' Noile paradigme ale secolului 21 impun o abordare inedita, adaptata la tehnologia de varf, a relatiei dintre Divin si individul uman. ' Doua motive justifica demersul: tendinta tehnologizanta a educatiei tinerilor si criza de modele in societatea contemporana. ' Studiile academice vor fi nevoite sa faca loc acestei tematici pentru ca ofensiva cyber-religiilor e parte din procesul general de globalizare in universul comunicational.Proliferarea religiilor emergente in
spatiul virtual poate sa socheze: exista peste un milion de site-uri religioase astazi pe Web. Majoritatea celor care folosesc calculatorul si Internet-ul pe plan global pentru acest domeniu au pregatire superioara, sunt vorbitori de limba engleza si sunt euroamericani, dar si Asia vine puternic din urma. Tarile sarace si suprapopulate se mentin in limitele religiilor traditionale tocmai din cauza deficitului tehnologic local. Dar Internetul se apropie vertiginos si de aceste populatii.Suna alarma pentru religiile traditionaleInca din anul 1989, Umberto Eco,
in "Pendulul lui Foucault", in stilul sau caracteristic, atragea atentia asupra frecventei inimaginabile a grupurilor oculte si diabolice (cum li se spunea in carte) care propuneau publicarea editoriala a fantasmelor lor. Nu vorbim aici doar de erezii moderne, ci de un fenomen social mult mai profund.
In fond, oricine poate constata faptul ca nimic original nu exista in miscarile eretice. Ereziile sunt simple reinterpretari de texte sacre. Aberatia consta in a-ti da viata pentru ele sau a o lua pe a altora in numele lor. In acest plan, lucrurile stau diferit in lumea virtuala: cel putin deocamdata crimele motivate de erezii lipsesc! Alarma pentru religiile traditionale, ortodoxia in cazul nostru, trebuie sa sune cu mult mai mare putere decat clopotul din Rameti. Aceasta pentru ca mesajul noilor sirene ale credintei e foarte clar si zgomotos: "Traditia e ceva ce trebuie depasit!". Bineinteles ca Internetul este folosit intens si de toate fortele spirituale traditionale, de toate Bisericile si cultele. Campioane sunt Biserca Catolica, Hasidismul evreiesc, Islamul, dar foarte active se dovedesc si scolile Budiste care au creat adevarate comunitati cibernetice (Cyber-Sangha).Pentru o mai buna intelegere a fenomenului de catre specialisti si teologi e necesara, insa, "o imersiune" in realitatea concreta a lumilor spirituale virtuale.Cand a inceput totul?La aceasta ora, oricine poate gasi pe Internet resurse pentru religii comparate, studii biblice, cercetari privind Coranul, Talmudul, Torah, initieri in ortodoxie, catolicism, iudaism, islam, universul hindus, chinez, tibetan sau japonez. Alaturi de aceste imense resurse de studiu al religiilor : in fond, lucruri care tin de o formatie cultivata a unui om bine informat, academic sau autodidact -: prolifereaza puzderia de expresii ale postmodernismului religios.
Radacinile fenomenului se gasesc in anii ‘60, cand contestarea sociala a miscarii hippy, combinata cu cresterea culturii psihedelice pe fondul cosmarului vietnamez, se dezvolta in paralel cu cercetarile ce vor duce la actualul rol al computerului personal. Pionierii acelei perioade sunt azi dictatorii cyber-spatiului. Bill Gates, cel care a gasit calea spre un Dumnezeu scientolog, John Perry Barlow, autor al "declaratiei de independenta a cyber-spatiului" si al "economiei ideilor", si Mitch Kapor, fost profesor de Meditatie Transcendentala, azi budist practicant, toti sunt lideri ai miscarii civile a drepturilor in cyber-spatiu. Ei si emulii lor au combinat un anumit tip de activism umanitar cu ingrijorarile de ordin spiritual si cu viziunea asupra uriaselor posibilitati ale lumii cibernetice. Au sadit, practic, radacinile sacralizarii cyber-spatiului.
