Doua hituri, in interpretarea Lisei Batiashvili
Sunt doua dintre cele mai cunoscute si des interpretate concerte pentru vioara si orchestra: Concertul op.35 in Re major de Piotr Ilici Ceaikovski si Concertul op.47 in re minor de Jean Sibelius. Si pare ciudat, dar, da, si Lisa Batishvili, si dirijorul Daniel Barenboim au inregistrat pentru prima data in cariera lor Concertul de Ceaikovski pe discul aparut in 4 noiembrie la casa Deutsche Grammophon.
Georgiana Lisa Batiashvili (37 ani) este una dintre cele mai cautate violoniste ale prezentului: are un stil sobru, clasic, discursul ei este perfect tehnic si plin de caldura; in plus, ea se subsumeaza perfect devizei lui Daniel Barenboim: “emotie si sentimente, nu sentimentalism”. Daniel Barenboim a aflat de Lisa Batiashvili cand a ascultat-o la televizor, cantand intr-un concert; a cautat-o si au stabilit concerte impreuna. In ultimii 10 ani, celebre concerte “Opera pentru toti” (40.000 de oameni la fiecare eveniment) organizate la Berlin de Daniel Barenboim au avut-o de patru ori solista pe Lisa Batiashvili.
Am ascultat-o si eu de mai multe ori live pe Lisa Batiashvili si inteleg perfect magia pe care o creaza in jurul ei: pare fragila si delicata, insa emana forta si incredere; niciun sunet nu iese din contextul general muzical creat cu inteligenta si minutiozitate. La fel este si in concertele de Ceaikovski si Sibelius de pe acest CD, unde se simte si influenta lui Daniel Barenboim care impune niste tempo-uri mai asezate care permit savurarea si intelegerea mai buna a acestei muzici complexe. Iar rezultatul final este ca asculti cu sufletul la gura ambele interpretari, descoperind mereu lucruri noi in aceste partituri cantate de mii de ori inainte.
Evident, exista si avantajul unei orchestre foarte calitative: Capella de stat din Berlin, pe care Barenboim, unul dintre cei mai mari dirijori ai prezentului, o conduce din anul 2000.
Si exista si avantajul cunoasterii in profunzime a partiturilor; sa ne gandim ca Lisa Batiashvili s-a lansat pe orbita unei cariere internationale la 16 ani, cand a cucerit premiul al doilea la Concursul Jean Sibelius, interpretand acest concert de Sibelius, la care a revenit apoi de foarte multe ori pe parcursul agitatei ei vieti profesionale, cu o medie de 2-3 concerte live pe saptamana. Si pentru cei interesati, Lisa Batiashvili, Capella de stat din Berlin si Daniel Barenboim vor canta impreuna la Berlin Concertul de Anul Nou al Operei de Stat berlineze, pe 31 decembrie, in program figurand Concertul de Ceaikovski.
Cei care nu vor fi la Berlin au insa oricand disponibile inregistrarile de pe acest disc difuzat de Radio Romania Muzical duminica, 20 noiembrie, de la ora 13.05, posibil de reascultat oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016.
http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-lisa-batiashvili-si-capela-de-stat-din-berlin-condusa-de-daniel-barenboim-music-box-14-noiembrie/1436971/3261/11
Un incendiar Sostakovici cu violoncelista Alisa Weilerstein
Nu o spun eu, ci Paul Robinson de la “Classical Voice North America”: cu acest nou disc, Alisa Weilerstein “arata ca este cea mai importanta violoncelista pe care a dat-o America de Yo Yo Ma incoace”. Si aceasta afirmatie nu este deloc putin lucru pentru o violoncelista de 34 ani, in contextul atat de competitiv al Americii muzicii clasice.
Sigur, Alisa Weilerstein nu este nici pe departe ceea ce am putea numi “o debutanta”: o recomanda numeroasele ei reusite anterioare, inclusiv ale discurilor pe care le-a semnat deja pentru casa londoneza Decca. Discul ei Sostakovici aparut pe 23 septembrie este al cincilea aparut la Decca; albumul ei de debut, cu concerte de Carter si Elgar, a fost numit in 2014 discul anului la categoria Concert a BBC Music Magazine Awards.
Concertele de Sostakovici sunt printre cele mai dificile partituri gandite pentru violoncel si orchestra, poate tocmai pentru ca i-au fost dedicate unui mare violoncelist al secolului XX, Mstislav Rostropovici, care le-a interpretat in premiera. Alisa Weilerstein a studiat Concertul nr.1 de Sostakovici chiar cu Mstislav Rostropovici, cand avea 22 ani, si de atunci, a interpretat de atat de multe ori aceasta partitura, ca poate fi considerata un soi de alter ego al violoncelistei. Este o partitura spectaculoasa, careia Alisa Weilerstein ii imprima un ritm demonic, pe care prea putini muzicieni ar avea curajul sa-l abordeze: are si avantajul Orchestrei Radiodifuziunii Bavareze din Munchen, conduse de tanarul, dar foarte talentatul dirijor spaniol Pablo Heras Casado care urmareste cu atentie toate intentiile muzicale ale solistei.
Concertul nr.2 este mai putin cunoscut si cantat decat Concertul nr.1: este o muzica mai putin accesibila, interiorizata; scris in 1966 in Crimeea, concertul reflecta atat de bine niste realitati care raman, din pacate, si astazi la ordinea zilei.
As vrea sa mai notez un gand: apreciez foarte mult interpretii tineri care au curajul de a aborda partituri importante, de atatea ori cantate inaintea lor, supunandu-se inevitabil comparatiei cu predecesorii lor legendari. Asa cum cred ca fiecare epoca are proprii ei eroi, iar tumultoasa Alisa Weilerstein poate fi un model pentru secolul XXI. Si cred ca e bine sa-i cunoastem pe oamenii care pot fi modele pentru generatia de acum si cea care va veni...
Noul disc al Alisei Weilerstein poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 21 noiembrie, de la ora 19.00, in reluare duminica, 27 noiembrie, de la ora 13.05, sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/violonista-alisa-weilerstein-concerte-de-ostakovici-music-box-21-noiembrie/1438471/3261/11
Ambele discuri prezentate sunt disponibile si in Romania, in magazinele de specialitate sau pe site-urile www.getmusic.ro si www.emag.ro.
Cristina Comandasu
Radio România Muzical
Noiembrie 2016