Matthew Skelton, Endymion Spring, traducere de Cristina Jinga, Editura Corint Junior, 512 pagini
Mai putin pentru el, descoperitorul cartii. Este vorba de un volum legendar, ascuns cu sute de ani inainte de un ucenic al lui Johann Gutenberg, pe nume Endymion Spring. Cartea, facuta din aripile unui dragon, e asemenea cartii de nisip a lui Borges: infinita, oferind o cunoastere infinita, si in acelasi timp periculoasa. Endymion o furase de la Johann Fust, un ins despre care se spunea ca isi vaduse sufletul diavolului (insul, cu o existenta atestata, a stat la originea legendei despre Faust).
Acestea sunt cele doua planuri (medieval si contemporan) ale best-sellerului „Endymion Spring”, roman fantasy aparut anul trecut in original si tradus repede la noi.
Nu este o capodopera a genului, dar e o carte frumoasa,cu o poveste bine construita, cu cateva mistere bine insurubate in poveste si cu personaje dragute.
Am ales-o pentru a spune vreo doua lucruri despre moda cartilor fantasy. Aceasta moda indica o infantilizare puternica pe piata cartilor. Nu e vorba de infantilizare materialelor din care sunt confectionate aceste fictiuni (la urma urmei, detectivul dur si pistolarul neinfricat, personaje-cliseu ale genurilor policier si western, nu sunt mai putin infantili decat niste kinderi care se joaca prinselea cu zanele).
E vorba de infantilizarea indusa cititorilor. Aceasta infantilizare este de fapt adevarata marfa vanduta de cartile fantasy.
Avem nevoie de fictiuni compensatoare si le cautam in literatura. O anumita moda pe piata cartilor indica nevoile pe care incercam sa le compensam. De exemplu, suveranitatea thrillerelor, care si-au impus viteza de fast-forward si doza de adrenalina inclusiv asupra literaturii „serioase”, se explica prin monotonia exasperanta, ultracliseizata, a vietii cotidiene.
Literatura fantasy are legatura nu cu ritmul, ci cu valorile vietii.
Viata este tulbure, valorile sunt amestecate si confuze. Fantasy-urile ofera o lume cu valori clare, bine puse in lumina, un regim fictional linistitor ca o suzeta.
Cumparam literatura fantasy pentru ca ne extrage nu din decorul realitatii noastre, ci din valorile acestei realitati.