Dupa anul 2000 au iesit in evidenta in mod proeminent asa-numitele site-uri tehno-pagane, demonstrand interesul tot mai ridicat pentru religii precrestine. Daca in anii ‘70, studiile lui Claude Levi Strauss erau accesibile in limita tirajelor lor, azi milioane de oameni acceseaza si sacralizeaza prin forumuri astfel de locatii. Mark Pesce, creatorul Limbajului realitatii modelate virtuale, a instalat o "Zona-cerc Zero" pe internet ce include ritualurile samanice. In mod similar, calugari tibetani de la Namgyal Institute din Ithaca, New York, si-au consacrat un spatiu cibernetic specific, conform lui Michel Bauwens. Mark Pesce sustine ca cyber-spatiul contine o serie de spatii "patogenice" ostile mentalului nostru, motiv pentru care trebuie create spatii "vivogenice" ca o contrapondere la agresiunea celor dintai. Acesta e si motivul pentru care meditatiile experimentale de tip pagan prin cyber-ritualuri colective se inmultesc. Nu va trece mult pana cand acest gen de experimente virtuale va cuceri si multi tineri romani din mediile urbane mari. In lumea virtuala anglofona dezbaterile sunt centrate pe transmisiile de energii spirituale, prin "TechnoSpirit-L", coordonatoare de Prana. si Taoismul chinez e bine reprezentat, iar site-urile Feng Shui sunt foarte cautate. Cartea lui Douglas Rushkoff, "Cyberia" a subliniat fuziunea dintre Internet si psihedelia promovata prin muzica tanara in varianta techno-muzica extatica, halucinogenica in mentalul colectiv prin cyber-spatiu. Terence McKenna a scris multe carti despre dorinta de o noua alianta dintre natura si tehnologie, uniune mediata virtual si numita "Revenirea Arhaica".Nu-i de gluma!Vedem, deci, ca viata spirituala in cyber-spatiu e activa, extrem de dinamica si cu posibilitati de dezvoltare uluitoare. Cyber-religia convietuieste in virtual si in eter cu radio-fascismul, cyber-marxismul, TV-feminismul, multiculturalismul virtual sau cyber-matrimonialul haotic. In consecinta, alarma pentru bisericile traditionale e mai serioasa decat pare la prima vedere. si asta nu e tot. Astazi, Internetul a devenit un templu, o biserica, o sinagoga, o hagie, toate acestea simultan. Dar chiar si privilegiul de a fi "prima biserica din cyber-spatiu" este obiect de disputa. Mai multe site-uri isi aroga intaietatea. Intre ele, "GodWeb", care iti aduce in casa crestinismul si alte religii globale on-line, tot timpul. "Nu doar ca pe Dumnezeu il gasesti pe Web, Dumnezeu este insusi Web-ul: el e conexiunea care leaga totul, toate lucrurile in Rai si pe pamant", spune administratorul site-ului pornit in 1994, Charles Henderson. "Daca Dumnezeu e pretutindeni, El este mai mult ca oriunde, aici, pe Internet", suna mesajul. Site-ul gazduieste si o scoala biblica on-line, publiciteaza orice carte cu subiect religios (din lumea anglofona), promoveaza muzica de cult si opere de arta moderna, totul prin tehnologia de ultima ora.O alta pretentie de prioritate e emisa de "FCOC" : First Church of the Cyberspace : fondata la Gainesville de catre reverenzii Ben Pollack, David Burdette si Jeff Mercer, ca ONG in Florida. Printre scopurile declarate figureaza si "stabilirea validitatii si legitimitatii activitatilor religioase complexe in cyber-spatiu". Fondatorii oficiaza numeroase casatorii virtuale care, sustin ei, dureaza in timp.Tot in mediul anglofon, multe site-uri oficiale, guvernamentale sau secrete sunt sparte de Hackeri care lasa in urma mesaje mesianice, armaghedonice sau apocaliptice. Din aceasta prespectiva, hackerii sunt ingerii cazuti ai cyber-religiei, oameni pentru care orice provocare virtuala este o chestiune de onoare profesionala.Islamul ciberneticPe de alta parte, Islamul este abundent reprezentat concomitent cu cresterea ostilitatii si isteriei euroatlantice impotriva zonelor mahomedane. Semnificative sunt site-urile radicalizate, intre care se