Aida Garifullina – soprana din filmul Florence Foster Jenkins
In 2013, a castigat Concursul Operalia organizat de Placido Domingo, a fost invitata de Valery Gergiev sa cante la Mariinsky si a devenit membra a ansamblului Operei de Stat din Viena; in anii care au urmat a cantat pe scene prestigioase, insa consacrarea la nivel mondial i-a adus-o un film, Florence Foster Jenkins, lansat in 2016, cu Meryl Streep si Hugh Grant in rolurile principale (Meryl Streep a fost nominalizata la Oscar pentru rolul ei din acest film). Pe parcursul peliculei, ii vedem pe Florence Foster Jenkins si pe sotul ei la un concert de la Carnegie Hall din New York, sustinut de o celebra soprana de la inceputul secolului XX, Lily Pons, care canta Aria clopoteilor din opera Lakmé de Léo Delibes. În rolul lui Lily Pons: Aida Garifullina, tot o soprana de coloratura, cum era si Lily Pons, si care are toate datele pentru a dobandi faima de care s-a bucurat Lily Pons in primele decenii ale secolului XX.
Aceasta aparitie in filmul Florence Foster Jenkins este, evident, un moment foarte important in cariera internationala a Aidei Garifullina, oferindu-i o platforma de promovare la nivel global pe care putini cantareti o pot avea prin media clasica. Un prim rezultat: un contract de colaborare cu una dintre cele mai prestigioase case de discuri, Decca, si un prim disc aparut in 3 februarie 2017 care-i poarta numele, inregistrat alaturi de Orchestra Radiodifuziunii din Viena, dirijor Cornelius Meister (ansamblu si dirijor pe care i-am putut asculta si la Bucuresti, cel mai recent in 2016, la Festivalul RADIRO al Orchestrelor Radio).
Evident, pe acest disc regasim Aria clopoteilor din opera Lakmé de Léo Delibes, alaturi de Aria Julietei din opera Romeo si Julieta de Charles Gounod si arii si cantece din literatura rusa. În 2013, cand a castigat concursul Operalia, ea a interpretat o arie de Nikolai Rimski Korsakov: o regasim si pe acest disc, alaturi de alte arii de Rimski Korsakov din operele Sadko, Fata de zapada, Cocosul de aur. Mai putin cunoscute publicului larg sunt si ariile si romantele semnate de Piotr Ilici Ceaikovski si Serghei Rahmaninov de pe acest disc, cu o exceptie: cea a Vocalizei op.34 nr.14 de Rahmaninov, care, personal, mi se pare unul dintre cele mai bine realizate si impresionante momente de pe acest disc. Nu lipsesc nici cantece din folclorul tatar: Aida Garifullina este nascuta in Republica Tatarstan a fostei Uniuni Sovietice si chipul ei pastreaza trasaturile tatare ale stramosilor sai.
Timbrul de soprana de coloratura este unul rar si pretios, cel mai subtire dintre timbrurile feminine de opera, cu abilitatile speciale pentru agilitate, virtuozitate. Aida Garifullina nu este doar detinatoarea unui timbru vocal deosebit, ci are si tehnica necesara pentru a sustine o asemenea voce, muzicalitate, stralucire, carisma. Este si o femeie frumoasa, lucru de asemenea important in lumea teatrului liric. Asa ca portile ei spre o mare cariera internationala sunt acum larg deschise si merita sa o urmarim in continuare, asa cum merita sa ascultam discul ei de debut, prilej pentru a descoperi un repertoriu mai rar inregistrat, foarte bine cantat de o voce spectaculoasa.
Discul Aidei Garifullina a fost difuzat de Radio Romania Muzical in 20 februarie 2017 si poate fi ascultat oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017.
Soprana Julia Lezhneva si descoperirile ei muzicale
In 14 aprilie 2017, casa Decca a lansat noul CD al sopranei ruse Julia Lezhneva, o veritabila senzatie a ultimilor ani in lumea vocilor de opera. Are 27 ani si acesta este al cincilea ei disc pentru casa Decca – pe primul l-a lansat in 2013, la 23 ani, ceea ce poate fi un adevarat record pentru un cantaret – de obicei, la aceasta varsta, altii abia isi finalizeaza studiile.
Insa Julia Lezhneva este cu adevarat un caz special, o alta voce deosebita, care a atras atentia de foarte devreme: canta in concursuri si festivaluri vocale de la 12 ani; din 2006, a castigat premii internationale (avea 17 ani), iar in 2010 a fost prezentata de celebra Kiri Te Kanawa la gala Classical Brit Awards de la Londra drept protejata ei (avea 20 ani atunci). Printre profesorii care au indrumat-o de-a lungul timpului se numara si romanca Ileana Cotrubas. În ultimii ani, a cantat pe cele mai importante scene internationale si a inregistrat aceste 5 discuri, avand drept numitor comun muzica baroca si clasica, repertoriu care se potriveste cel mai bine vocii si tehnicii pe care o detine. Pe precedentele ei discuri regasim operele Alessandro de Handel (din distributia careia a facut parte si in 2013, la festivalul Enescu) si Siroe, Re di Persia de Johann Adolf Hasse; albumul ei solo de debut, Alleluia, propune 4 motete de compozitori preclasici si de Mozart, al doilea, arii si motete de Händel. În 2017, noul album al Juliei Lezhneva contine arii din creatia unui compozitor aproape necunoscut astazi, Carl Heinrich Graun, care in epoca sa (a trait intre anii 1704-1759, contemporan deci cu Bach si Händel), a fost unul dintre cei mai apreciati compozitori germani de opera italiana.
Pe discul inregistrat alaturi de ansamblul Concerto Köln, unul dintre cele mai bune ansambluri de muzica veche din Germania, folosind instrumente de epoca, avandu-l dirijor pe tanarul Mihail Antonenko, Julia Lezhneva a inclus 11 arii de Carl Heinrich Graun, toate, inregistrate in premiera mondiala. Ea insasi a descoperit partiturile la Biblioteca din Berlin si considera ca muzica este foarte comod scrisa pentru voce.
Acest disc ofera nu doar posibilitatea de a asculta o muzica ce nu a mai rasunat de mai bine de 300 ani, ci de a asculta o voce deosebita de frumoasa, cu un timbru pur, “o voce de inger”, cum a fost descrisa. O voce plina de agilitatea si supletea cerute de tehnica de cant specifica muzicii baroce, cu un timbru consistent si totusi, atat de pur: o combinatie rar intalnita, valorizata de muzicalitatea deosebita si entuziasmul tineresc al Juliei Lezhneva.
Este imposibil sa nu remarci asemanarile dintre Cecilia Bartoli si Julia Lezhneva: voci iesite din comun, repertorii deosebite, pasiune pentru cercetare si descoperire a unor noi partituri. Ramane ca timpul sa decida daca Julia Lezhneva este continuatoarea drumului deschis de Bartoli...
Noul disc al sopranei Julia Lezhneva a fost difuzat la Radio Romania Muzical pe 24 aprilie si poate fi reascultat oricand aici.
Cristina Comandasu