La Festivalul International Astra Film de la Sibiu, documentarul Vampirul decazut al lui Florin Iepan a spus povestea unuia dintre marii excentrici ai Hollywoodului, actorul Bela Lugosi. Proiectia Vampirului decazut al lui Florin Iepan (foto stinga) din cadrul Astra Film Festival poate parea oarecum atipica. In primul rind, pentru ca este vorba despre un film gindit si realizat pentru televiziune, lucru care atrage dupa sine o abordare diferita fata de documentarele revendicate de antropologia vizuala, specifice acestui festival. Chiar daca biografia lui Bela Lugosi - actorul care a creat legenda lui Dracula in versiune hollywoodiana - propusa de Florin Iepan difera in mod clar de majoritatea celorlaltor filme prezentate la Astra, proiectia documentarului in premiera mondiala a fost o surpriza cit se poate de placuta.
Avind un aer de BBC, dupa cum spuneau citiva spectatori, Vampirul decazut aplica asumat si profesionist regulile unui documentar ca la carte. Nu numai ca reuseste sa recompuna imaginea lui Bela Lugosi, cu toata carisma si excentricitatea sa, sa cartografieze felul in care rolul lui din 1931 a modificat genul filmului horror made in Hollywood, dar si sa traseze citeva dintre punctele principale ale intregii retele Dracula, de la ritualurile precrestine legate de credinta in vampiri, pina la preluarea lui Bram Stoker si destinul cinematografic al personajului.
Viata protagonistului filmului este, la rindul ei, un subiect ofertant. Daca in biografiile oficiale, Bela Lugosi s-a nascut la Lugoj, iar tatal sau era brutar, cel care avea mai tirziu sa devina imaginea unuia dintre cel mai de succes vampiri a sustinut ca s-a nascut intr-o familie de nobili din Budapesta. Dupa o perioada despre care cronicarii nu au reusit sa adune nici o informatie, Bela Lugosi, fara sa fi terminat gimnaziul, apare pe scenele teatrelor din capitala ungara, interpretind rolurile unui palmares perfect, printre care si pe cel care avea sa-i schimbe toata viata: Dracula. Atunci cind un producator american a propus ecranizarea cartii lui Stoker, Lugosi, respins la primele auditii, a inceput sa-si construiasca strategia de persuasiune. Dupa ce i-a bintuit pe agenti, a ajuns pina la fiica scriitorului, cerindu-i sa-l sustina in incercarea de a obtine rolul. O data ajuns pe ecrane, Dracula, interpretat de Bela Lugosi, dincolo de felul in care a configurat inceputurile cinematografiei horror, a devenit idolul multor femei, atrase de erotismul misteriosului actor. Dupa o cariera in care s-a bucurat de toate deliciile aduse de celebritate, dar a avut parte si de rateuri legendare, ca, de exemplu, aparitiile in filmele lui Ed. Wood, Lugosi a intrat in politica. A scapat de urmaririle FBI-ului, care-l suspectau de actiuni anti-americane si ii criticau atitudinea pro-comunista, si a fost unul dintre primii sindicalisti, devenind chiar membru al guvernului ungar. A depasit si momentul in care vampirul adulat s-a transformat in persona non grata a Hollywoodului, la fel cum a depasit si perioada petrecuta la dezintoxicare.
Toata partea biografica a actorului este construita minutios, cu tensiuni si pauze bine dozate, din colaje de fotografii si scene din filme sau interviuri, toate redind exact gustul vintage al povestii. Pe de alta parte, intervin citiva dintre cei intervievati pentru elaborarea cazului Lugosi, de la actori pina la istorici de film si antropologi, ale caror aparitii gireaza pentru rigoarea informatiilor. Toate acestea, dublate de schita unui context general, acela al credintelor legate de strigoi si de vampiri intilnite in Transilvania, regizorul Florin Iepan declarind, dupa film, ca lucreaza deja de ani buni la un material despre ritualuri precrestine.
Daca unora filmul li s-a parut comercial, cumva o misiune de popularizare sau, si mai mult, constind de fapt in doua filme, unul despre Lugosi, unul despre ritualuri, cei mai multi dintre spectatori au aplaudat la sfirsitul Vampirului decazut care are, dincolo, de orice obiectie, momente impecabile.