Thomas Couperthwaite Eakins (25 iulie 1844 - 25 iunie 1916) pictor realist, fotograf, profesor.
A fost pasionat de nenumarate subiecte si discipline, fiecare influentandu-i intr-o anumita masura lucrarile. Pasionat de anatomie, asista la diverse prelegeri, operatii si disectii la scolile medicale locale, in paralel cu studiile la Academia de Arte Frumoase din Pennsylvania. De altfel, medicii si profesorii vor fi personaje adesea intalnite in compozitiile sale. Era fascinat de perspectiva, optica si fotografie, folosind studiile de perspectiva pentru a alege culorile si liniile potrivite. Un cunoscut meloman, a pictat adesea concerte, repetitii si muzicieni celebri.
Eakins s-a nascut in Philadelphia, unde isi va petrece de altfel cea mai mare parte a vietii. Intre 1866 - 1870 studiaza la Paris pentru a-si continua cursurile de arta. Este admis la prestigioasa Ecole des Beaux-Arts iar din 29 octombrie 1866 lucreaza in atelierul lui Gerome. Este atras de meticulozitatea cu care desena profesorul sau, precum si de atentia cu care se documenta acesta pentru lucrarile sale orientale si istorice. Respinge preocuparea scolii franceze pentru subiectele clasice, si in scurt timp, desi relatiile cu Gerome erau in continuare foarte bune, Eakins incepe sa lucreze tot mai mult pe cont propriu. Din 1869 incepe sa lucreze in atelierul lui Leon Bonnat, fiind atras de stilul acestuia. Pleaca in Spania, unde descopera creatiile semnate de Velasquez si Jose de Ribera, care il vor influenta decisiv.
Chiar daca astazi Eakins este considerat unul dintre cei mai mari pictori americani ai secolului XIX, in epoca sa lucrarile sale nu s-au bucurat deloc de succes, foarte putine gasindu-si locul in colectii de stat sau particulare, la preturi modice. Pe atunci publicul prefera lucrarile in culori vii semnate de artisti precum William Bouguereau sau Alexander Cabanel in locul realismului adesea cenusiu al lui Eakins. Acesta avea de altfel sa socheze in 1875 prin lucrarea "The Gross Clinic", ce prezenta cu un realism puternic o operatie, ceea ce a revoltat publicul si criticii. Foarte putini au apreciat curajul artistului, si inca mai putini s-au grabit sa il apere de atacurile pictorilor "academici".
Cu toate acestea din 1876 Eakins a inceput sa predea la Academia Pennsylvania, fiind preocupat mai ales de fundamentele desenului, alegand ca modele nuduri. In 1886 starneste un adevarat scandal si este nevoit sa demisioneze, dupa ce permisese unui grup de studenti de ambele sexe sa foloseasca acelasi model nud. Recunoasterea avea sa fie postuma, in 1917 avand loc o expozitie comemorativa la Muzeul de Arta Metropolitan. Unul dintre cei mai importanti pictori realisti ai secolului XIX, preocupat de studiul figurii umane, Eakins a inceput sa revina in atentia iubitorilor artei la inceputul secolului XX, creatiile sale fiind reevaluate.