evidentiaza Al Battar, site-ul Al Qaeda. Orice mesaj cu finalitate terorista promovata de aceste locatii virtuale abunda in justificarea cu citate din Coran si de referiri la istoria fondatorilor religiei mahomedane. Denumirea site-ului Al Battar vine de la numele sabiei lui Mahomed folosite in masacrarea unor triburi evreiesti dupa anul 622 si care purta inscriptia in araba cu numele lui David, Solomon, Moise, Aaron, Joshua, Zaharia, Ioan, Iisus si Mahomed (azi, la muzeul Topkapi, Istanbul). Conform miscarii mujahedine, "orice actiune impotriva cruciatilor iudeo-americani este vointa Domnului" : a lui Allah : chiar daca vorbim de decapitari de ostatici in direct pe Internet. socul psihologic prin cyber-spatiu este imens si covarsitor, fapt ce-l face pe Jason Burke de la "The Guardian" sa il califice pe Osama bin Laden drept "unul dintre cei mai mari maestri ai propagandei mediatice din istorie".Internetul este de mare ajutor si acelor religii moderne care sufera aspre persecutii, pana la lichidarea fizica a adeptilor. Miscarea religioasa Falun Gong din China este exemplul cel mai cyber-mediatizat.Si pe Internet se face "misto"Tot din campul nelimitat al cyber-spatiului nu lipsesc nici glumele elaborate ca, de pilda, "Dictionarul on-line al Diavolului", de Ambrose Bierce, cu definitii alocate integral termenilor din lumea virtuala. Toti termenii profesionali sunt luati in raspar: "@ : un animal arboricol care-si face casa in e-mail-uri"; "Altavista.com : lumea de jos, resedinta URL, locul de unde moartea se adreseaza vietii, hades"; "Future : perioada de timp in care mailbox-ul nostru e plin, femeile din cyber-spatiu sunt adevarate, iar fericirea noastra e sigura"; "Gates, Bill : una dintre lamentabilele greseli ale Creatorului, dupa ce a vazut cum Dumnezeu a facut Hard-ul omului, el a propus sa-i faca Soft-ul". Dincolo de glume, Hojsgaard arata cele trei dimensiuni analitice ale cyber-spatiului exprimate in religii pe Internet: medierea : comunicare virtuala; continutul : translatia de la traditia religioasa la cyber-cultura; organizarea : sistem complet neinstitutionalizat. Procesul genereaza entitati virtuale ca "virus.lucifer.com", patronat de "sfantul" Charles Darwin, ca filosofie neo-cibernetica a secolului 21. Sau Dogchurch, unde "poti sa-ti aduci Dogma, cu conditia sa nu muste".Studenti la cyber-religie? Nimic mai simplu!In principiu, vedem cat de scurt a fost drumul de la perceptia avansului tehnologic la concretizarea profitului spiritual. Intuim cat de usor va prinde la viitoarele generatii, consumizate mental de pe acum. In ciuda respingerii traditiilor statornice din lumea reala, cyber-religia se loveste de aceleasi intrebari existentiale: fondare, mituri, etica, ritual si sens. Distinctia dintre religie si stiinta/tehnologie se subtiaza sensibil.
Astazi, Internetul suplineste cel putin doua calitati esentiale atribuite lui Dumnezeu: imaterialitatea : totul se petrece in plan virtual unde imaginarul este suveran; ubicuitatea : cand, in sfarsit, aceeasi idee, oricat de socanta, se poate regasi simultan, pretutindeni in lume. In acest plan persecutiile se apropie de zero, in timp ce propaganda atinge cote maxime. Nimeni nu va arde pe rug un personal computer. Absenta legislatiei limitative stimuleaza orice ambitie "de Sus revelata", orice aberatie si orice nebunie. Am, insa, convingerea ca cyber-religia va deveni foarte curand un obiect de studiu in numeroase universitati, cu toate consecintele: infiintare de catedre, specializari de profesori, teze, masterate sau doctorate.Oricine poate constata faptul ca cyber-spatiul spiritual nu doar ca exista, si nu e doar un simplu mediu, ci este un spatiu extrem de concret, un mediu digital plin de viata si inteligenta.Spus la nivel ironic, constatam ca Internetul a fost inventat ca sa-ti demonstreze ca este inutil sa mai inventezi ceva.