Ceea ce nu inseamna, dupa cum isi aminteste autorul, ca acelasi Edouard Manet nu putea sa isi piarda cumpatul si sa reactioneze agresiv, spre stupoarea celor care credeau ca il cunosc asa bine. Daca alti artisti plastici ai vremii erau deja un nume comun cand venea vorba de scandaluri (Utrillo era deja arhicunoscut atat localnicilor, cat si carciumarilor sau politistilor) si Manet a avut momentele sale in care furia l-a dus in directii pana atunci necunoscute. Prin 1970 criticul Louis Edmond Duranty nu a fost tocmai incantat de doua lucrari ale lui Manet, Cristos cu ingerii si Filosoful, ceea ce la prima vedere nu era ceva grav.
Nu ar fi fost prima oara cand criticii nu il vad pe Manet cu ochi buni, si nici nu se putea spune ca Duranty era unul dintre adversarii artistului. Si totul Manet l-a intalnit pe Duranty intr-o cafenea pe nume Guerbois, pe atunci foarte in voga, si repede l-a palmuit cu furie, in fata martorilor stupefiati. Sigur ca pentru doi oameni de onoare cutumele vremii cereau ca totul sa se termine cu un duel, asa ca in scurta vreme criticul si pictorul s-au intalnit, alegand ca arma spada. Iar Emile Zola a fost secondant pentru Manet. Rezultatul insa nu a fost dramatic ci mai curand ridicol (din fericire).
Oricat de furiosi ar fi fost cei doi niciunul nu era un maestru spadasin, iar entuziasmul nu poate tine loc de indemanare. Cand dupa o scurta lupta criticul a fost ranit superficial la piept cei doi au decis ca intreaga poveste a ajuns prea departe, iar onoarea a fost salvata. Doar ca apoi cei prezenti nu s-au putut abtine sa nu izbucneasca in ras. Cele doua spade, mult prea fragile pentru furia duelistilor, fusesera lovite una de alta cu atata putere incat se strambasera si rasucisera pana au devenit mai curand doua tirbusoane strambe decat doua arme elegante si temute. Probabil ca acesta a fost unul dintre motivele pentru care mai tarziu Manet a evitat mai tarziu din principiu orice confruntare similara.
Foto: wikipedia.org, wikiart.org