR la acuzatiile Initiativei Profesionale Radio Romania. Tot umbland de colo-colo, am dat si de un proces-verbal, incheiat la 23 ianuarie, cu ocazia concursului pentru ocuparea postului de redactor-sef la Directia Comunicare si Marketing - Publicatii Radio. Nu intereseaza aici cine a castigat concursul. Interesanta este prezenta in comisia de examinare a dnei Mitzura Arghezi, care, dupa cum se vede din sedintele televizate ale PRM, a luat la propriu o poezie a ilustrului sau tata, "Cantec de adormit Mitzura". Ma rog, nu e vina conducerii SRR ca PRM i-a trimis-o plocon pe dna Arghezi in Consiliul de Administratie, dar nici nu era obligatoriu sa fie numita intr-o comisie care examina concurenti cu performante culturale, unii chiar cu carti publicate. Numai pentru ca e eroina unui cantec de leagan? Oricum, se vede ca afisul de la avizierul SRL nu este o simpla toana a unor nemultumiti, ci dezvaluie unele fapte reprobabile petrecute in SRR. Productia Editurii "Casa Radio" a fost sistata Printre altii, am stat de vorba cu dl director Sebastian Sarca, directorul Editurii "Casa Radio", unul dintre cei mai nemultumiti de unele aspecte din activitatea SRR. Domnia sa se confeseaza: "Printr-o decizie a Comitetului Director a fost sistata productia Editurii "Casa Radio" pana la epuizarea stocurilor existente in magaziile SRR. Inainte de a fi luata aceasta hotarare, a fost efectuata o analiza a stocurilor, din care a rezultat faptul ca acestea vizeaza lucrari precum "Istoria Societatii Romane de Radiodifuziune", "Bibliografie radiofonica romaneasca", antologiile de texte din Arhiva SRR, care reprezinta instrumente de lucru, necesare realizatorilor si specialistilor in mass-media, fiind potrivite totodata pentru imaginea SRR, sau comenzi ale fostului presedinte al SRR, Dragos Seuleanu, catre alte edituri, in vreme ce produsele Editurii "Casa Radio" se vand in ritmul pietei romanesti si al stradaniilor colectivului de distributie. Cu toate acestea, sumele alocate prin buget au fost respectate, iar cele recuperate se aflau intr-un proces normal de recuperare, in conditiile in care vindem doar o jumatate din tiraje, cealalta fiind destinata, prin deciziile altora, imaginii SRR. Mai tin sa mentionez ca planurile editoriale anuale validate de Consiliul Editorial erau amendate de coordonatorul proiectelor editoriale, Dragos Seuleanu, care ne impunea sa editam in cadrul acelorasi bugete aprobate, fara suplimentari din fondurile imaginii SRR, alte lucrari care dislocau inevitabil din planul editorial de succes imediat la public. Aceste produse editoriale erau comandate in tiraje duble (2.000 de exemplare) decat cele pe care le practica Editura "Casa Radio" si incarca si acum magaziile, evidentele contabile si viata noastra redactionala, pentru ca sunt luate in mod arbitrar drept reper al ineficientei". "Casa Radio", o intreprindere rentabila Dl Sarca mai spune: "In realitate, Editura "Casa Radio", care s-a impus in opt ani pe piata editoriala, nu este numai o imagine de marca a Radioului public national, ci si o intreprindere rentabila, care aduce venituri, nu numai cheltuieste, si are dreptul sa-si reinvesteasca sumele rezultate din vanzare in alte proiecte editoriale, consonante cu cerintele SRR si ale publicului de toate varstele. Aceste afirmatii se bazeaza in mod concret pe aprecierile specialistilor, ale publicului larg interesat de produsele editoriale, pe diplomele, premiile si titlurile castigate la Targurile de carte nationale, judetene si internationale. Toate lucrarile din anul 2004, in regim de un produs pe saptamana, au fost realizate fara calculatoarele necesare si performante, cu cinci redactori si un editor multimedia. Ba chiar unul dintre colegi si-a adus calculatorul de acasa pentru a masteriza CD-urile muzicale! Pot afirma, fara sa ma insel, ca nu exista in Romania sau in lume editura de rang mediu, cum suntem noi deocamdata, care sa performeze cu un personal atat de restrans. Am avea nevoie de inca doi redactori pentru editare de carte sonora si muzicala". Fonoteca Jilava, in pericol Dl director continua, pe un ton amar: "A doua mare componenta si la fel de importanta vizeaza serviciile de marketing, distributie, vanzare, publicitate si lansari - evenimente pe care le-am asigurat cu acelasi personal, la care se adaugau cei cinci membri ai colectivului de distributie-vanzari. Acest colectiv, care ar trebui sa fie parte componenta a Editurii "Casa Radio", deoarece asa se practica in toata lumea editoriala, chiar si la marile edituri ale Radio France si RAI, a avut parte de o libertate absoluta, nesupravegheata si necontrolata de nimeni, pana in anul 2004, cand, luandu-i in subordine, am impus cresterea numarului de distribuitori de la 68 la 178. La ora actuala, printr-o decizie gresita sau intentionata, acest colectiv a fost trecut in subordinea Directiei Comerciale, care nu-i poate furniza strategii de piata sau alte informatii necesare vanzarii, deoarece nu are asemenea preocupari, in conditiile in care acest colectiv nu vinde decat produsele Editurii "Casa Radio". Ultimele aspecte privesc lipsa spatiului de depozitare si de crestere, conform legislatiei Arhivelor Nationale, pentru Arhivele Scrise si Sonore ale SRR. Aceasta problema era acuta in anul 1996, cand am preluat Directia Patrimoniu; la ora actuala a devenit grava, deoarece documente importante, texte de teatru radiofonic sau benzi zac pe podele intr-o ordine precara si sub un acoperis prin care ploua, la Fonoteca Jilava, acoperite cu folie de plastic. Toate aceste valori reprezinta nu numai cultura radiofonica, ci si cultura nationala". Conducerea SRR se apara Dl Sebastian Sarca a intrat in conflict deschis cu conducerea, de fapt cu dna Maria Toghina, presedinte-director general al SRR, refuzand sa se supuna deciziei Consiliului de Administratie din data de 28 septembrie 2005, prin care s-a aprobat scoaterea la concurs a posturilor de conducere din cadrul SRR, cerand sa se pastreze vechea organigrama. Ca atare, nu s-a prezentat la concurs si a intentat proces SRR. Dar sa lasam justitia sa-si spuna cuvantul! Dupa toate cele aflate mai sus, am intrebat-o si pe dna Maria Toghina cum le vede dansa. Evident, are cu totul alte puncte de vedere decat ale nemultumitilor din SRR. Dna Toghina se apara de toate acuzatiile aduse: "Toate concursurile au fost afisate la avizier conform legii, iar pentru aceste posturi s-au inscris la concurs doar persoanele interesate. Nimeni si nimic nu-i poate bara drumul unei persoane de a participa la concurs, daca indeplineste conditiile de participare din anunt. Tot asa, nimeni nu poate fi silit sa se inscrie la un concurs impotriva vointei sale. Drept urmare, nu se pune problema ca "directorii sunt pusi sa sustina concursul de redactor-sef". De exemplu, Directia Editura "Casa Radio" (director Sebastian Sarca) si Redactia Revista "Universul Radio" (redactor Silviu Trusca) au fost comasate, prin hotarare a Consiliului de Administratie, intr-o singura structura numita Revista Publicatii Radio, avand in componenta: colectiv Editura "Casa Radio" si colectiv Revista "Universul Radio". In SRR, functia de director si cea de redactor-sef sunt echivalente atat ca nivel de ierarhizare, cat si ca limite de salarizare. Drept urmare, fiecare din cei doi, Sebastian Sarca si Silviu Trusca, se considera indreptatit sa fie numit la conducerea noii redactii. Concursul putea rezolva aceasta dilema, dar, din pacate, dl Sebastian Sarca nu a participat la concurs. Apoi, decizia anularii evaluarilor manageriale, de care se plang unii, a fost o decizie a Consiliului de Administratie. Nu a fost o hotarare unilaterala a presedintelui-director general". Dna Maria Toghina lamureste si situatia sustinerii concursurilor pe posturi de redactor-sef de catre directori, pe aceeasi structura organizatorica pe care directorii au condus-o: "Nu se sustin concursuri pentru aceeasi structura organizatorica, ci, asa cum am mai mentionat, concursurile se sustin doar daca atributiile postului respectiv, precum si structura postului au fost modificate. Exista insa cazuri in care directorii vor fi direct numiti in functia de redactor-sef, atunci cand structura organizatorica din subordine nu se modifica. Exemple: postul Radio Romania Cultural, postul Radio Romania Muzical, studiourile regionale Cluj, Constanta, Craiova, Targu Mures, Resita". Cat priveste Fonoteca de Aur, raspunsul dnei Toghina este acesta: "La fonoteca de la Jilava au existat unele probleme cu infiltratiile de apa, in timpul inundatiilor din aceasta toamna, dar acest lucru nu a afectat in nici un fel benzile depozitate acolo. In plus, acestea sunt tinute in locuri special amenajate si nicidecum pe podea, acoperite cu folii de plastic". Aceasta ancheta se poate prelungi la nesfarsit, fiindca, dupa ce am primit raspunsurile conducerii SRR, au aparut alte dezvaluiri, cum ar fi proasta inventariere a inregistrarilor din Fonoteca de Aur. Pe de alta parte, prin comasarea Editurii "Casa Radio" cu o revista, dl Sebastian Sarca este clar nedreptatit, domnia sa fiind ctitorul acestei edituri exceptionale. Dar exista si o comisie parlamentara care se ocupa - sau ar trebui sa se ocupe - de bunul mers al SRR si care ar trebui sa lamureasca toate problemele de mai sus.Un articol de Adrian Bucurescu